«Οι ρυθμίσεις οφειλών στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία θα εφαρμοστούν γιατί θα έχουν άμεσο κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο» δηλώνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Ναυτεμπορική» ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος. Ο ίδιος τάσσεται υπέρ της άμεσης έναρξης μιας «ειλικρινούς διακομματικής συζήτησης για το ξεκαθάρισμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο» ενώ εκτιμά ότι «είμαστε πολύ κοντά στην πλήρη άρση των capital controls εντός του 2019».
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
«Οι ρυθμίσεις οφειλών στην εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία θα εφαρμοστούν γιατί θα έχουν άμεσο κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο» δηλώνει στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «Ναυτεμπορική» ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρης Λιάκος. Ο ίδιος τάσσεται υπέρ της άμεσης έναρξης μιας «ειλικρινούς διακομματικής συζήτησης για το ξεκαθάρισμα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο» ενώ εκτιμά ότι «είμαστε πολύ κοντά στην πλήρη άρση των capital controls εντός του 2019». Ο κ. Λιάκος, κυβερνητικό στέλεχος με άμεση εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις για το νέο πλαίσιο της πρώτης κατοικίας αναφέρει ότι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες στις διαβουλεύσεις για το θέμα της πρώτης κατοικίας. Ενόψει του Eurogroup της Δευτέρας, εκτιμά ότι όλες οι πλευρές θέλουν τη λύση και θα επιταχύνουν τις διαδικασίες δεδομένης και της πίεσης του χρόνου. Τέλος υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου η «κυβέρνηση θα διαφοροποιηθεί από τη γνωστή πελατειακή προεκλογική παράδοση που κόστισε ακριβά στη χώρα»
Ερ: Βρισκόμαστε λίγα 24ωρα πριν από την κρίσιμη συνεδρίαση του Eurogroup. Έχουν υλοποιηθεί όλες οι δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει ώστε να ανάψει το πράσινο φως για την εκταμίευση των μέτρων των 970 εκατ. ευρώ;
Οι δεσμεύσεις που έχουμε σε αυτήν τη φάση έχουν στην πλειοψηφία τους ικανοποιηθεί και είμαστε σε διαρκείς διαβουλεύσεις για την έγκαιρη ολοκλήρωση, εντός των επόμενων ημερών, των τελευταίων και σχετικά πιο σύνθετων θεμάτων, που άπτονται με το νέο πλαίσιο για την πρώτη κατοικία.
Ερ: Ενδεχόμενη αναβολή της απόφασης στο Eurogroup θα αποτελέσει αρνητικό γεγονός για τη χώρα;
Σίγουρα μια αναβολή θα λειτουργούσε αρνητικά από την άποψη ότι όλο το τελευταίο διάστημα η χώρα μας «παράγει» θετικές ειδήσεις στέλνοντας τα σωστά μηνύματα στο εξωτερικό, από τις προβολές για την ανάπτυξη μέχρι την αναβάθμιση από τη Moody’s και την εξαιρετικά επιτυχημένη έκδοση του δεκαετούς ομολόγου. Όμως το ζήτημα δεν είναι χρονικό ώστε να χρειαστεί αναβολή, αλλά κυρίως σύγκλισης ως προς τις τελικές ρυθμίσεις, και όπως πολλές φορές έχει δείξει η εμπειρία των διαπραγματεύσεων, η πίεση του χρόνου επιταχύνει τις διαδικασίες και βοηθά να μπουν τα κομμάτια του πάζλ στη θέση τους. Αυτό θεωρώ ότι επιθυμούν όλες οι πλευρές τη δεδομένη στιγμή.
Ερ: Εκτός από το νομοσχέδιο για την κύρια κατοικία ποια άλλα μέτρα απαιτούνται για την οριστική αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων; Πιστεύετε ότι θα προχωρήσει η πρόταση του ΤΧΣ για το σχήμα προστασίας ενεργητικού (Asset Protection Scheme)
Η πρόταση του ΤΧΣ (Asset Protection Scheme) καθώς και η πρόταση της ΤτΕ θα συμβάλλουν θετικά στη μείωση του ποσοστού των μη εξυπηρετούμενων δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών. Στόχος μας είναι αυτό να γίνει με τρόπο οικονομικά και κοινωνικά ισορροπημένο. Από την πλευρά τους οφείλουν και οι τράπεζες να κινητοποιηθούν στην ίδια κατεύθυνση και να αξιοποιήσουν όλα τα εργαλεία που διαθέτουν. Βέβαια το πρόβλημα αφορά και συνολικά την οικονομία, σε μακροοικονομικό επίπεδο και αυτό σημαίνει ότι όσο βελτιώνονται οι επιδόσεις της χώρας ως προς τους ρυθμούς μεγέθυνσης, τη δημοσιονομική σταθερότητα, την αύξηση της απασχόλησης και γενικότερα το κλίμα εμπιστοσύνης για το μέλλον, τόσο πιο γρήγορη θα είναι η διαδικασία απομείωσης των κόκκινων δάνειων και η πλήρης αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας του τραπεζικού μας συστήματος.
Ερ: Για να χρηματοδοτηθεί η κρατική επιδότηση των κόκκινων στεγαστικών δανείων, οι δανειολήπτες που εξυπηρετούν κανονικά τα στεγαστικά τους δάνεια εξαιρέθηκαν από το επίδομα στέγασης. Δεν θα έπρεπε η κυβέρνηση να υποστηρίξει και τους συνεπείς;
Τόσο το σχήμα επιδότησης των δόσεων των δανείων για όσους αποδεδειγμένα δεν μπορούν να ανταποκριθούν, όσο και η πολιτική στέγασης, αποτελούν δυο κοινωνικές παρεμβάσεις συμπληρωματικές και όχι ανταγωνιστικές και αποσκοπούν στην κάλυψη πραγματικών αναγκών και στην αποτροπή αρνητικών φαινομένων. Προσπαθούμε κατά το σχεδιασμό των συστημάτων να εξαλείψουμε τυχόν «παραθυράκια» που ευνοούν καταχρηστικές πρακτικές εις βάρος του κοινωνικού συνόλου κι αυτό είναι το στοίχημα κάθε μεταρρυθμιστικής παρέμβασης. Όσον αφορά τους συνεπείς δανειολήπτες είναι ένα θέμα που μας απασχολεί στα πλαίσια του διαλόγου που έχουμε αναπτύξει με τα τραπεζικά ιδρύματα το τελευταίο διάστημα, λαμβάνοντας υπόψη τους υπάρχοντες δημοσιονομικούς και ελεγκτικούς/κανονιστικούς περιορισμούς.
Ερ: Πότε είναι κατά τη γνώμη σας η κατάλληλη στιγμή για να προχωρήσουμε στην πλήρη άρση των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων;
Υπάρχει συγκεκριμένος οδικός χάρτης, με τη συμφωνία και την εποπτεία της ΤτΕ και είμαστε πολύ κοντά στην πλήρη άρση των κεφαλαιακών περιορισμών εντός του 2019.
Ερ: Παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών στελεχών ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Οκτώβριο, ουσιαστικά η χώρα έχει μπει σε προεκλογική περίοδο. Μπορεί η οικονομία να μείνει ανεπηρέαστη από αυτό το κλίμα; Θα συγκρατηθούν οι δημόσιες δαπάνες; Οι θεσμοί έχουν ήδη διατυπώσει τις ενστάσεις τους για τις προσλήψεις στο δημόσιο, κυρίως συμβασιούχων ορισμένου χρόνου…
Τον Οκτώβριο λήγει και συνταγματικά η θητεία της κυβέρνησης και εκ των πραγμάτων η επομένη περίοδος είναι προεκλογική. Ωστόσο μετά το Πάσχα θα είμαστε πια αρκετά κοντά στην εξάντληση της θητείας και συνεπώς η αγορά και η οικονομία θα προεξοφλήσουν τις εκλογές ως φυσιολογική και αναμενομένη εξέλιξη της πολιτικής διαδικασίας κι όχι ως έκτακτη. Από την πλευρά μας παραμένουμε προσηλωμένοι στη δημοσιονομική υπευθυνότητα που επιδείξαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια και ρίχνουμε όλο το βάρος στην εδραίωση των θετικών ρυθμών ανάπτυξης και στην περαιτέρω μείωση της ανεργίας. Καταρτίσαμε το εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο για την επόμενη μέρα και τις υγιείς βάσεις για μια βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη. Οι θεσμοί θεωρώ κινούνται προληπτικά βασιζόμενοι στην εμπειρία προηγούμενων εκλογικών περιόδων. Σκοπεύουμε να διαφοροποιηθούμε από τη γνωστή πελατειακή προεκλογική παράδοση που κόστισε ακριβά στη χώρα.
Ερ: Υπάρχουν πράγματι 18 υπό κατάθεση νομοσχέδια όπως έγινε γνωστό προ ημερών; Ποια είναι αυτά τα νομοσχέδια;
Ο νομοθετικός σχεδιασμός της κυβέρνησης περιλαμβάνει μια σειρά απαραίτητων νομοσχεδίων για το αμέσως επόμενο διάστημα, όπως είναι οι παρεμβάσεις του Υπουργείου Οικονομίας για τη ρευστότητα και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την Αναπτυξιακή Τράπεζα, κίνητρα για τις συγχωνεύσεις μικρομεσαίων εταιρειών κ.α., νομοσχέδια που αφορούν την Υγεία και την Παιδεία, οι ρυθμίσεις χρεών και εισφορών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ερ: Η αναφορά στην έκθεση των θεσμών για το ότι η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύτηκε να μην προχωρήσει σε ρυθμίσεις οφειλών στο άμεσο μέλλον, θόλωσε ακόμη περισσότερο τα νερά. Ποιες είναι οι προθέσεις; Θα ρυθμιστούν οι οφειλές στην εφορία και πότε; Διότι η αβεβαιότητα, δεν κάνει καλό στην εισπραξιμότητα των φόρων...
Κρίνουμε σκόπιμο να εφαρμοστούν αυτές οι ρυθμίσεις για τα χρέη και τις εισφορές γιατί θα έχουν άμεσο οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο. Θα δοθεί ξανά κινητικότητα στην αγορά και κατ’ επέκταση αυτό θα βελτιώσει την εισπραξιμότητα των φόρων.
Ερ: Σε ομιλία σας στους Δελφούς πριν από έναν χρόνο, είχατε ταχθεί υπέρ του να ξεκαθαρίσουν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εισπράξιμες και μη. Θα γίνει αυτό το ξεκαθάρισμα; Έχουμε φτάσει στα 104 δισ. ευρώ...
Η απάντηση εδώ συνδέεται με την προηγούμενη ερώτηση. Με τις σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις θέλουμε να αποφύγουμε τη μετατροπή μιας πρόσκαιρης αδυναμίας καταβολής σε πλήρη παραίτηση από την ικανοποίηση των υποχρεώσεων προς το κράτος, ώστε το ποσό που αναφέρατε να μην αυξηθεί κι άλλο. Από εκεί και μετά χρειάζεται να ανοίξει μια ειλικρινής διακομματική συζήτηση για αυτό το ζήτημα και να καταλήξουμε σε μια ρεαλιστική λύση με βάση τα πραγματικά δεδομένα που θα είναι αποδεκτή από όλους. Εύχομαι αυτή η πρόταση να γίνει αποδεκτή στο άμεσο μέλλον.
Ερ: Το τελευταίο διάστημα ανακινήθηκε έντονα το θέμα της εκ νέου διαπραγμάτευσης των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα της περιόδου μέχρι το 2022. Πρέπει να ανοίξει το θέμα επίσημα η ελληνική κυβέρνηση και αν ναι ποια θα είναι η κατάλληλη στιγμή;
Καταρχάς πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο με τις ευρωεκλογές. Το παλιό στάτους κβο θα ρηγματωθεί, αλλά αυτή τη φορά μπορεί να συμβεί και προς την αρνητική κατεύθυνση, δηλαδή αυτή των ακροδεξιών και υπερσυντηρητικών δυνάμεων. Νομίζω ότι αυτός ο κίνδυνος θα συσπειρώσει έγκαιρα τις προοδευτικές δυνάμεις σε ένα κοινό μέτωπο αντίστασης και απάντησης, στην αναγκαία βάση ενός σχεδίου που θα εγκαταλείπει το δόγμα της λιτότητας και θα στηρίζεται στις παραγωγικές επενδύσεις για να κρατηθεί η Ευρώπη ανταγωνιστική στο παγκοσμιοποιημένο πλαίσιο, φιλική στην απασχόληση και το περιβάλλον. Στον νέο ευρωπαϊκό χάρτη όπως θα διαμορφωθεί, μόνο μια κυβέρνηση με προοδευτικό πρόσημο και πυρήνα το ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να επιτύχει ένα θετικό αποτέλεσμα στη διεκδίκηση για χαμηλότερους στόχους, όπως το αποδείξαμε στην περίπτωση των συντάξεων, στη διανομή των υπερπλεονασμάτων και στις κοινωνικές πολιτικές μεταξύ άλλων. Σύμμαχος μας θα είναι οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, η δημοσιονομική ισορροπία και η εφαρμογή αναπτυξιακών μεταρρυθμίσεων.