Αυξάνεται ο αριθμός των χωρών και των λιμανιών που απαγορεύουν τη χρήση scrubbers ανοικτού βρόχου (open loop), σύμφωνα με νέα εγκύκλιο του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου προς τα μέλη του.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Αυξάνεται ο αριθμός των χωρών και των λιμανιών που απαγορεύουν τη χρήση scrubbers ανοικτού βρόχου (open loop), σύμφωνα με νέα εγκύκλιο του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου προς τα μέλη του.
Στις μέχρι τώρα γνωστές χώρες, όπως η Κίνα, το Βέλγιο, η Σιγκαπούρη και η Γερμανία, που έχουν προχωρήσει σε απαγορεύσεις στη χρήση scrubbers open loop είτε στο σύνολο των λιμανιών τους είτε σε ορισμένα εξ αυτών, προστίθενται και νέες.
Συνολικά, σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο του ICS, οι χώρες που έχουν βάλει «stop» στη χρήση συστημάτων καθαρισμού ανοικτού τύπου ανέρχονται σε 20 και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται ορισμένες πολύ μεγάλες με λιμάνια κομβικής σημασίας.
Ενημερωμένος κατάλογος
Στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι τα μέλη του ICS καλούνται να λάβουν υπόψη τους τον νέο ενημερωμένο κατάλογο των λιμένων ανά τον κόσμο που απαγόρευσαν την απόρριψη των νερών από τα συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων ανοικτού βρόχου και επίσης συστήνει να ενημερώσουν τη Γραμματεία του ICS σχετικά με οποιεσδήποτε περαιτέρω πληροφορίες που μπορούν να παράσχουν σχετικά με αυτό το ζήτημα.
Όπως τονίζεται, οι ναυτιλιακές εταιρείες μέλη του ICS γνωρίζουν ότι από την 1η Ιανουαρίου 2020 το όριο στην περιεκτικότητα των καυσίμων σε θείο μειώνεται στο 0,5% παγκοσμίως. Τα μέλη του ICS γνωρίζουν επίσης ότι για την εκπλήρωση αυτής της απαίτησης, εκτός από τη χρήση συμμορφούμενων καυσίμων, υπάρχει και η δυνατότητα χρήσης συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (EGCS), γνωστά ως scrubbers.
Συστήματα καθαρισμού
Τα συστήματα καθαρισμού είναι δύο ειδών: τα ανοικτού και τα κλειστού τύπου. Για τα δεύτερα, που συγκεντρώνουν τα λύματα καθαρισμού σε ειδικές εγκαταστάσεις επί του πλοίου οι οποίες παραδίδονται στη στεριά σε κάθε λιμάνι, δεν φαίνεται να υπάρχει ιδιαίτερο πρόβλημα. Όσον αφορά όμως τα ανοικτού τύπου, που απορρίπτουν τα λύματα στη θάλασσα, διατυπώνεται έντονος προβληματισμός, καθώς πολλές μελέτες εκτιμούν ότι τα λύματα επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Στο πλαίσιο αυτών των εξελίξεων η Γραμματεία του ICS κυκλοφόρησε έναν αρχικό κατάλογο λιμανιών ανά τον κόσμο, τα οποία έχουν ανακοινώσει ότι απαγορεύουν την απόρριψη λυμάτων στη θάλασσα από τα scrubbers ανοικτού βρόχου.
Με βάση νέες πληροφορίες, ο κατάλογος αυτός εμπλουτίζεται συνεχώς, ωστόσο το ICS συστήνει στα μέλη του να αναζητούν επιπλέον πληροφορίες και από τα κατά τόπους λιμάνια.
Η λίστα του ICS
Σύμφωνα με τον κατάλογο του ICS, μέχρι τώρα το Βέλγιο έχει απαγορεύσει σε όλα τα λιμάνια του τη χρήση scrubbers ανοικτού τύπου. Επίσης η Κίνα σε όλα τα εσωτερικά ύδατα, η Σιγκαπούρη από το 2020, τρεις Πολιτείες των ΗΠΑ, και συγκεκριμένα η Καλιφόρνια, το Κονέκτικατ και η Χαβάη, πέντε λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου, μεταξύ των οποίων το Κάρντιφ, το λιμάνι της Fujairah στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, έξι λιμάνια της Σουηδίας, δύο λιμάνια της Ρωσίας, και συγκεκριμένα το Πρίμορσκ και της Αγίας Πετρούπολης, τέσσερα λιμάνια της Πορτογαλίας, μεταξύ των οποίων και της Λισαβόνας, δύο λιμάνια της Νορβηγίας, από ένα λιμάνι σε Λιθουανία, Ολλανδία και Λετονία και το λιμάνι της Ραβένα στη Ιταλία. Επίσης τα scrubbers ανοικτού τύπου έχουν αποκλειστεί από έξι λιμάνια της Γαλλίας όπως η Χάβρη, το Μπορντό κ.λπ., ένα λιμάνι της Φινλανδίας και τέσσερα λιμάνια της Γερμανίας. Επιπλέον και το Γιβραλτάρ απαγόρευσε τη χρήση scrubbers ανοικτού τύπου.
Το κλίμα αναφορικά με τη χρήση scrubbers μεταβλήθηκε σημαντικά μετά και την απόφαση της Κομισιόν, η οποία εκφράζει την ανησυχία της κατά πόσο η απόρριψη στη θάλασσα υγρών καταλοίπων θα γίνεται με φιλοπεριβαλλοντικούς όρους και ζητά από την Επιτροπή του ΙΜΟ να συμπεριλάβει μια νέα εισήγηση στο πρόγραμμα εργασίας της, που θα αξιολογήσει και θα εναρμονίσει την ανάπτυξη κανόνων και οδηγιών σχετικά με την απόρριψη υγρών αποβλήτων από το σύστημα καθαρισμού καυσαερίου (EGCS), λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις συνθήκες σε κάθε περιοχή.