Οικονομία & Αγορές
Κυριακή, 24 Μαρτίου 2019 09:04

Σε LNG Carriers - δεξαμενόπλοια επιμένουν οι Έλληνες εφοπλιστές

Νέες επενδύσεις από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και δεξαμενόπλοια αναμένονται το επόμενο διάστημα, ενώ σταθερά σε υψηλά επίπεδα παραμένει η παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]

Νέες επενδύσεις από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και δεξαμενόπλοια αναμένονται το επόμενο διάστημα, ενώ σταθερά σε υψηλά επίπεδα παραμένει η παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Υπάρχουν συνεχείς αποδείξεις επενδύσεων στον τομέα των LNG καθώς και αυξημένο ενδιαφέρον για τα δεξαμενόπλοια, όπου αναμένεται μελλοντικά σε μεγάλο βαθμό ανάκαμψη της αγοράς, αναφέρει στην ετήσια έκθεσή της για τον ελληνόκτητο στόλο η Petrofin Research.

Η έρευνα επικαλείται τα στοιχεία του ελληνόκτητου στόλου που αφορούν πλοία μεταφορικής ικανότητας 20.000 dwt και άνω, σύμφωνα με τα οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια στο χύδην ξηρό φορτίο ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος (315 το 2018 και 313 τα τρία προηγούμενα χρόνια), αλλά ο στόλος αυξήθηκε κατά 9% πέρυσι με όρους dwt (στα 190.941.882 dwt από 175.244.646 dwt έναν χρόνο πριν), με τον αριθμό των πλοίων να αυξάνεται στα 2.361 από 2.169 το 2017. Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατεγράφη αύξηση του αριθμού των ναυτιλιακών εταιρειών από 30 σε 34 τα τέσσερα τελευταία χρόνια, όμως ο στόλος μειώθηκε ελαφρώς τόσο σε dwt (23.038.269 dwt από 25.327.980 dwt δύο χρόνια πριν) όσο και σε αριθμό πλοίων (367 πλοία το 2018 από 381 πλοία το 2016).

Τα τάνκερ
Ο αριθμός των πλοιοκτητριών εταιρειών στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων παραμένει πρακτικά σταθερός μεταξύ 89 και 91 εταιρειών τα τελευταία τρία χρόνια, ο στόλος όμως σε αριθμό πλοίων αυξήθηκε από 851 το 2016 στα 1.048 το 2018 και σε dwt από 131.618.280 dwt το 2016 σε 159.013.356 dwt πέρυσι, ενώ μεταξύ 2017 και 2018 η άνοδος ήταν 5,7%.

Ο τομέας του LNG παρουσιάζει πιο δυναμική μεταβολή, καθώς οι πλοιοκτήτριες εταιρείες μέσα σε έναν χρόνο από το 2017 στο 2018 αυξήθηκαν στις 13 από οκτώ, ενώ η άνοδος με όρους dwt ήταν 25,61% (από 7.119.019 dwt σε 8.942.051 dwt) και ο αριθμός των πλοίων αυξήθηκε από 82 σε 105. 

Αξίζει να επισημανθεί ότι το 2013 ο ελληνόκτητος στόλος LNG Carriers ήταν μόλις 32 πλοία και σήμερα φτάνει τα 105, όπως προαναφέρθηκε.

Τα LPG Carriers
Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) αντικατοπτρίζει, σύμφωνα με την Petrofin, τις επιπτώσεις μιας μη δυναμικής αγοράς, με μείωση του μεγέθους του στόλου κατά 25%, μικρή αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων πλοιοκτητών και μείωση επίσης στον αριθμό των πλοίων (από 76 στα 65).

Σημειώνεται ότι συνολικά ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με την Petrofin, αυξήθηκε κατά 4,3% σε αριθμό πλοίων και 6,47% σε όρους dwt, φτάνοντάς τα 5.508 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 412,31 εκατ. dwt. Ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά 2,5%, στα 1.973,5 εκατ. dwt.

Παραγγελίες bulkers
Σύμφωνα με την Petrofin, στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου οι ρυθμοί νέων παραγγελιών και αγορών second hand πλοίων μειώθηκαν προς το τέλος του 2018 λόγω της μη ικανοποιητικής μακροπρόθεσμης εικόνας της αγοράς. Στα δεξαμενόπλοια υπήρξαν τοποθετήσεις σε νεότευκτα και αγορές πλοίων, καθώς οι πλοιοκτήτες ήθελαν να αξιοποιήσουν τις χαμηλές αξίες των πλοίων. Ο τομέας LNG αντιπροσωπεύει μια μακροπρόθεσμη ευκαιρία αγοράς για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, ώστε να αναπτύξουν μεγάλη παρουσία σε αυτόν τον συνολικά πολλά υποσχόμενο τομέα, στον οποίο μπορούν να συμμετέχουν αποτελεσματικά μόνο μεγάλοι παίκτες.

Πάντως πολλά θα εξαρτηθούν για την επενδυτική στρατηγική των Ελλήνων πλοιοκτητών στο μέλλον από την κατάσταση που θα επικρατεί στις χρηματοδοτήσεις. Πιστεύεται ότι καθώς το κόστος χρηματοδότησης έχει αυξηθεί και η πρόσβαση στα χρηματιστήρια ήταν περιορισμένη (μόλις 7,5 δισ. δολ. «φρέσκο» χρήμα αντλήθηκε από τα χρηματιστήρια το 2018, μέγεθος που αντιπροσωπεύει μόλις το 1% της αξίας του παγκόσμιου στόλου) καθώς και το αβέβαιο μέλλον της ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου οδηγούν ορισμένους πλοιοκτήτες να υιοθετήσουν στάση αναμονής. Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός των συγχωνεύσεων στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιθυμούν να ενδυναμώσουν τις εταιρείες τους, για να γίνουν πιο ελκυστικές στην αγορά κεφαλαίων και ομολόγων.