«Υπάρχουν 2-3 εκκρεμότητες στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να κλείσει μέχρι την Καθαρά Δευτέρα. Υπάρχει χρόνος αλλά και η ελπίδα ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει». Αυτό υποστήριζαν αρμόδιες ευρωπαϊκές πηγές σε ερώτηση σχετικά με την πρόοδο που υπάρχει στις διαβουλεύσεις για το κλείσιμο της 2ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και την έγκριση για τη δόση των ANFAs και των SMPs.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
«Υπάρχουν 2-3 εκκρεμότητες στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης τις οποίες η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να κλείσει μέχρι την Καθαρά Δευτέρα. Υπάρχει χρόνος αλλά και η ελπίδα ότι η Ελλάδα θα τα καταφέρει». Αυτό υποστήριζαν αρμόδιες ευρωπαϊκές πηγές σε ερώτηση σχετικά με την πρόοδο που υπάρχει στις διαβουλεύσεις για το κλείσιμο της 2ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης και την έγκριση για τη δόση των ANFAs και των SMPs.
Οι ίδιες πηγές χαρακτήριζαν εφικτό το να βρεθεί λύση στο θέμα της προστασίας της κύριας κατοικίας στις αρχές της εβδομάδας (δηλαδή σήμερα ή αύριο), προκειμένου και το σχετικό νομοσχέδιο να σταλεί στην ελληνική Βουλή άμεσα, όπως δήλωσε και από τους Δελφούς ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης. Με την επισήμανση ότι η τελική απόφαση για την έγκριση των μέτρων του χρέους ανήκει στους υπουργούς Οικονομικών, οι ίδιες κοινοτικές πηγές υποστήριζαν ότι το βασικό είναι η Ελλάδα να κάνει τις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να σταλεί το κατάλληλο μήνυμα στις αγορές. Τις αγορές οι οποίες προετοιμάζονται για την «υποδοχή» του ελληνικού 10ετούς ομολόγου. Η σχετική έκδοση είναι πλέον θέμα 24ώρων όπως προκύπτει και από τα όσα έλεγαν τόσο κυβερνητικοί όσο και τραπεζικοί παράγοντες, στο περιθώριο του 4ου οικονομικού φόρουμ των Δελφών.
«Παράθυρο» συζήτησης για τα πλεονάσματα
Ανοικτό αφήνουν ευρωπαϊκές πηγές το ενδεχόμενο να υπάρξει εκ νέου συζήτηση για το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων της Ελλάδας, θέτοντας όμως μια βασική προϋπόθεση: στη συζήτηση να κυριαρχήσει η λογική του προορισμού και όχι η λογική της αφετηρίας, όπως ελέχθη χαρακτηριστικά. Οι ίδιες πηγές εξηγούσαν ότι δεν πρέπει να κλονιστούν οι σχέσεις εμπιστοσύνης με τους θεσμούς κατά τη μεταμνημονιακή πορεία της Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι ίδιες ευρωπαϊκές πηγές ξεκαθάριζαν ότι το θέμα της επαναδιαπραγμάτευσης των πρωτογενών πλεονασμάτων είναι κάτι που θα μπορούσε να συζητήσει η Ε.Ε., αν και από την Ελλάδα αυτό εμφανιζόταν ως «εθνικός στόχος», αλλά και ως εργαλείο που θα συνέβαλε στο να λειτουργήσουν ακόμη καλύτερα οι μηχανές της ελληνικής οικονομίας.
Η απάντηση των ευρωπαϊκών πηγών έρχεται ώρες μετά την επαναφορά από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκο Μητσοτάκη της πρότασης για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, αφού όμως οικοδομηθούν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους θεσμούς (σ.σ.: κάτι που πρακτικά μεταφράζεται σε συζήτηση για τα πρωτογενή πλεονάσματα του 2021 και όχι του 2020). Έρχεται επίσης λίγες ώρες μετά και την τοποθέτηση ανώτατης κυβερνητικής πηγής ότι η κυβέρνηση θα έβλεπε να ανοίγει μια συζήτηση για τα πρωτογενή πλεονάσματα μόλις η Ελλάδα διασφαλίσει την επενδυτική βαθμίδα στα ομόλογά της, κάτι που πρακτικά παραπέμπει επίσης στον προϋπολογισμό του 2021. Έτσι, οι προϋποθέσεις για να συγκροτηθεί το «ενιαίο εθνικό μέτωπο» για το οποίο κάνουν λόγο οι κοινοτικές πηγές φαίνεται να υπάρχουν.
Έτσι, το ζητούμενο είναι μέσα στο 2019 αλλά και το 2020 να προχωρήσουν οι συμφωνημένες με τους δανειστές μεταρρυθμίσεις και να μη διαταραχθεί το αφήγημα της μεταμνημονιακής πορείας της χώρας. Για τις ευρωπαϊκές πηγές με τη συμφωνία στο Eurogroup τον Ιούνιο του 2018, εκτός από τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα, «κλείδωσαν» και τα μέτρα για τη διευθέτηση του ελληνικού χρέους. Με αυτή τη συμφωνία η Ελλάδα εξασφάλισε συνθήκες «θερμοκηπίου», προκειμένου να περάσει ομαλά τη μεταμνημονιακή περίοδο. Έτσι, οι όποιες κινήσεις από εδώ και στο εξής θα πρέπει να είναι προσεκτικές, ώστε να μη διαταραχθεί το συνολικό οικοδόμημα της συμφωνίας.
Τα σενάρια για το Brexit
Καθοριστική χαρακτήριζαν οι κοινοτικές πηγές την ψηφοφορία στη Βουλή των Κοινοτήτων στις 12 Μαρτίου. Το θετικό σενάριο, υποστήριζαν, θα ήταν να υπάρξει έγκριση κάτι που θα οδηγούσε στην έξοδο της Μ. Βρετανίας από την Ε.Ε. με ομαλό τρόπο. Σε περίπτωση αρνητικής ψήφου, υπάρχουν δύο ενδεχόμενα: να φανεί κάποιο φως στην άκρη του τούνελ οπότε σε αυτή την περίπτωση η επιδίωξη θα ήταν να δοθεί μια μικρή χρονική παράταση (της τάξεως των δύο μηνών) ώστε να δοθεί μια ακόμη ευκαιρία για την εξεύρεση ομαλής λύσης, ή να μη φανεί καθόλου φως στην άκρη του τούνελ. Αυτό είναι και το κακό σενάριο, καθώς οδηγεί είτε σε ένα αίτημα από την πλευρά των Βρετανών για μεγάλη χρονική παράταση (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εσωτερικό πολιτικό σκηνικό της Βρετανίας) είτε και στο λεγόμενο «σκληρό Brexit».
Οι ίδιες πηγές πάντως αποσαφήνιζαν ότι αν η Μεγάλη Βρετανία εξακολουθήσει να είναι μέλος της Ε.Ε. στις 26 Μαΐου, ημέρα των ευρωεκλογών, τότε θα πρέπει να διεξαχθούν κανονικά οι εκλογές και στη Μεγάλη Βρετανία προκειμένου να εκλεγούν και Βρετανοί ευρωβουλευτές.