Συνθήκες εμπλοκής στην υπογραφή της σύμβασης για το έργο της ανάπλασης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ, δύναται να δημιουργήσει η αίτηση ακύρωσης του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ο Δήμος Αλίμου.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Συνθήκες εμπλοκής στην υπογραφή της σύμβασης για το έργο της ανάπλασης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ, δύναται να δημιουργήσει η αίτηση ακύρωσης του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά, που κατέθεσε στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ο Δήμος Αλίμου.
Ο Φορέας έχει την ευθύνη της διαχείρισης και λειτουργίας όλων των κοινοχρήστων χώρων, υποδομών, έργων και εξοπλισμού εντός του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων, καθώς και της είσπραξης και διαχείρισης των ανταποδοτικών τελών. Συστάθηκε πέρσι τέλος Σεπτεμβρίου και αποτελεί μία από τις αναβλητικές αιρέσεις προκειμένου να υπογραφεί η σύμβαση για το Ελληνικό, από το Δημόσιο και τους επενδυτές, με επικεφαλής τη Lamda Development, ώστε το έργο να ξεκινήσει.
Η κίνηση αυτή του δημάρχου Αλίμου Ανδρέα Κονδύλη έχει προκαλέσει ποικίλα ερωτήματα, όπως αναφέρουν στη «Ν» εκπρόσωποι όλων των πλευρών που έχουν σχέση με το έργο του Ελληνικού, συμπεριλαμβανομένων των επενδυτών. Η «Ν» προσπάθησε να επικοινωνήσει με τον δήμαρχο Αλίμου, αλλά δεν κατέστη δυνατόν.
Η αίτηση ακύρωσης των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) για τον Οργανισμό του Φορέα και τον Εσωτερικό κανονισμό του, κατατέθηκε στο Δ’ Τμήμα του ΣτΕ τέλος Νοεμβρίου 2018 (έπειτα από περίπου δύο μήνες από τη δημοσίευση των ΚΥΑ) και θα συζητηθεί στις 21 Μαΐου 2019 (εφόσον δεν υπάρξει αίτημα αναβολής της συζήτησης).
Η πρώτη συνεδρίαση
Στο μεταξύ, στις 17 Ιανουαρίου 2019 πραγματοποιήθηκε η πρώτη «πανηγυρική» συνεδρίαση του Φορέα διαχείρισης του Ελληνικού, με την παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης και της αξιωματικής αντιπολίτευσης, της Lamda και φυσικά των επικεφαλής των τριών δήμων στα όρια των οποίων είναι η έκταση του παλιού αεροδρομίου της Αθήνας. Σημειώνεται ότι χωροταξικά και διοικητικά το 90% της έκτασης προς ανάπτυξη ανήκει στον Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, το 4% στον Άλιμο και το 6% στη Γλυφάδα.
Πρόεδρος του Φορέα είναι ο δήμαρχος Ελληνικού Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος, ενώ στο 9μελές διοικητικό του συμβούλιο συμμετέχει και ο Ανδρέας Κονδύλης, εκ μέρους του Δήμου Αλίμου. Τα υπόλοιπα μέλη είναι: από τον Δήμο Γλυφάδας (ένα μέλος), 3 από τον Δήμο Ελληνικού Αργυρούπολης, ένας από το υπουργείο Οικονομικών, ένας από το Εσωτερικών και ένας εκπρόσωπος από την Ελληνικό Α.Ε., τη δημόσια εταιρεία που σήμερα έχει στην κατοχή της το ακίνητο του παλιού αεροδρομίου.
Είχε ήδη κατατεθεί
Συμμετέχοντας στην προαναφερόμενη εκδήλωση, ο κ. Κονδύλης δεν εκφράστηκε, τουλάχιστον δημόσια, εναντίον του Φορέα, ενώ η αίτηση ακύρωσής του όπως φαίνεται από τις ημερομηνίες είχε ήδη κατατεθεί. Ο δήμαρχος Αλίμου κατά καιρούς είχε εκφράσει ενστάσεις για το έργο του Ελληνικού, ωστόσο σε πολλές δηλώσεις του έχει πει ότι υποστηρίζει την επένδυση. Αυτό εντείνει τα ερωτηματικά καθώς, όπως προαναφέραμε, ο Φορέας είναι αναβλητική αίρεση για την υπογραφή της σύμβασης και την εκκίνηση του έργου, όπως είναι και η μη ύπαρξη δικαστικών εκκρεμοτήτων και όλα αυτά είναι ευρέως γνωστά.
Η εκτίμηση είναι ότι η εκδίκαση της αίτησης ακύρωσης και η έκδοση απόφασης θα χρειασθεί μερικούς μήνες (και αυτή είναι η μικρότερη επίπτωση). Σε περίπτωση που γίνει δεκτή για να συγκροτηθεί ένας νέος φορέας, θα είναι αναγκαίο ένα μεγάλο χρονικό διάστημα.
Παράλληλα, βεβαίως, εκκρεμούν και πολλά άλλα ζητήματα - αναβλητικές αιρέσεις, όπως είναι ο διαγωνισμός για το καζίνο και οι ΚΥΑ για την πολεοδόμηση, ωστόσο, όπως επισημαίνεται από διάφορες πλευρές περί το έργο, η αίτηση ακύρωσης για κάτι που είχε θεωρητικά κλείσει αποτελεί ένα σημαντικό πισωγύρισμα.
Τι επικαλούνται
Ειδικότερα, η αίτηση ακύρωσης που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ αφορά: την υπ’ αριθμόν 52245/27-09-2018 ΚΥΑ των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης «Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά» (ΦΕΚ Β’ 4324/28-09-2018) και την υπ’ αριθμόν 52247/27-09-2018 ΚΥΑ των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού - Αγίου Κοσμά» (ΦΕΚ Β’ 4323/28-09-2018).
Οι ενάγοντες μεταξύ άλλων επικαλούνται το άρθρο 102 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού. Όπως σημειώνουν, με τις προσβαλλόμενες ρυθμίσεις, ζητήματα αναφορικά με τον τρόπο υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών και τον τρόπο απόδοσής τους δύναται να ρυθμίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, έπειτα από σχετική εισήγηση και σύμφωνη γνώμη του Φορέα. Σύμφωνα με το σκεπτικό της αίτησης ακύρωσης αυτό «παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 102 παρ. 2 του Συντάγματος, σχετικά με την οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, στο βαθμό που το ενιαίο τέλος καθαριότητας και φωτισμού αποτελεί ένα τοπικό ανταποδοτικό τέλος, που καταβάλλεται από τους δημότες του εκάστοτε Δήμου, και του οποίου διαχειριστής δεν μπορεί παρά να είναι ο τελευταίος, και όχι κάποιο όργανο της Κεντρικής Διοίκηση πολύ δε περισσότερο ένα Ν.Π.Ι.Δ.».
Σε άλλο σημείο της αίτησης ακύρωσης αναφέρεται ότι ο Φορέας διαχείρισης του Μητροπολιτικού Πόλου, που θα αποτελέσει το μεγαλύτερο αστικό πάρκο της Ευρώπης, «δεν μπορεί να χρησιμοποιεί τα ανταποδοτικά τέλη του Δήμου, τα οποία προορίζονται για τις τοπικές - βασικές - ανάγκες του Δήμου».
Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την άδεια καζίνο στο Ελληνικό, μια δύσκολη διαδικασία, ενώ αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ανάπτυξης, καθώς και να υπογραφούν οι ΚΥΑ πολεοδόμησης. Όλα τα παραπάνω αποτελούν αναβλητικές αιρέσεις και αν δεν ολοκληρωθούν το έργο δεν θα ξεκινήσει.