Στον σχεδιασμό της κυβέρνησης παραμένει η κατάθεση δύο ξεχωριστών νομοσχεδίων για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στις εφορίες και στα ασφαλιστικά ταμεία. Ο σχεδιασμός των δύο ρυθμίσεων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Μαρτίου προκειμένου να ακολουθήσουν η διαβούλευση με τους θεσμούς και η ψήφισή τους στη Βουλή. Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές εξέφραζαν χθες την ενόχλησή τους για την αναφορά της Κομισιόν στο θέμα. Όπως υποστηρίζουν, η κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους εταίρους στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου ότι «δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσει και ότι οποιαδήποτε πρόταση θα συζητηθεί μαζί τους προκαταβολικά». Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αναφορά που έγινε στην έκθεση της Κομισιόν ότι η «η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τους θεσμούς ότι δεν προτίθεται στο άμεσο μέλλον να προχωρήσει σε τροποποιήσεις των πλαισίων ρύθμισης των οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία».
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Στον σχεδιασμό της κυβέρνησης παραμένει η κατάθεση δύο ξεχωριστών νομοσχεδίων για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στις εφορίες και στα ασφαλιστικά ταμεία. Ο σχεδιασμός των δύο ρυθμίσεων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Μαρτίου προκειμένου να ακολουθήσουν η διαβούλευση με τους θεσμούς και η ψήφισή τους στη Βουλή. Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές εξέφραζαν χθες την ενόχλησή τους για την αναφορά της Κομισιόν στο θέμα. Όπως υποστηρίζουν, η κυβέρνηση είχε ενημερώσει τους εταίρους στο περιθώριο του Eurogroup του Φεβρουαρίου ότι «δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσει και ότι οποιαδήποτε πρόταση θα συζητηθεί μαζί τους προκαταβολικά». Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την αναφορά που έγινε στην έκθεση της Κομισιόν ότι η «η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τους θεσμούς ότι δεν προτίθεται στο άμεσο μέλλον να προχωρήσει σε τροποποιήσεις των πλαισίων ρύθμισης των οφειλών σε ασφαλιστικά ταμεία και εφορία».
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, η ρύθμιση των οφειλών στην εφορία δεν θα έχει οριζόντιο χαρακτήρα, αλλά θα περιλαμβάνει κριτήρια υπαγωγής με στόχο να βοηθηθούν όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας -τα οποία και τους εμποδίζουν να αποπληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους- και να αποκλειστούν οι «στρατηγικοί κακοπληρωτές». Μεταξύ των σχεδίων που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι και η σύνδεση της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών με το ύψος του ακατάσχετου ποσού από τον τραπεζικό λογαριασμό. Αυτό σημαίνει ότι όσο συνεπέστερος είναι ο οφειλέτης τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το υπόλοιπο του τραπεζικού λογαριασμού, το οποίο θα λογίζεται ως ακατάσχετο.
Περίπλοκο θέμα
Πάντως, το συγκεκριμένο θέμα χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερα σύνθετο σε τεχνικό επίπεδο και μένει να φανεί πότε και πώς θα προχωρήσει. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει καταλήξει ακόμη στις λεπτομέρειες της ρύθμισης ούτε και στον μέγιστο αριθμό των δόσεων. Το μόνο βέβαιο είναι ότι θα υπάρχουν αυστηρές προϋποθέσεις ένταξης.
Εν τω μεταξύ στα χέρια των θεσμών βρίσκεται ήδη το κείμενο του νομοσχεδίου για την προστασία της κύριας κατοικίας από τον πλειστηριασμό, ύστερα και από τις τροποποιήσεις που συμφωνήθηκαν κατά την προχθεσινή συνάντηση των διοικήσεων των τραπεζών με την κυβέρνηση. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση απαντά σε λίστα ερωτημάτων που τέθηκαν από την πλευρά των θεσμών και στοχεύει πλέον στο να κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή μέσα στην επόμενη εβδομάδα.
Ο στόχος είναι να έχει ψηφιστεί έως την ερχόμενη Πέμπτη και αφού προηγηθεί συζήτηση τουλάχιστον δύο ημερών στη Βουλή (σ.σ.: κάτι που σημαίνει ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται να ακολουθήσει τη διαδικασία του επείγοντος). Σχολιάζοντας τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα της πρώτης κατοικίας, κυβερνητικός αξιωματούχος απέδωσε την αυστηρότητα αλλά και τον αριθμό των ενστάσεων (σ.σ.: συνολικά υπήρχε κατάλογος 9 αντιρρήσεων στην έκθεση των θεσμών) στο ότι η ενημέρωσή τους αφορούσε προγενέστερο σχέδιο από αυτό στο οποίο είχαν καταλήξει κυβέρνηση και τράπεζες προχθές.
Οι ίδιες πηγές σημείωναν ότι το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων έχει ήδη σταλεί από το υπουργείο Οικονομικών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. (DGcomp) και εκτιμούσαν ότι θα υπάρξει απάντηση μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες.
Το ύψος των εγγυήσεων που θα απαιτηθούν για να λειτουργήσει το σχέδιο του Asset Protection Scheme υπολογίζεται περίπου σε 4-5 δισ. ευρώ. Με βάση την ελληνική πρόταση, εκτιμάται ότι δεν θα προκύπτει δημοσιονομικό κόστος, καθώς οι όποιες απώλειες από ενδεχόμενη κατάπτωση εγγυήσεων θα αντισταθμίζονται σε όρους καθαρής παρούσας αξίας από τα «κουπόνια» που θα καταβάλλουν οι τράπεζες για να κάνουν χρήση των εγγυήσεων. Όσον αφορά το σχέδιο της Τράπεζας της Ελλάδος, η κεντρική τράπεζα έχει αναθέσει σε εξωτερικό οίκο να εντοπίσει τα σημεία που μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με το σχέδιο του ΤΧΣ, ενώ παράλληλα για το ίδιο θέμα εργάζεται και κοινή επιτροπή που έχει συσταθεί από το υπουργείο Οικονομικών και την Τράπεζα της Ελλάδος.
Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία, το υπουργείο Οικονομικών θα είναι αυτό που θα καταθέσει και αυτό το σχέδιο στην DGcomp. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι ο ορίζοντας υλοποίησης του σχεδίου της ΤτΕ φτάνει στα 1-2 χρόνια, γεγονός όμως που δεν χαρακτηρίζεται αρνητικό, καθώς θα εξασφαλίσει έναν ξεκάθαρο «χάρτη» για την πορεία διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων.
Διαβεβαίωση για τις 120 δόσεις προς τα Ταμεία
«Η ρύθμιση για τις 120 δόσεις θα προχωρήσει. Υπάρχουν λεπτομέρειες που πρέπει να επιλύσουμε για να προχωρήσουμε στην εφαρμογή». Αυτό δήλωσε ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος στον ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα 104,6, υπογραμμίζοντας ότι «η ολοκλήρωση της επεξεργασίας που κάνουμε για την εφαρμογή, δεν θα αφήσει κανένα περιθώριο για αμφισβητήσεις». Αξίζει να επισημανθεί ότι, όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από τη νέα ρύθμιση των 120 δόσεων θα αποκλειστούν όσοι δεν έχουν καταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές του 2019. Η ρύθμιση αναμένεται να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή εντός του Μαρτίου.
Όπως ανέφερε ο κ. Πετρόπουλος, «η ολοκλήρωση της τεχνικής επεξεργασίας δεν θα δώσει αφορμές για έγερση επιφυλάξεων ή αντιρρήσεων σε μέτρα που, στην πραγματικότητα, εξυγιαίνουν την οικονομική θέση του ΕΦΚΑ και επιτυγχάνουν την αξιοποίηση ανείσπρακτων επί πολλά έτη απαιτήσεών του». Σχολιάζοντας την έκθεση της Κομισιόν ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης ανέφερε ότι «η Έκθεση θέτει ζητήματα στα οποία απαντάμε με τρόπο πειστικό. Πρόκειται για συνήθη σημείωση για μέτρα που πάντα πρέπει να ελέγχονται», είπε.
Διεκδίκηση αναδρομικών
Αναφορικά με το κόστος τυχόν δικαστικών αποφάσεων για την καταβολή αναδρομικών έναντι περικοπών των νόμων Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, ο Τ. Πετρόπουλος σημείωσε ότι «δεν έχει οριστικοποιηθεί η δικαστική κρίση» και ότι «η κυβέρνηση θα καταβάλει τα ποσά που είναι να καταβάλει, στον βαθμό που έχουμε τα δημοσιονομικά περιθώρια». Ο υφυπουργός επισήμανε, ωστόσο, ότι «δεν περιμένουμε δικαστικές αποφάσεις για να κάνουμε τη διορθωτική πολιτική που χρειάζεται να κάνουμε, για να σβήσουμε τα προβλήματα που από το παρελθόν προέκυψαν. Αυτό κάναμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε, στα πλαίσια των δυνατοτήτων που θα προκύπτουν από τα δημοσιονομικά περιθώρια που θα έχουμε».
Σύντομα το 10ετές
«Δεν θα αργήσει πολύ» ήταν η απάντηση κυβερνητικού αξιωματούχου στην ερώτηση αν έφτασε η ώρα να εκδώσει η Ελλάδα 10ετές ομόλογο. Η διάρκεια και ο ακριβής χρόνος της έκδοσης θα «κλειδώσει» οριστικά ανάλογα με την πορεία των αγορών, ενώ, κατά τον κυβερνητικό αξιωματούχο, δεν υπάρχει σύνδεση της απόφασης με το επικείμενο Eurogroup της 11ης Μαρτίου, καθώς «οι αγορές έχουν προεξοφλήσει τις καλές σχέσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς».
Εν όψει Eurogroup
Συγκρατημένη αισιοδοξία για μια θετική απόφαση στο Eurogroup της 11ης Μαρτίου επικρατεί στην κυβέρνηση, μια απόφαση η οποία θα σηματοδοτήσει την ενεργοποίηση μέτρων συνολικού ύψους 970 εκατ. ευρώ. Κυβερνητικές πηγές εμφανίζονται καθησυχαστικές, λέγοντας ότι οποιαδήποτε μικρή καθυστέρηση δεν θα εκληφθεί ως αρνητικό σήμα από τις αγορές.
Έρχονται 18 νομοσχέδια
Στον προγραμματισμό της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η κατάθεση 18 νομοσχεδίων μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα. Τα νομοσχέδια καλύπτουν όλο το φάσμα της πολιτικής, από την οικονομία (π.χ. Αναπτυξιακή Τράπεζα, μικροπιστώσεις, ρυθμίσεις οφειλών) μέχρι την Παιδεία και την Πολιτική Προστασία. Ο μεγάλος όγκος κοινοβουλευτικού έργου που πρέπει να υλοποιηθεί συνιστά και την απάντηση του οικονομικού επιτελείου στο ερώτημα σχετικά με τον χρόνο των εκλογών.