Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 23 Μαρτίου 2019 20:32

Με ποιους ελιγμούς αντιμετώπισε την κρίση η αγορά αυτοκινήτου

Εικόνα σταθεροποίησης παρουσιάζει ο «χάρτης» των δικτύων διανομής και εμπορίας στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου την τελευταία περίοδο. Ωστόσο, τα σημεία πώλησης, πανελλαδικά, έχουν περιορισθεί στα μισά από αυτά που υπήρχαν 10 χρόνια πριν, όταν άρχισε η πολυετής οικονομική κρίση. Όμως, την τελευταία 2ετία τουλάχιστον οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου ακολουθώντας  προγράμματα εξορθολογισμού, όσον αφορά τη λειτουργία τους, έχουν αναπροσαρμόσει στρατηγικές, με βάση τα νέα δεδομένα.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Εικόνα σταθεροποίησης παρουσιάζει ο «χάρτης» των δικτύων διανομής και εμπορίας στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου την τελευταία περίοδο. Ωστόσο, τα σημεία πώλησης, πανελλαδικά, έχουν περιορισθεί στα μισά από αυτά που υπήρχαν 10 χρόνια πριν, όταν άρχισε η πολυετής οικονομική κρίση. Όμως, την τελευταία 2ετία τουλάχιστον οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου ακολουθώντας  προγράμματα εξορθολογισμού, όσον αφορά τη λειτουργία τους, έχουν αναπροσαρμόσει στρατηγικές, με βάση τα νέα δεδομένα.

Ήδη, η προοδευτική αύξηση των πωλήσεων καινούργιων επιβατικών, εδώ και 4 χρόνια, από τις 75.000 (2015) μονάδες στις 103.000 (2018) και η πρόβλεψη για το 2019 ότι θα ξεπεράσουν τις 110.000 μονάδες, επιτρέπει σε σημαίνοντες παράγοντες του χώρου να μιλούν για «εξυγίανση». Αρκετοί είναι, πλέον, εκείνοι που… τολμούν να προφέρουν τις λέξεις «ανάκαμψη» και «ανάπτυξη», με ορόσημο τις 120.000 μονάδες. Την ίδια ώρα, παρά τις συνεχιζόμενες δυσκολίες σε όλο το φάσμα του επιχειρείν, καταγράφεται δειλή αύξηση του εργατικού δυναμικού στις εταιρείες αυτοκινήτων, έπειτα από τις ανακατατάξεις και στο ιδιοκτησιακό καθεστώς των αντιπροσώπων, όπου παρατηρείται αξιόλογη τάση συγκέντρωσης.

Τρεις απανωτές αυξήσεις
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από στοιχεία ερευνών του ΙΟΒΕ και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), στο τέλος του β’ εξαμήνου του 2008 τα καταστήματα στον κλάδο αυτοκινήτου ήταν 2.522 σε όλη την επικράτεια, ενώ στο τέλος του 2018 είχαν πέσει στα 1.321 (-1.201 ή -47,6%). Οι εργαζόμενοι από 20.777 άτομα, στο ίδιο ακριβώς χρονικό διάστημα, μειώθηκαν στα 10.724 (-10.053 ή -48.4%). Αν εξετάσει κάποιος τα πιο πρόσφατα στοιχεία που καλύπτουν την περίοδο από τον Μάιο του 2018 μέχρι τον Νοέμβριο του ίδιου έτους, παρατηρεί ότι τα καταστήματα στον κλάδο του αυτοκινήτου μειώθηκαν κατά 29 σημεία. Αντίθετα, οι θέσεις απασχόλησης στις εισαγωγικές εταιρείες και στο δίκτυό τους διαμορφώθηκαν στις 10.724, αυξημένες κατά 38, έναντι αύξησης 117 θέσεων στην προηγούμενη μέτρηση. Οι αναλυτές σημειώνουν ότι καταγράφεται συνεχής αύξηση σε τρεις μετρήσεις για πρώτη φορά από την αρχή της μακρόχρονης έρευνας στα τέλη του 2008, με σωρευτική αύξηση κατά 168 θέσεις απασχόλησης.

Καταστήματα
Από την πιο αναλυτική εξέταση, στο μεταξύ, όσον αφορά τα καταστήματα, ήτοι σημεία πώλησης, after sales και κάθετα συγκροτήματα, καταγράφεται ότι αυτά διαμορφώθηκαν στα 1.321 μέχρι τον Νοέμβριο του 2018, μειωμένα κατά 29 σημεία σε σύγκριση με τον Μάιο του 2018, έναντι ήπιας πτώσης (4 σημεία) σε προηγούμενη μέτρηση. Η μείωση στα καταστήματα αφορά και τις τρεις κατηγορίες καταστημάτων, ενώ ειδικότερα τα αποκλειστικά σημεία πώλησης μειώθηκαν κατά 11 και διαμορφώθηκαν στα 228, τα αποκλειστικά σημεία σέρβις μειώθηκαν κατά 2, στα 449 σημεία, ενώ τα κάθετα συγκροτήματα διαμορφώθηκαν στα 644 σημεία πανελλαδικά, μειωμένα κατά 16 σημεία σε σύγκριση με τον Μάιο του 2018.

Εξάλλου, με βάση τη γεωγραφική διάρθρωση, τα καταστήματα στο σύνολό τους μειώθηκαν το ίδιο τόσο στα αστικά κέντρα όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στα αστικά κέντρα είναι κατά 15 σημεία λιγότερα και διαμορφώθηκαν στα 419 σημεία, έναντι μικρότερης μείωσης σε προηγούμενη μέτρηση, άρα 6 σημεία λιγότερα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα, τα καταστήματα μειώθηκαν κατά 14 και είναι πλέον στα 902 σημεία. Τα καταστήματα στα μεγάλα αστικά κέντρα συνεχίζουν να αποτελούν το 1/3 των συνολικών καταστημάτων πανελλαδικά, με ελαφρά κάμψη του ποσοστού στις τελευταίες μετρήσεις.

Σχετικά με τα μεγάλα αστικά κέντρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τα αποκλειστικά σημεία πώλησης διαμορφώθηκαν στα 41 καταστήματα, όσα ήταν και σε προηγούμενη μέτρηση, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα τα σημεία πώλησης μειώθηκαν κατά 9, στα 187 σημεία, έναντι αύξησης κατά 5 στην προηγούμενη μέτρηση. Μειώθηκαν κατά 3 στα αστικά κέντρα τα αποκλειστικά σημεία σέρβις και πλέον είναι 178, ενώ οριακή αύξηση κατά 1 καταγράφεται στην υπόλοιπη Ελλάδα, με τα σημεία σέρβις να διαμορφώνονται στα 271. Σημαντική υποχώρηση καταγράφεται στα κάθετα συγκροτήματα στα αστικά κέντρα, με πτώση κατά 10 σημεία, διαμορφώνοντας στα 200 τα κάθετα συγκροτήματα. Στην περιφέρεια τα κάθετα συγκροτήματα μειώθηκαν κατά 6, με αποτέλεσμα να διαμορφωθούν στα 444, έναντι αύξησης κατά 1 σημείο στην προηγούμενη μέτρηση.

Κινήσεις αύξησης του εργατικού δυναμικού
Εξάλλου, την περίοδο Μαΐου - Νοεμβρίου 2018 καταγράφεται αύξηση στην απασχόληση του επίσημου δικτύου κατά 34 θέσεις και αυτή προστίθεται στη σημαντική αύξηση προηγούμενης μέτρησης κατά 106 θέσεις. Έτσι, πλέον, στο επίσημο δίκτυο απασχολούνται 8.997 άτομα. Η απασχόληση στα αποκλειστικά σημεία πώλησης παρέμεινε στις 119 θέσεις, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ σημαντική άνοδος καταγράφηκε στα αποκλειστικά σημεία σέρβις κατά 28 θέσεις, με αποτέλεσμα η απασχόληση να διαμορφωθεί στις 1.454 θέσεις, έναντι πτώσης κατά 7 θέσεις σε προηγούμενη μέτρηση. Στα κάθετα συγκροτήματα στο τμήμα πωλήσεων η απασχόληση υποχώρησε κατά 15 θέσεις, έναντι αύξησης στην προηγούμενη μέτρηση, με αποτέλεσμα η απασχόληση στο τμήμα πωλήσεων των κάθετων συγκροτημάτων να διαμορφωθεί στις 964 θέσεις. Στο τμήμα after sales η απασχόληση σημείωσε οριακή άνοδο κατά 2 θέσεις, έναντι ισχυρής αύξησης κατά 47 θέσεις στην προηγούμενη μέτρηση, και διαμορφώθηκε στις 1.936 θέσεις απασχόλησης.

Η απασχόληση στην περιφέρεια στα αποκλειστικά σημεία πώλησης αυξήθηκε κατά 2 θέσεις, στις 177 θέσεις εργασίας, ενώ στα αποκλειστικά σημεία σέρβις και ανταλλακτικών καταγράφεται σημαντική αύξηση κατά 38 θέσεις, στις 951 θέσεις συνολικά. Στα κάθετα συγκροτήματα της περιφέρειας η απασχόληση αυξήθηκε κατά 23 θέσεις, στις 3.396 θέσεις συνολικά, ενώ καταγράφηκε σημαντική μετατόπιση από τα τμήματα πώλησης, με πτώση κατά 47 θέσεις, στα τμήματα after sales, με αύξηση κατά 26 θέσεις απασχόλησης.

Έτσι, στα τμήματα πωλήσεων η απασχόληση είναι στις 1.115 θέσεις, έναντι 2.281 στα σημεία σέρβις. Ενίσχυση της απασχόλησης σημειώνεται πανελλαδικά στα αποκλειστικά σημεία πώλησης κατά 2 θέσεις, ενώ στα αποκλειστικά σημεία σέρβις και ανταλλακτικών η απασχόληση αυξήθηκε περισσότερο, κατά 66 θέσεις, διαμορφώνοντας την απασχόληση στις 296 και 2.405 θέσεις αντίστοιχα. Σημαντική μείωση της απασχόλησης καταγράφηκε στα κάθετα συγκροτήματα, με υποχώρηση κατά 34 θέσεις, με τη συνολική απασχόληση των κάθετων συγκροτημάτων να διαμορφώνεται στα 6.296 άτομα. Ο αριθμός των απασχολουμένων στους εθνικούς διανομείς, δηλαδή το προσωπικό που απασχολείται μόνο στις εισαγωγικές εταιρείες, αυξήθηκε κατά 4 θέσεις, στις 1.727 θέσεις.