Τον δρόμο για την επανεκκίνηση της διαδικασίας πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στη Μελίτη της Φλώρινας και τη Μεγαλόπολη ανοίγει τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσα από έναν νέο διαγωνισμό, ο οποίος θα καταστήσει πιο ευέλικτη τη διαδικασία προσδιορισμού της εμπορικής αξίας των μονάδων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Τον δρόμο για την επανεκκίνηση της διαδικασίας πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στη Μελίτη της Φλώρινας και τη Μεγαλόπολη ανοίγει τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσα από έναν νέο διαγωνισμό, ο οποίος θα καταστήσει πιο ευέλικτη τη διαδικασία προσδιορισμού της εμπορικής αξίας των μονάδων.
Η τροπολογία εντάχθηκε στο σχέδιο νόμου «Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις», το οποίο είναι έτοιμο να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.
Και νέοι επενδυτές
Έτσι η δεύτερη απόπειρα αποεπένδυσης θα γίνει με την προκήρυξη ενός καινούργιου διαγωνισμού, τον οποίο θα διεξαγάγει και πάλι η ΔΕΗ. Η δυνατότητα συμμετοχής στη νέα διαδικασία τίθεται σε μηδενική βάση, όπως ήταν αναμενόμενο, καθώς εκτός από τους «μνηστήρες» που πήραν μέρος στον πρώτο διαγωνισμό, επιτρέπει και σε καινούργιους δυνητικούς επενδυτές να διεκδικήσουν το προς παραχώρηση λιγνιτικό χαρτοφυλάκιο. Όπως και στον πρώτο διαγωνισμό, οι επενδυτές θα πρέπει να έχουν εμπειρία στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και να είναι απολύτως ανεξάρτητοι από τη ΔΕΗ, ενώ και πάλι θα μπορούν να διεκδικήσουν όλο το χαρτοφυλάκιο, ή αποκλειστικά είτε τη Μελίτη (και την άδεια κατασκευής δεύτερης μονάδας στον ίδιο ΑΗΣ) είτε τη Μεγαλόπολη.
Fairness Opinion
Από την άλλη πλευρά, δεν περιγράφεται κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα για το πώς θα «τρέξει» ο νέος διαγωνισμός, πέραν του ότι η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα ολοκληρωθεί εντός επτά ημερών από την ανάρτηση της πρόσκλησης στην ιστοσελίδα της ΔΕΗ. Όσον αφορά τον περιορισμό για τη χαμηλότερη προσφορά που θα μπορεί να γίνει αποδεκτή, αυτός θα τεθεί βάσει του ότι αυτή τη φορά θα είναι υποχρεωτική η λήψη γνωμοδότησης σχετικά με το δίκαιο και εύλογο της συναλλαγής (Fairness Opinion), ενώ καθίσταται προαιρετική η διενέργεια αποτίμησης. Μάλιστα, αν επιλεγεί να γίνει νέα αποτίμηση, τότε ο εκτιμητής θα λάβει υπόψη αντίστοιχες εμπορικές συναλλαγές στην ευρωπαϊκή αγορά και τα αποτελέσματα του προηγούμενου διαγωνισμού.
Η τροπολογία δεν κάνει καμία αναφορά σε ενδεχόμενες αλλαγές στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών (SPA), όπως για παράδειγμα την ύπαρξη ενός μηχανισμού αντιστάθμισης ρίσκου, ο οποίος να επιμερίζει τις ζημίες-κέρδη που θα εμφανίσουν οι μονάδες για ένα περιορισμό χρονικό διάστημα λειτουργίας τους υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς. Ωστόσο, προβλέπει ότι το SPA θα κυρωθεί από τη Βουλή, χωρίς να χρειαστεί να εγκριθεί πρώτα από τη γενική συνέλευση της ΔΕΗ.
Σχετικά με τα εργασιακά, προβλέπει πως δεν μπορούν να υπάρξουν μισθολογικές μεταβολές τα επόμενα χρόνια για το προσωπικό, ενώ στην περίπτωση που ο διαγωνισμός στεφθεί με επιτυχία, τότε θα καταργηθούν οι δημοπρασίες μέσω ΝΟΜΕ.