Επενδύσεις που πλησιάζουν το 1 δισ. ευρώ αλλάζουν άρδην το τοπίο στον κλάδο των logistics, καθώς εντείνεται η κινητικότητα Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών που ποντάρουν στη θετική πορεία της οικονομίας, αλλά και στη στρατηγική θέση την οποία κατέχει γεωγραφικά η Ελλάδα στη ΝΑ Ευρώπη.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Επενδύσεις που πλησιάζουν το 1 δισ. ευρώ αλλάζουν άρδην το τοπίο στον κλάδο των logistics, καθώς εντείνεται η κινητικότητα Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών που ποντάρουν στη θετική πορεία της οικονομίας, αλλά και στη στρατηγική θέση την οποία κατέχει γεωγραφικά η Ελλάδα στη ΝΑ Ευρώπη.
Το επόμενο έτος, όπως εκτιμούν επιχειρηματίες του κλάδου, η εγχώρια αγορά δεν θα θυμίζει σε τίποτα τη μέχρι τώρα εικόνα, αφού νέες επενδύσεις, είσοδος ομίλων του εξωτερικού που επιδιώκουν να πάρουν θέση στην Ελλάδα, αλλά και εσωτερικές ανακατατάξεις με πωλητήρια δραστηριοτήτων ή και την είσοδο στρατηγικών επενδυτών σε ορισμένες εισηγμένες εταιρείες, βρίσκονται προ των πυλών συνθέτοντας το νέο σκηνικό.
Η γεωστρατηγική θέση της χώρας σε συνδυασμό με τα μεγάλα projects υποδομών που υλοποιούνται ή βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης, όπως οδικοί άξονες, αναβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, έργα στα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης κ.ά., ενεργοποιούν μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους να δώσουν ηχηρό «παρών» στο νέο υπό διαμόρφωση τοπίο που δημιουργείται.
H αιχμή του δόρατος για τον κλάδο των logistics αποτελεί το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο, λεγόμενο και ως Θριάσιο Ι. H κατασκευή των πρώτων 120.000 τ.μ. της έκτασης αναμένεται να ξεκινήσει μέχρι τον Ιούνιο από την κοινοπραξία Goldair Cargo - ETBA BIΠE που έχει ανακηρυχθεί ως οριστικός ανάδοχος στον διαγωνισμό της ΓAIAOΣE. Το συγκεκριμένο έργο θα αναβαθμίσει συνολικά τη θέση της Ελλάδας καθώς θα αναδειχθεί σε ένα σημαντικό hub οικονομικής και επιχειρηματικής ζώνης, ενώ η τοποθεσία του είναι κομβική λόγω της εγγύτητάς του στο λιμάνι, αλλά και στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την Αττική Οδό.
«Ξεπάγωμα» έργων
Επίσης, έργα που έμεναν «παγωμένα» πάνω από μία δεκαετία και προβλέπουν επενδύσεις 300 εκατ. ευρώ αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα και με την ολοκλήρωσή τους θα δημιουργήσουν 3 έως 5 χιλιάδες μόνιμες θέσεις εργασίας. Μεταξύ αυτών είναι τα εμπορευματικά κέντρα σε Bόλο, Ηγουμενίτσα και Πάτρα.
Σύντομα θα ακολουθήσει νέος διαγωνισμός για εγκαταστάσεις που έχουν προβλεφθεί στο γειτονικό ακίνητο του ΟΣΕ στον Ασπρόπυργο, επιφάνειας 1.200 στρεμμάτων, λεγόμενο και ως Θριάσιο ΙΙ.
Στη Θεσσαλονίκη έχει ήδη προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου, σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση της βιομηχανικής περιοχής με το λιμάνι. Στις κυβερνητικές επιλογές ο σιδηρόδρομος έχει καθοριστικό ρόλο, γι’ αυτό προβλέπεται η επέκταση του δικτύου για να εξυπηρετούνται τα έξι νέα εμπορευματικά κέντρα. Η αρχή θα γίνει μέσα στο 2019 από την Αλεξανδρούπολη, σε έκταση 500 στρεμμάτων και επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ.
Επίσης, o όμιλος συμφερόντων Βαρδινογιάννη Μotor Οil κινείται δυναμικά στον τομέα των logistics. Το 2017 προχώρησε στην εξαγορά έναντι 15 εκατ. ευρώ των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της Revoil στην Καβάλα και πέρυσι προχώρησε σε επενδύσεις της τάξης των 50 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία υποδομών logistics. Έτσι, αγόρασε έναντι 12,6 εκατ. ευρώ όμορη με το διυλιστήριο έκταση συνολικού εμβαδού 85.645 τετραγωνικών μέτρων. Το συγκεκριμένο ακίνητο που βρίσκεται πλησίον των εγκαταστάσεων της Avin στους Αγ. Θεοδώρους ανήκε στη βιομηχανία λιπασμάτων ΣΟΥΛΦΟΥΡ ΕΛΛΑΣ και είχε περάσει λόγω χρεών στην Τράπεζα Πειραιώς.
Πέραν αυτού η Motor Oil πέρυσι υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τον ΟΣΕ για τον εκσυγχρονισμό 9,5 χιλιομέτρων της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το διυλιστήριο της εταιρείας στους Αγίους Θεοδώρους με τον σταθμό στον Ισθμό Κορινθίας. Το έργο ύψους 13 εκατ. ευρώ θα υλοποιηθεί από την εταιρεία υπό την τεχνική επίβλεψη του ΟΣΕ. Ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής θα διευκολύνει τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων στη Β. Ελλάδα, στις βαλκανικές χώρες και την Κεντρική Ευρώπη μέσω του Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Διαδρόμου 7 (RFC-7), μέλος του οποίου είναι ο ΟΣΕ.
Νέοι παίκτες
Εκτός από αυτό, όμως, πολλοί νέοι παίκτες εισέρχονται στην ελληνική αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι o όμιλος GEFCO, ο οποίος εξαγοράστηκε από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους (RZD), αποφάσισε να προχωρήσει στην ίδρυση θυγατρικής στην Ελλάδα, ενισχύοντας έτσι το αποτύπωμά του στην περιοχή της NA Ευρώπης. Στοχεύει, δε, να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην ελληνική αγορά και αναμένεται να διπλασιάσει τον κύκλο εργασιών της. Εκτός από τις βασικές δραστηριότητες μιας εταιρείας logistics, προσφέρει και πιο πολύπλοκες, πολυτροπικές door - to - door υπηρεσίες.
Μεγάλης κλίμακας επένδυση προγραμματίζει και η Σκλαβενίτης Ελληνικές Υπεραγορές, η οποία σχεδιάζει τη δημιουργία νέου logistics center 100.000 τ.μ. στην Αττική κατά την περίοδο 2020-2021 και εφόσον ολοκληρωθεί το πλάνο επενδύσεων για την ανακαίνιση των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος. Πάντως, η εταιρεία ήδη προχωρά στην ενοποίηση των συστημάτων SAP των δύο δικτύων, η οποία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2019.
Στο πλαίσιο μεταφοράς της πλειονότητας της παραγωγής των καλλυντικών προϊόντων του στο εργοστάσιο των Οινοφύτων ο όμιλος Σαράντη επενδύει εδώ κι έναν χρόνο και στις αποθήκες του. Πρώτο βήμα σ’ αυτόν τον σχεδιασμό ήταν η απόκτηση οικοπέδου στον Αυλώνα (το οποίο ανήκε προηγουμένως στον όμιλο Αττικάτ) και το οποίο ο όμιλος απέκτησε μέσω πλειστηριασμού έναντι 1,971 εκατ. ευρώ. Σχεδόν το ήμισυ συνολικών επενδύσεων άνω των 20 εκατ. ευρώ τη διετία 2018/2019 εκτιμάται ότι θα απορροφήσουν οι νέες αποθήκες που αναπτύσσονται στο συγκεκριμένο ακίνητο όπου θα συγκεντρωθούν πρώτες ύλες και προϊόντα, απελευθερώνοντας χώρο στο εργοστάσιο του ομίλου στα Οινόφυτα. Για το τελευταίο προβλέπεται επέκταση και παραγωγική ενίσχυση, ώστε να εξυπηρετήσει το σύνολο της παραγωγής αρωμάτων και καλλυντικών της Σαράντης, πλην των προϊόντων αεροζόλ (αρώματα), το κόστος παραγωγής των οποίων κρίνεται ασύμφορο στην Ελλάδα.
Επίσης, το κέντρο logistics του ομίλου SATO, επιφάνειας άνω των 55.000 τ.μ. στο 27ο χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών - Κορίνθου, παραχωρήθηκε σε τράπεζα, με αντάλλαγμα τη διαγραφή οφειλής αξίας 14,5 εκατ. ευρώ.
Τέλος, επενδύσεις που θα υποστηρίξουν τη σύγχρονη λιανεμπορική μορφή του και προετοιμασίες για τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων του στο εγγύς μέλλον πραγματοποιεί και η διοίκηση του ομίλου Φουρλής. Έτσι μετά τη δημιουργία νέων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων της ΙΚΕΑ, ο όμιλος αποφάσισε την υλοποίηση επενδύσεων ύψους 8 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του logistic center της Intersport. Η νέα αυτή δαπάνη έρχεται να υποστηρίξει το άνοιγμα των on line καταστημάτων της φίρμας σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Κύπρο και Τουρκία, με στόχο την προσεχή 5ετία το 10% του τζίρου της αλυσίδας να προέρχεται από το ηλεκτρονικό κανάλι.
Με +8,1% έτρεξε η αγορά το 2018
Τα αισιόδοξα μηνύματα για τον κλάδο της αποθήκευσης (logistics) και των υποστηρικτών προς τη μεταφορά δραστηριοτήτων προκύπτουν και από τα απολογιστικά στοιχεία του 2018 που παρουσίασε η ΕΛΣΤΑΤ.
Συγκεκριμένα, ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών στην αποθήκευση και στις υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες παρουσίασε μέση ετήσια αύξηση 8,1%, σε σχέση με το 2017.
Ειδικότερα, το δ’ τρίμηνο του 2018, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δ’ τριμήνου του 2017, παρουσίασε αύξηση 2,7%, το γ’ τρίμηνο αύξηση 6,3%, το β’ τρίμηνο αύξηση 11,4% και το α’ τρίμηνο αύξηση 13,1%, σε σχέση με τα αντίστοιχα τρίμηνα του 2017.
Από τα ανωτέρω στοιχεία συμπεραίνεται ότι τα «δυνατά» τρίμηνα ήταν το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο, ενώ στη συνέχεια η άνοδος του κύκλου εργασιών του κλάδου μετριάστηκε.
Σε επίπεδο τριμήνου, αλλά στο ίδιο έτος (2018), με εξαίρεση το δεύτερο τρίμηνο, το οποίο σημείωσε μεγαλύτερη άνοδο του κύκλου εργασιών από το πρώτο, τα υπόλοιπα τρίμηνα (α’, γ’ και δ’) παρουσίασαν μείωση σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο.