Την ώρα που μαίνεται η διαμάχη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ε.Ε. για τις επιδοτήσεις στις αεροναυπηγικές βιομηχανίες Airbus και Boeing, ο οίκος Moody's σε σημείωμά του στους επενδυτές επαναφέρει στο προσκήνιο μία άλλη πολύ μεγαλύτερη εμπορική ανησυχία: αυτή για την υλοποίηση της αμερικανικής απειλής να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Τα μεγαλύτερα θύματα σε μία τέτοια περίπτωση, όπως τονίζει, θα ήταν η Γερμανία, η Ιαπωνία και η Κορέα, με τον αντίκτυπο στην Κίνα να είναι πιο περιορισμένος. Ωστόσο συνολικά το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αισθανόταν το βάρος. Ο ΟΟΣΑ έχει άλλωστε προειδοποιήσει πως ενδεχόμενοι δασμοί στα αυτοκίνητα θα ήταν πολύ πιο επώδυνοι για την παγκόσμια οικονομία από ό,τι ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος.
Την ώρα που μαίνεται η διαμάχη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ε.Ε. για τις επιδοτήσεις στις αεροναυπηγικές βιομηχανίες Airbus και Boeing, ο οίκος Moody's σε σημείωμά του στους επενδυτές επαναφέρει στο προσκήνιο μία άλλη πολύ μεγαλύτερη εμπορική ανησυχία: αυτή για την υλοποίηση της αμερικανικής απειλής να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων.
Όπως γράφει η γενική διευθύντρια του αμερικανικού οίκου, Έλενα Ντάγκαρ, εάν οι ΗΠΑ προχωρήσουν σε μία τέτοια ενέργεια, θα καταφέρουν σημαντικό πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία. Και τούτο γιατί θα αναγκάσουν Γερμανία, Ιαπωνία και Νότιο Κορέα να κατεβάσουν αισθητά ταχύτητα. Από την άλλη ο αντίκτυπος θα ήταν λιγότερο σοβαρός στην Κίνα, καθώς οι εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων βαρύνονται ήδη με περιορισμούς.
Συνολικό όμως το παγκόσμιο ΑΕΠ θα αισθανόταν τα βάρος σύμφωνα με τον Moody's. «Οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να προκαλέσουν ευρύτερο πλήγμα στην επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη» εξήγησε η Ντάγκαρ.
Να σημειωθεί ότι και ο ΟΟΣΑ έχει διαμηνύσει πως ενδεχόμενοι δασμοί στα αυτοκίνητα θα είχαν πολύ πιο σοβαρές συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία από ό,τι ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος.
Υπολογίζεται ότι οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Τα περισσότερα από τα μισά (4,72 εκατομμύρια) προοήλθαν από τους εταίρους τους στη NAFTA, δηλαδή το Μεξικό και τον Καναδά και τα υπόλοιπα σε μεγάλο βαθμό από τις οικονομίες που προσδιορίζει o Moody's. Ωστόσο τα εισαγόμενα από την μεξικανική και καναδική αγορά αυτοκίνητα είναι και αυτά γερμανικών και ασιατικών εταιρειών, που διατηρούν εργοστάσια εκεί.
Οι ΗΠΑ επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα. Οι Βρυξέλλες έχουν διαμηνύσει πως θα απαντήσουν με το ίδιο νόμισμα στην αύξηση των αμερικανικών δασμών.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν πάντως εξασφαλίσει πριν από κάποιους μήνες συνάντηση στον Λευκό Όικο και φαίνεται να πιστεύουν ότι μπορεί να αποφευχθεί η απειλή των δασμών, με υποσχέσεις για την παρουσία τους στις ΗΠΑ. Οι Daimler, ΒΜW και Volskwagen διαχειρίζονται σήμερα τέσσερα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, που απασχολούν περισσότερους από 36.500 Αμερικανούς. Κατασκευάζουν περίπου 800.000 οχήματα ετησίως στα αμερικανικά εργοστάσια, με λιγότερο από τα μισά να πωλούνται στις ΗΠΑ. Τα υπόλοιπα κατευθύνονται σε τρίτες χώρες.
naftemporiki.gr