Κερδίζει συνεχώς έδαφος το leasing και ιδιαίτερα των κινεζικών εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης, ως μορφή χρηματοδότησης της παγκόσμιας ναυτιλίας
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Κερδίζει συνεχώς έδαφος το leasing και ιδιαίτερα των κινεζικών εταιρειών χρηματοδοτικής μίσθωσης, ως μορφή χρηματοδότησης της παγκόσμιας ναυτιλίας. Το συνολικό κινεζικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο χρηματοδοτικής μίσθωσης έχει ανέλθει στις 31/12/2018 στα 51 δισ. δολ. σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο James Chen της Smarine Advisors στο συνέδριο Marine Money του Μαρτίου στη Σαγκάη, ενώ μόνο το 2018 εκταμιεύτηκαν 12,6 δισ. δολ., ποσό που αντιπροσωπεύει μια άνοδο κατά 9% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, αναφέρει το Tradewinds.
Το leasing αρχίζουν να το αξιοποιούν και οι Έλληνες εφοπλιστές, αν και θα πρέπει να σημειωθεί ότι για τα πλοία με ελληνική σημαία δεν επιτρέπεται η χρήση της χρηματοδοτικής μίσθωσης για τη ναυπήγηση ή αγορά πλοίου, καθώς τίθεται ένα θέμα με την ιδιοκτησία του πλοίου, ωστόσο πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι το θέμα αυτό αναμένεται να λυθεί με τροπολογία που σχεδιάζεται από το υπουργείο Ναυτιλίας. Το 2018, αναφέρει το Tradewinds, ήταν η χρονιά που κάποιοι μικρότεροι παίκτες, όπως η AVIC International Leasing, ενίσχυσαν τη θέση τους στη συγκεκριμένη αγορά και πλησίασαν τους τέσσερις μεγαλύτερους «παίκτες» που είναι η ICBC Leasing, η Bocomm FL, η Minsheng Financial Leasing και η Financial Leasing της China Merchants Bank (CMB).
Ένας από τους πιο επιθετικούς παίκτες των προηγούμενων χρόνων, η Bocomm FL, υποχώρησε σημαντικά το 2018 εκταμιεύοντας κεφάλαια ύψους μόλις 2 δισ. δολ., από 3 δισ. δολ. το 2017 και 2,9 δισ. δολ. το 2016.
Επίσης ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά του leasing, η ICBC Leasing, ο βραχίονας χρηματοδοτικής μίσθωσης της γιγαντιαίας Industrial and Commercial Bank of China, έκανε ένα σημαντικό comeback το 2018 διαθέτοντας κεφάλαια ύψους 3,2 δισ. δολ. έπειτα από μία σχετικά λιγότερο καλή χρονιά που ήταν το 2017, κατά την οποία διέθεσε κεφάλαια ύψους 2,2 δισ. δολ., ενώ το 2016 είχε τοποθετήσει κεφάλαια ύψους 2,7 δισ. δολ.
Νέες πηγές κεφαλαίων
Να σημειωθεί πάντως ότι στην εκτίμηση για ανοδική κίνηση του κινεζικού leasing ως νέα πηγή χρηματοδότησης της παγκόσμιας και ελληνικής ναυτιλίας έχει προχωρήσει και η Petrofin, η οποία στην ετήσια έρευνά της για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας επισημαίνει ότι στο μέλλον η «βιομηχανία» του leasing αλλά και οι τοποθετήσεις από τα equity funds, τα οποία έχουν αναπτυχθεί ραγδαία την τελευταία δεκαετία, θα εξακολουθήσουν την ανοδική τους πορεία.
Από το 2008, σύμφωνα με την Petrofin, η παγκόσμια χρηματοδότηση πλοίων από τις 40 κορυφαίες τράπεζες έχει μειωθεί κατά 25%, ενώ ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 28%. Αυτή η μεγάλη διαφορά καλύπτεται κυρίως από τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης της Άπω Ανατολή και ειδικότερα των κινεζικών, ιαπωνικών καθώς και κορεατικών εταιρειών οι οποίες συχνά συνδέονται με τράπεζες. Το μοντέλο αγοράς μίσθωσης ή μίσθωσης bareboat είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, οι οποίες έχουν αναπτύξει την τεχνογνωσία να ανταγωνίζονται, απολαμβάνοντας παράλληλα ικανοποιητική κερδοφορία, προσθέτει η εταιρεία ερευνών.
Έλληνες εφοπλιστές
Τέλος, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι Έλληνες εφοπλιστές στρέφονται στο leasing για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του στόλου τους. Για παράδειγμα στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς έγινε γνωστό ότι η Capital Maritime & Trading Corp, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, προχώρησε στη χρηματοδότηση, μέσω leasing, της ναυπήγησης τεσσάρων mega δεξαμενόπλοιων (VLCCs), που μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους από 300.000 τόνους πετρελαίου το καθένα. Η εταιρεία έχει συμφωνήσει με την China Merchants Bank (CMB) και με την Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης των τεσσάρων δεξαμενόπλοιων στα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία της Samsung. Η συναλλαγή, όπως επεσήμανε, θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. δολάρια.