Σε «ρυθμούς πρώτης πεντάδας» στην Ευρώπη κινείται το πρώτο δίμηνο του 2019 ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά. Πιο συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2019 από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. της Cosco η διακίνηση containers σημείωσε άνοδο 22,2%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα. Κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου διακινήθηκαν 393.000 εμπορευματοκιβώτια (αύξηση κατά 18,8%) και τον Φεβρουάριο 405.900 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (αύξηση 25,6%).
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε «ρυθμούς πρώτης πεντάδας» στην Ευρώπη κινείται το πρώτο δίμηνο του 2019 ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά. Πιο συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2019 από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. της Cosco η διακίνηση containers σημείωσε άνοδο 22,2%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα. Κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου διακινήθηκαν 393.000 εμπορευματοκιβώτια (αύξηση κατά 18,8%) και τον Φεβρουάριο 405.900 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια (αύξηση 25,6%).
Ο προβλήτας Ι
Με αυτούς του ρυθμούς, και χωρίς να υπολογίζεται ο προβλήτας Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που τον διαχειρίζεται άμεσα ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, που ελέγχεται και αυτός από την Cosco, ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος μέχρι το τέλος του έτους θα έχει πετύχει τον στόχο που είναι να μετατρέψει τον Πειραιά σε πρώτο μεσογειακό λιμάνι και πέμπτο μεγαλύτερο σε όλη την Ευρώπη.
Τα λιμάνια
Για το 2018, σταθερά ως πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι αναδείχθηκε το λιμάνι του Ρότερνταμ με 14,5 εκατ. teu, σημειώνοντας αύξηση κατά 5,7% σε σχέση με το 2017. Ακολούθησε η Αμβέρσα με 11,1 εκατ. teu και αύξηση 6,2% σε σχέση με το 2017, ενώ το Αμβούργο με 8,7 εκατ. teu έχασε 1% της δυναμικότητάς του σε σχέση με το 2017.
Ένα ακόμα γερμανικό λιμάνι είναι στην τέταρτη θέση, αυτό του Μπρέμερχαβεν με 5,4 εκατ. teu, ενώ την πεντάδα κλείνει η Βαλένθια με 5,1 εκατ. teu. Με μόλις 200.000 εμπορευματοκιβώτια λιγότερα, μια θέση πιο κάτω βρέθηκε για την περσινή χρονιά ο Πειραιάς, που παρουσιάζει τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης (20,9%) στα ευρωπαϊκά λιμάνια.
Συνολικά από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν 4,908 εκατ. teu.
Και πιο συγκεκριμένα, από τον προβλήτα Ι του ΟΛΠ διακινήθηκαν 498.708 teu, έναντι 453.264 το 2017, σημειώνοντας αύξηση 10%.
Επίσης, από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται, η ΣΕΠ διακίνησε πέρυσι 4,41 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, από 3,69 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2017, σημειώνοντας αύξηση 19,4%. Σημειώνεται ότι ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ λειτουργεί με μειωμένη δυναμικότητα, λόγω των εκτεταμένων επισκευών που χρειάζεται να γίνουν στον εξοπλισμό του.
Υπολογίζεται ότι «πάση δυνάμει» θα μπορεί να διακινήσει περισσότερα από ένα εκατ. teu ετησίως.
Οι επενδύσεις
Ο κινεζικός όμιλος, μέσω της εταιρείας PCT, από το 2010 και μετά έχει πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους περίπου 600 εκατ. ευρώ στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων (προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) του ΟΛΠ προκειμένου να εκτινάξει το λιμάνι στο μεγαλύτερο της Μεσογείου και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Οι επενδύσεις θα συνεχιστούν μέχρι η ετήσια δυναμικότητα να φτάσει τα 7,2 εκατ. containers, ενώ μακροπρόθεσμα ο στόχος δείχνει να είναι τα 10 εκατ. teu.
Το λιμάνι έχει επίσης τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει containerships χωρητικότητας μέχρι 24.000 teu.
Πρόκειται για ένα μέγεθος πλοίου που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ούτε καν στα κατασκευαστικά σχέδια, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο είναι στα 22.000 teu, και πλέουν πλοία των 20.000 teu.
Σημειώνεται ότι ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά συνδέεται ήδη με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Logistic center
Επίσης ο ΟΛΠ, ο οποίος διαχειρίζεται τον προβλήτα Ι και το υπόλοιπο λιμάνι (car terminal, ναυπηγοεπισκευή, ακτοπλοία, κρουαζιέρα), σχεδιάζει να αναπτύξει logistic center στη χερσαία περιοχή του λιμανιού συνολικής έκτασης 120 στρεμμάτων.
Χώρος που υπολογίζεται ότι θα εκτινάξει τη δυνατότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, εφόσον τελικά εγκριθεί η συγκεκριμένη επένδυση.
Σημειώνεται ότι στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων η συγκεκριμένη επένδυση στον Πειραιά δεν εγκρίθηκε με παρέμβαση του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο έκρινε ότι είναι ανταγωνιστική προς τη μεγάλη επένδυση στο Θριάσιο Πεδίο.