Το 2018 το παγκόσμιο εμπόριο αναπτύχθηκε μόλις 3%, έναντι προβλέψεων για 3,9% και φέτος ο ρυθμός θα πέσει στο 2,6% σύμφωνα με τον ΠΟΕ. Ο σινο-αμερικανικός πόλεμος έχει αφήσει το στίγμα του. Ωστόσο ακόμη πιο ισχυρός θα ήταν ο αντίκτυπος δασμών στα αυτοκίνητα ή ενός άτακτου Brexit.
Ενδεχόμενη επιβολή δασμών στις εισαγωγές αυτοκινήτων θα είχε ακόμη ισχυρότερο αρνητικό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία από ό,τι ο σινο-αμερικανικός εμπορικός πόλεμος, προειδοποιεί ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου. Χτυπαέι δε καμπανάκι και για ένα άτακτο Brexit, σημειώνοντας πως και αυτό θα κατέφερε καίριο πλήγμα. Στα τέλη του 2018 το παγκόσμιο εμπόριο βρέθηκε σε τροχιά συρρίκνωσης, σύμφωνα με τους ειδικούς του οργανισμού, που υποβαθμίζουν αισθητά προς τα κάτω τις εκτιμήσεις τους για την εφετινή χρονιά.
«Νομίζω ότι είναι αρκετά ξεκάθαρο πως ενδεχόμενοι δασμοί στην αυτοκινητοβιομηχανία θα είχαν πολύ μεγαλύτερες επιπτώσεις ανά την παγκόσμια οικονομία από ό,τι έχει μέχρι στιγμής η διένεξη ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα» τόνισε ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΠΟΕ, Ρόμπερτ Κούπμαν σε συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησε για τις προοπτικές του εμπορίου. «Καίριο θα ήταν το πλήγμα για την ανάπτυξη του εμπορίου και από ένα Brexit χωρίς συμφωνία» πρόσθεσε.
Με τις κορυφαίες οικονομίες του πλανήτη να κατεβάζουν η μία μετά την άλλη ταχύτητα και τις εμπορικές διαμάχες να επιμένουν, παρά τις όποιες προσδοκίες συμφωνίας, ο ΠΟΕ εκτιμά πλέον ότι ο παγκόσμιος όγκος εμπορίου θα αναπτυχθεί φέτος με ρυθμούς μόλις 2,6% έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 3,7%. Το 2,6% είναι η μέση πρόβλεψη, καθώς η εκτίμηση κινείται επισήμως από 1,3% έως 4% με την προειδοποίηση ότι θα μπορούσε να είναι υψηλότερη ή και πολύ χαμηλότερη ανάλογα με το πώς θα εξελιχθούν οι εμπορικές αντιπαραθέσεις των ΗΠΑ με Κίνα, Ε.Ε., Ιαπωνία και άλλες μεγάλες οικονομίες.
Το 2018 το παγκόσμιο εμπόριο αναπτύχθηκε μόλις 3%, έναντι προβλέψεων τον περασμένο Σεπτέμβριο για επέκταση του όγκου του κατά 3,9%. Πρόκειται για αισθητή επιβράδυνση σε σχέση με το 2017, όταν είχαμε αύξηση των παγκόσμιων εμπορικών συναλλαγών κατά 4,6%.
«Κανείς δεν μπορεί να δηλώνει έκπληκτος από την υποβάθμιση των προβλέψεων. Το εμπόριο δεν μπορεί πια να διαδραματίσει το ρόλο του πλήρως ως παράγοντας ανάπτυξης, όταν βλέπουμε τόσο υψηλά επίπεδα αβεβαιότητας σε όλα τα μέτωπα» σχολίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΠΟΕ, Ρομπέρτο Αζεβέδου.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι σε όρους δολαρίου το παγκόσμιο εμπόριο αυξήθηκε πέρυσι 10% στα 19,48 τρισ. δολάρια. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου κατά 80%, όπως επισημαίνει στην έκθεσή του ο ΠΟΕ. Η αξία των παγκόσμιων εμπορικών υπηρεσιών αυξήθηκε κατά 8% στα 5,8 τρισ. δολάρια το 2018, κυρίως χάρη στη δυναμική ανάπτυξη των εισαγωγών στην Ασία. Ο όγκος των αγαθών αυξήθηκε με αρκετά χαμηλότερες ταχύτητες.
naftemporiki.gr