Ακριβά θα «κοστίσει» και στους Έλληνες καταναλωτές τυχόν άτακτο Brexit στο τέλος του τρέχοντος μηνός, καθώς λόγω αύξησης των δασμών θα εκτοξευτούν οι φορολογικές επιβαρύνσεις σε προϊόντα προερχόμενα από το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Ήδη το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες να είναι έτοιμες στις 30 Μαρτίου, όπως προκύπτει και από την επείγουσα εγκύκλιο που απέστειλε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής σε όλες τις τελωνειακές υπηρεσίες αλλά και στους εμπλεκόμενους οικονομικούς φορείς.
Από την έντυπη έκδοση
Ακριβά θα «κοστίσει» και στους Έλληνες καταναλωτές τυχόν άτακτο Brexit στο τέλος του τρέχοντος μηνός, καθώς λόγω αύξησης των δασμών θα εκτοξευτούν οι φορολογικές επιβαρύνσεις σε προϊόντα προερχόμενα από το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και στις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Ήδη το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες να είναι έτοιμες στις 30 Μαρτίου, όπως προκύπτει και από την επείγουσα εγκύκλιο που απέστειλε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής σε όλες τις τελωνειακές υπηρεσίες αλλά και στους εμπλεκόμενους οικονομικούς φορείς.
Στην εν λόγω εγκύκλιο περιγράφονται οι συνέπειες από τυχόν άτακτο Brexit, καθώς και όποιες άλλες μπορεί να προκύψουν, με δεδομένο ότι τα εμπορεύματα που θα εισέρχονται στην Ελλάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρειο Ιρλανδία θα θεωρούνται ως προερχόμενα από τρίτη μη κοινοτική χώρα.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι θα υποβάλλονται σε πρόσθετους τελωνειακούς ελέγχους και θα υπόκεινται σε δασμούς, ενώ τα τελωνεία θα μπορούν να ζητούν εγγυήσεις για ενδεχόμενη ή υφιστάμενη τελωνειακή οφειλή από τους εισαγωγείς των προϊόντων του Η.Β.
Έτσι, το κόστος εισαγωγής και διακίνησης των προϊόντων από το Ηνωμένο Βασίλειο στη χώρα μας θα αυξηθεί σημαντικά τόσο εξαιτίας των πρόσθετων χρονοβόρων διαδικασιών τελωνειακού ελέγχου στις οποίες θα υπαχθούν τα προϊόντα αυτά όσο και εξαιτίας της επιβολής εισαγωγικών δασμών.
Ακόμη και τα προϊόντα που θα παραγγέλλουν ηλεκτρονικά μέσω internet Έλληνες καταναλωτές από εταιρείες θα καθυστερούν να φθάσουν στα χέρια τους, ενώ θα καταστούν ακριβότερα λόγω της επιβολής των εισαγωγικών δασμών.
Αναλυτικότερα, στο κείμενο της εν λόγω εγκυκλίου της ΑΑΔΕ επισημαίνονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Καταχώριση Οικονομικών Φορέων (EORI)
Όλοι οι οικονομικοί φορείς που πραγματοποιούν διακινήσεις εμπορευμάτων από και προς το ΗΒ και είναι εγκατεστημένοι στη χώρα μας, μετά την ημερομηνία αποχώρησης του ΗΒ, οφείλουν να έχουν αριθμό EORI.
Ο αριθμός EORI είναι ένας μοναδικός αριθμός που χορηγείται από τις αρμόδιες Τελωνειακές Αρχές των Κρατών Μελών στους οικονομικούς φορείς, οι οποίοι στα πλαίσια των δραστηριοτήτων τους εμπλέκονται σε συναλλαγές που διέπονται από την τελωνειακή νομοθεσία. Από την στιγμή που χορηγείται ο αριθμός EORI σε έναν οικονομικό φορέα, ο συγκεκριμένος αυτός αριθμός θα χρησιμοποιείται από τον φορέα σε όλες τις συναλλαγές του με τις Τελωνειακές Αρχές όλων των Κρατών Μελών της Ε.Ε., ως μοναδικός αριθμός αναγνώρισης.
Ειδικότερα,
1.1 Μετά την αποχώρηση του ΗΒ τα πρόσωπα τα οποία είναι εγκατεστημένα σε ΚΜ της ΕΕ27 και τα οποία έχουν συναλλαγές με το ΗΒ, εφόσον δεν διαθέτουν ήδη αριθμό EORI, δεδομένου ότι στο εξής θα τηρούν τελωνειακές διατυπώσεις με το ΗΒ, θα πρέπει να καταχωριστούν και να αποκτήσουν αριθμό EORI στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους.
Τα πρόσωπα αυτά μπορούν να αιτηθούν την απόκτηση αριθμού EORI υποβάλλοντας τα απαιτούμενα στοιχεία πριν από την καταληκτική ημερομηνία αποχώρησης.
1.2 Τα εγκατεστημένα στο ΗΒ πρόσωπα που δεν διαθέτουν αριθμό EORI και τα οποία από την ημερομηνία αποχώρησης συμπεριλαμβάνονται στις περιπτώσεις του άρθρου 5 του Κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού 2015/2446 οφείλουν βάσει του άρθρου 9 παρ.2 του Ενωσιακού Κώδικα να καταχωριστούν στις Τελωνειακές Αρχές Κράτους μέλους που είναι υπεύθυνες για τον τόπο όπου καταθέτουν για πρώτη φορά διασάφηση ή αίτηση απόφασης.
1.3 Οι οικονομικοί φορείς και τα άλλα πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων και των εγκατεστημένων σε τρίτες χώρες προσώπων, που έχουν ήδη καταχωριστεί και έχουν λάβει αριθμό EORI στο ΗΒ, δεδομένου ότι ο αριθμός αυτός θα είναι άκυρος στην Ευρωπαϊκή Ένωση από την ημερομηνία αποχώρησης του ΗΒ (οι Τελωνειακές Αρχές του ΗΒ θα αποσυνδεθούν από το σύστημα EOS-EORI) θα πρέπει εφόσον από την ημερομηνία αποχώρησης συμπεριλαμβάνονται στις περιπτώσεις του άρθρου 5 του Κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού 2015/2446 να καταχωριστούν βάσει του άρθρου 9 παρ.2 του Ενωσιακού Κώδικα στις Τελωνειακές Αρχές κράτους μέλους που είναι υπεύθυνες για τον τόπο όπου καταθέτουν για πρώτη φορά διασάφηση ή αίτηση απόφασης.
Για λόγους διευκόλυνσής τους τα πρόσωπα των ανωτέρω σημείων 1.2 και 1.3 μπορούν πριν από την καταληκτική ημερομηνία αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου να αιτηθούν την απόκτηση αριθμού EORI στο κράτος μέλος στο οποίο πρόκειται να καταθέσουν για πρώτη φορά διασάφηση ή αίτηση απόφασης μετά την αποχώρηση, υποβάλλοντας τα απαιτούμενα στοιχεία.
Οι Τελωνειακές Αρχές των κρατών μελών θα κάνουν αποδεκτές τις ανωτέρω αιτήσεις και θα αποδίδουν αριθμό EORI με έναρξη ισχύος από την ημερομηνία αποχώρησης ή μεταγενέστερα, σύμφωνα με την αίτηση των εμπλεκόμενων προσώπων.
Το ΗΒ θα αποσυνδεθεί από την ημερομηνία αποχώρησης από το Σύστημα EOS-EORI.
Λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με την έκδοση αριθμού EORI από τις Τελωνειακές Αρχές παρέχονται στην ιστοσελίδα της Τελωνειακής Υπηρεσίας https:// portal.gsis.gr/portal/page/portal/ICISnet μέσω της διαδρομής: Οικονομικοί φορείς-EORI-Πιστοποίηση Χρηστών.
2. Εισαγωγή
3. Εισαγωγή ταχυδρομικών αντικειμένων
Ταχυδρομικά αντικείμενα που αποστέλλονται στη χώρα μας από το Η.Β. (αγορές μέσω διαδικτύου, αποστολές από ιδιώτη σε ιδιώτη κ.λπ.) είτε μέσω του Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΕΛ.ΤΑ. ΑΕ) είτε μέσω εταιρειών ταχυμεταφοράς, επίσης υπόκεινται σε τελωνειακές διατυπώσεις εισαγωγής και επιβαρύνονται με τους αναλογούντες δασμούς και φόρους:
4. Εξαγωγή και έξοδος εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης
Όλοι οι οικονομικοί φορείς που πραγματοποιούν διακινήσεις εμπορευμάτων στο ΗΒ, μετά την ημερομηνία αποχώρησης, οφείλουν να τηρούν διατυπώσεις εξαγωγής.
Σύμφωνα με τον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα τα εμπορεύματα που προορίζονται για έξοδο πρέπει να καλύπτονται από διασάφηση πριν από την αναχώρηση, η οποία λαμβάνει μία από τις ακόλουθες μορφές:
1. Διασάφηση εξαγωγής, για εμπορεύματα που προορίζονται για έξοδο από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης
2. Διασάφηση επανεξαγωγής ή
3. Συνοπτική διασάφηση εξόδου (EXS).
Οι οικονομικοί φορείς που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στις εξαγωγές μπορούν να ενημερωθούν μέσω της ιστοσελίδας της Τελωνειακής Υπηρεσίας (https://portal.gsis.gr/portal/page/portal/ICISnet), καθώς και από την Εγκύκλιο οδηγιών ΔΤΔ Α 1068392 ΕΞ 2016/ 26.4.2016 «Εξαγωγή & έξοδος εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ένωσης στο πλαίσιο του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα» (ΑΔΑ: ΩΨΜ6Η-ΔΡΧ).
Ειδικότερα σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
α) Εξαγωγές εμπορευμάτων από τη χώρα μας ή από άλλο Κ-Μ της ΕΕ27 που διασχίζουν το Ηνωμένο Βασίλειο ή με τελωνείο εξόδου στο ΗΒ
Όταν τα εμπορεύματα απελευθερώθηκαν για εξαγωγή από τη χώρα μας ή από άλλο Κ-Μ της ΕΕ27 πριν από την ημερομηνία αποχώρησης και μεταφέρονται σε τελωνείο εξόδου στο Ηνωμένο Βασίλειο (τελωνείο εξαγωγής στη χώρα μας ή σε άλλο Κ-Μ της ΕΕ27 και τελωνείο εξόδου στο ΗΒ) ή διασχίζουν το ΗΒ κατά τη διαδρομή τους προς ένα τελωνείο εξόδου σε άλλο Κ-Μ της ΕΕ27, υπάρχουν τα ακόλουθα πιθανά σενάρια:
β) Εξαγωγή από το Ηνωμένο Βασίλειο με τελωνείο εξόδου που βρίσκεται στην ΕΕ27
Όταν τα εμπορεύματα αυτά εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ27 μετά από την ημερομηνία αποχώρησης, θα αντιμετωπίζονται όπως οποιαδήποτε άλλα εμπορεύματα τρίτης χώρας, δηλαδή θα πρέπει να υποβληθεί Συνοπτική Διασάφηση Εισόδου (ENS) στο πρώτο σημείο εισόδου της ΕΕ27, τα εμπορεύματα θα μπορούν να τεθούν σε προσωρινή εναπόθεση για να λάβουν τελωνειακό προορισμό ή, εφόσον πρόκειται να μεταφερθούν σε τελωνείο εξόδου της ΕΕ27, θα πρέπει να τεθούν σε καθεστώς εξωτερικής διαμετακόμισης. Όταν τα εμπορεύματα φτάσουν στο τελωνείο εξόδου της ΕΕ27, πρέπει να υποβληθεί γνωστοποίηση επανεξαγωγής, διασάφηση επανεξαγωγής ή EXS.
Το Ηνωμένο Βασίλειο θα αποσυνδεθεί από την ημερομηνία αποχώρησης από το Σύστημα Ελέγχου Εξαγωγών (Ε05).
5. Άδειες εισαγωγής/εξαγωγής εμπορευμάτων (Απαγορεύσεις - Περιορισμοί)
Σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο ορισμένα εμπορεύματα που εισέρχονται από Τρίτη χώρα ή εξέρχονται από την ΕΕ υπόκεινται σε απαγορεύσεις ή περιορισμούς για λόγους δημόσιας τάξης ή δημόσιας ασφάλειας, προστασίας της υγείας και της ζωής των ανθρώπων, των ζώων ή των φυτών, ή προστασίας των εθνικών θησαυρών. Για τα εμπορεύματα αυτά απαιτείται η έκδοση ορισμένων αδειών/πιστοποιητικών/εγκρίσεων από εθνικές Αρμόδιες Αρχές και η συμμόρφωσή τους ελέγχεται στο πλαίσιο τελωνειακών ελέγχων.
Από την ημερομηνία αποχώρησης, για τα εμπορεύματα αυτά όταν εισέρχονται στο έδαφος της ΕΕ27 από το ΗΒ ή εξέρχονται από την ΕΕ27 προς το ΗΒ θα απαιτείται πλέον η έκδοση της ανάλογης άδειας/πιστοποιητικού/έγκρισης.
Επιπλέον, οι άδειες/πιστοποιητικά/εγκρίσεις που έχουν εκδοθεί από το ΗΒ ως κράτος μέλος της Ε.Ε. από την ημερομηνία αποχώρησης θα παύσουν να ισχύουν.
Οι οικονομικοί φορείς μπορούν να ενημερωθούν για τις απαιτούμενες άδειες/πιστοποιητικά για την εισαγωγή/εξαγωγή εμπορευμάτων στην ιστοσελίδα της Τελωνειακής Υπηρεσίας (https://portal.gsis.gr/portal/page/portal/ICISnet/services?serid=10518295&adreseeID=10001980).
6. Δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας
Για την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, από την ημερομηνία αποχώρησης, οι κανόνες της ΕΕ για την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας από τα τελωνεία, και ιδίως ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 608/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουνίου 2013, δεν θα ισχύουν πλέον στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ειδικότερα: