Μια προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και τρεις προδικαστικές διαδικασίες ενεργοποιήθηκαν σε βάρος της Ελλάδας για θέματα σχετικά με νιτρορύπανση γεωργικής προέλευσης, τους ελέγχους στις οδικές μεταφορές, τη μη ορθή αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και τη μη εφαρμογή των κανόνων για τον ενιαίο χώρο πληρωμών σε ευρώ. Ειδικότερα, προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με εισήγηση για επιβολή διπλού προστίμου -κατ’ αποκοπή και ημερησίου- εναντίον της Ελλάδας, ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν, η οποία προσάπτει στη χώρα μας τη μη λήψη μέτρων για την προστασία των υδάτων από τη νιτρορύπανση γεωργικής προέλευσης. Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, παρότι πέρασαν τέσσερα χρόνια από την πρώτη καταδίκη το πρόβλημα δεν επιλυθεί πλήρως στην Ελλάδα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Μια προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και τρεις προδικαστικές διαδικασίες ενεργοποιήθηκαν σε βάρος της Ελλάδας για θέματα σχετικά με νιτρορύπανση γεωργικής προέλευσης, τους ελέγχους στις οδικές μεταφορές, τη μη ορθή αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και τη μη εφαρμογή των κανόνων για τον ενιαίο χώρο πληρωμών σε ευρώ. Ειδικότερα, προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με εισήγηση για επιβολή διπλού προστίμου -κατ’ αποκοπή και ημερησίου- εναντίον της Ελλάδας, ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν, η οποία προσάπτει στη χώρα μας τη μη λήψη μέτρων για την προστασία των υδάτων από τη νιτρορύπανση γεωργικής προέλευσης. Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, παρότι πέρασαν τέσσερα χρόνια από την πρώτη καταδίκη το πρόβλημα δεν επιλυθεί πλήρως στην Ελλάδα.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτείνει στο Ευρωδικαστήριο να επιβάλει ελάχιστον κατ’ αποκοπή πρόστιμο στη χώρα μας ύψους 1,3 εκατ. ευρώ και ημερήσια χρηματική ποινή ύψους 23.753 ευρώ, η οποία θα αρχίσει να «τρέχει» μετά τη δεύτερη καταδίκη, εφόσον η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί μέχρι τότε.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, το 2011 η Ελλάδα δεν είχε καθορίσει περιοχές ως ευπρόσβλητες από νιτρορύπανση ζώνες και δεν είχε καταρτίσει προγράμματα δράσης για τις περιοχές αυτές. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή, με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στις ελληνικές αρχές, κίνησε διαδικασία επί παραβάσει τον Οκτώβριο του 2011. Σύμφωνα με την Επιτροπή, τα νιτρικά άλατα, όταν φτάνουν σε υπερβολικά επίπεδα, μπορεί να βλάψουν τα γλυκά ύδατα και το θαλάσσιο περιβάλλον μέσω της διεργασίας που είναι γνωστή ως «ευτροφισμός», καθώς προάγουν την υπερβολική ανάπτυξη των φυκών, με αποτέλεσμα να ασφυκτιούν οι άλλες μορφές ζωής και να προκαλείται ο θάνατος των ψαριών σε λίμνες και ποταμούς.
Οδικές μεταφορές
Η Κομισιόν ενεργοποίησε επίσης χθες προδικαστική διαδικασία κατά της Ελλάδας με τη μορφή της προειδοποιητικής επιστολής, επειδή η χώρα μας δεν τηρεί την υποχρέωσή της να διενεργεί ελάχιστους ελέγχους όσον αφορά την κοινοτική νομοθεσία στον τομέα των οδικών μεταφορών (οδηγία 2006/22/ΕΚ) (χρόνους οδήγησης και ανάπαυσης και τις διατάξεις σχετικά με τη χρήση των ταχογράφων). Με βάση τις πληροφορίες που υπέβαλαν οι ελληνικές αρχές τα τελευταία έτη, διαπιστώθηκε επανειλημμένως ότι η Ελλάδα δεν συμμορφώνεται με την εν λόγω υποχρέωση ελέγχου.
Επαγγελματικά προσόντα
Προδικαστική διαδικασία εναντίον της Ελλάδας, της Κύπρου και άλλων 24 χωρών έχει κινήσει η Κομισιόν, για μη ορθή εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Στην περίπτωση της χώρας μας, οι ενστάσεις της Κομισιόν αφορούν τη διαφάνεια και την αναλογικότητα των ρυθμιστικών εμποδίων. Σύμφωνα με την Επιτροπή, μόνο μια εύρυθμη ενιαία αγορά μπορεί να αποδώσει το πλήρες δυναμικό της προς όφελος των πολιτών και των επιχειρήσεων ολόκληρης της Ευρώπης. Συνεπώς πρέπει να εφαρμόζονται οι κανόνες που έχουν θεσπιστεί, ώστε οι επαγγελματίες, όπως οι γιατροί και οι αρχιτέκτονες, να διευκολύνονται στην αναγνώριση των επαγγελματικών τους προσόντων σε άλλα κράτη-μέλη.
Yπηρεσίες πληρωμών
Προδικαστική διαδικασία εναντίον της Ελλάδας για μη εφαρμογή των κανόνων για τον ενιαίο χώρο πληρωμών σε ευρώ, ανακοίνωσε χθες η Επιτροπή. Οι κοινοτικοί κανονισμοί ΕΧΠΕ και 260/2012 προβλέπουν τον ορισμό μιας αρμόδιας αρχής για την αντιμετώπιση των παραβάσεων, που διαπράττονται από τους χρήστες των υπηρεσιών πληρωμών. Θεσπίζουν επίσης τεχνικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις για τις μεταφορές πίστωσης και τις άμεσες χρεώσεις σε ευρώ, που υποστηρίζουν τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς για την επεξεργασία των πράξεων πληρωμών σε ευρώ. Η Ελλάδα μαζί με τη Λετονία και την Πολωνία έχουν προθεσμία δύο μηνών να απαντήσουν, ενώ αν η απάντηση δεν κριθεί ικανοποιητική, η Επιτροπή μπορεί να ενεργοποιήσει το δεύτερο και τελευταίο στάδιο της προδικαστικής διαδικασίας πριν από την προσφυγή στο Ευρωδικαστήριο.