Νέα ενεργειακή επένδυση, 300-350 εκατ. ευρώ, σχεδιάζει ο Όμιλος Κοπελούζου, με την εγκατάσταση στη Βιομηχανική Περιοχή Αλεξανδρούπολης ενός ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού φυσικού αερίου, ισχύος 622 MW. Στόχος είναι η κατασκευή να ξεκινήσει στις αρχές του 2020, καθώς ήδη έχει πάρει το «πράσινο φως» από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία με απόφαση που έλαβε στις 8 Μαρτίου και δημοσιεύτηκε χθες στη Διαύγεια, ενέκρινε την αίτηση που είχε υποβάλει τον περασμένο Δεκέμβριο η Damco Energy, μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, για χορήγηση της σχετικής άδειας παραγωγής.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Νέα ενεργειακή επένδυση, 300-350 εκατ. ευρώ, σχεδιάζει ο Όμιλος Κοπελούζου, με την εγκατάσταση στη Βιομηχανική Περιοχή Αλεξανδρούπολης ενός ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού φυσικού αερίου, ισχύος 622 MW. Στόχος είναι η κατασκευή να ξεκινήσει στις αρχές του 2020, καθώς ήδη έχει πάρει το «πράσινο φως» από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία με απόφαση που έλαβε στις 8 Μαρτίου και δημοσιεύτηκε χθες στη Διαύγεια, ενέκρινε την αίτηση που είχε υποβάλει τον περασμένο Δεκέμβριο η Damco Energy, μέλος του Ομίλου Κοπελούζου, για χορήγηση της σχετικής άδειας παραγωγής.
Ο σταθμός θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία συνδυασμένου κύκλου, η οποία εξασφαλίζει υψηλή απόδοση στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, θα αποτελείται από μία αεριοστροβιλική μονάδα 450 MW και μία ατμοστροβιλική 212 MW, ενώ η καθαρή ισχύς της θα ανέρχεται σε 650 MW.
Μετά την έγκριση της άδειας και μέχρι την έναρξη κατασκευής, θα μεσολαβήσει η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, καθώς και η έκδοση της άδειας εγκατάστασης του έργου. Σύμφωνα με το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα, η κατασκευή θα διαρκέσει 27 μήνες από την έκδοση της άδειας εγκατάστασης, ενώ η έναρξη εμπορικής λειτουργίας τοποθετείται στην αρχή του β’ τριμήνου του 2022, όταν και θα έχει ολοκληρωθεί η δοκιμαστική λειτουργία.
Η επένδυση του Ομίλου Κοπελούζου κινείται στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής τάσης για αξιοποίηση του φυσικού αερίου ως «καυσίμου γέφυρα» στην ηλεκτροπαραγωγή, με σκοπό τη διασφάλιση της ασφάλειας τροφοδοσίας και της ευστάθειας του συστήματος, καθώς οι ΑΠΕ θα αυξάνουν ολοένα περισσότερο τη συμμετοχή τους στο ενεργειακό μίγμα. Σύμφωνα με τον όμιλο, το φυσικό αέριο θα συνεχίζει να παίζει για 10 και πλέον ακόμη χρόνια τον ρόλο του βασικού «αντίβαρου» στη στοχαστικότητα των ΑΠΕ, καθώς θα χρειαστεί ακόμη ένα σημαντικό διάστημα, μέχρι να βρουν ευρεία εφαρμογή τα συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Παράλληλα, μία νέα μονάδα φυσικού αερίου έχει ακόμη πιο βαρύνουσα σημασία στην περίπτωση της Ελλάδας, όπου με δεδομένο τον κυρίαρχο ρόλο που έπαιζε τις προηγούμενες δεκαετίες ο λιγνίτης στην ηλεκτροπαραγωγή, η δρομολογημένη απανθρακοποίηση της παραγωγής θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο «κενό» στην κάλυψη της ζήτησης. Εξάλλου, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΔΕΗ, μέσα στις αρχές της επόμενης 10ετίας θα αποσυρθούν έξι λιγνιτικές μονάδες, συνολικής ισχύος 1.648 MW, ενώ εκτιμάται πως στο τέλος του 2025 θα αποσυρθεί μία ακόμη μονάδα (η Μεγαλόπολη III), ισχύος 255 MW.
Από την άλλη πλευρά, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προορίζεται να εγκατασταθεί μία πλωτή μονάδα αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από την Gastrade (συμμετέχει ο Όμιλος Κοπελούζου), ώστε να αποτελέσει την τέταρτη «πύλη» εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Επομένως, ένα ερώτημα είναι αν η γεωγραφική εγγύτητα με τον ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό σημαίνει ότι το FSRU προορίζεται να λειτουργήσει και ως «πύλη» ανεφοδιασμού του. Κύκλοι πάντως του ομίλου επισημαίνουν ότι τα δύο πρότζεκτ είναι εντελώς αυτόνομα, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να αποκλειστούν συνέργειες ανάμεσα στα δύο έργα.
Σταθμοί στα σκαριά
Νέες ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες φυσικού αερίου έχουν στα σκαριά εκτός του Ομίλου Κοπελούζου και άλλοι εγχώριοι επενδυτές, με τη Μυτιληναίος να προγραμματίζει εντός του έτους να ξεκινήσει την κατασκευή ενός καινούργιου σταθμού συνδυασμένου κύκλου 650 MW, στο ενεργειακό κέντρο της εταιρείας στον Αγ. Νικόλαο. Επίσης, για έναν σταθμό ίδιας τεχνολογίας και ισχύος 660 MW στην Κομοτηνή, έχει υποβάλει αίτηση για άδεια παραγωγής η ΓΕΚ Τέρνα, με σκοπό να ξεκινήσει την κατασκευή εντός του 2020.