Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019 19:06

Την Πέμπτη στη Βουλή το ν/σ για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών

Την Πέμπτη αναμένεται να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα, Ραφήνα).

Την Πέμπτη αναμένεται να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την αξιοποίηση των 10 μεγάλων περιφερειακών λιμανιών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Ελευσίνα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα, Κέρκυρα, Λαύριο, Πάτρα, Ραφήνα).

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Για την κύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε.-Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις», εκχωρείται το δικαίωμα στο ΤΑΙΠΕΔ για υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων των περιφερειακών λιμανιών της χώρας, ενώ κυρώνονται όλες οι παλαιές συμβάσεις παραχώρησης των λιμανιών στους οργανισμού λιμένων.

Το ελληνικό Δημόσιο στα 10 μεγάλα λιμάνια δεν παραχωρεί την ιδιοκτησία μέσω της πώλησης ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη με τον οργανισμό Λιμένα Πειραιά και Θεσσαλονίκης, αλλά την παραχώρηση δραστηριοτήτων.

Ο κάθε οργανισμός λιμένα αξιολογεί και προτείνει ποιες δραστηριότητες πρέπει να τεθούν σε διεθνή διαγωνισμό, με βάση το ενωσιακό και το εθνικό δίκτυο, προκειμένου να υπάρξουν υποψήφιοι επενδυτές.

Με την προωθούμενη νομοθετική διάταξη ορίζεται η καταβολή στον υποπαραχωρησιούχο αντισταθμιστικού τέλους υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος.

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τις υποπαραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων θα ανοίξει τον δρόμο για τους σχετικούς διαγωνισμούς από το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προσελκυθούν επενδυτές.

Η διαδικασία θα προβλέπει διεθνείς διαγωνισμούς για τις δραστηριότητες που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον κατά περίπτωση ανά λιμένα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε γραμμή προτεραιότητας από το Ταμείο έχουν μπει τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας.

Ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που υπολειτουργεί, καθώς έχει μόλις επτά άτομα προσωπικό, συγκεντρώνει ήδη, όπως φαίνεται από δημόσιες δηλώσεις, το ενδιαφέρον για επένδυση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ το Λαύριο συγκεντρώνει εκδήλωση ενδιαφέροντος από πολλές χώρες για κρουαζιέρα, το λιμάνι του Βόλου για μικτές χρήσεις κοκ.

Στην Αλεξανδρούπολη η σιδηροδρομική γραμμή καθιστά ευέλικτη τη μεταφορά εμπορευμάτων προς χώρες του βορρά, καθώς παρακάμπτεται η μεταφορά μέσω Δαρδανελλίων.

Ρόλο στα ενεργειακά μπορεί να παίξει και το λιμάνι της Καβάλας, καθώς στις προθέσεις του ΤΑΙΠΕΔ είναι να αξιοποιήσει το σχεδόν υπό εξάντληση υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της νοτίου Καβάλας ως υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (UGS).

Σε δεύτερη φάση εκτιμάται ότι θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Κέρκυρας, Βόλου και Ελευσίνας.

Η διαδικασία επιμέρους παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων των 10 λιμένων εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην ανάκαμψη των υποδομών της χώρας περιφερειακά και συνδυαστικά, καθώς με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων που επίσης έχει αναπτυχθεί η Ελλάδα μπορεί να καταστεί σημαντικός ενεργειακός κόμβος για την Ευρώπη και τη ΝΑ Μεσόγειο, αλλά και πρωταγωνιστής του διαμετακομιστικού εμπορίου από και προς την Ευρώπη.

Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, μιλώντας σήμερα για το εν λόγω σχέδιο στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ανέφερε ότι «η ρεαλιστική προσέγγιση για τη διαχείριση των λιμανιών δεν είναι να πουλάμε τα λιμάνια, αλλά να παραχωρούμε δραστηριότητες, κάτι που κάναμε εμείς και που δεν έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις».

Σχετικά με τη σύμβαση για την πώληση του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς, ο κ. Σαντορινιός σημείωσε ότι η κυβέρνηση κατάφερε να διασφαλίσει ότι οι επενδυτές θα προβούν σε υποχρεωτικές επενδύσεις, ενώ διασφαλίστηκαν τα δικαιώματα των εργαζομένων στα λιμάνια. Επίσης είπε ότι εξαιρέθηκαν οι αρχαιολογικοί χώροι, που είχαν δοθεί απλόχερα στους υποψήφιους επενδυτές. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το ανταποδοτικό τέλος στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το 2% αυξήθηκε στο 3,5%, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη λειτουργία των λιμανιών. Τόνισε, τέλος, ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο λύνει μια σειρά από πολύ σημαντικά προβλήματα και κυρίως δίνει λύσεις και αναπτυξιακή στρατηγική στα λιμάνια. «Αυτό θέλουμε να επιτύχουμε και να υλοποιήσουμε επιτέλους» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, Αντώνης Νταλακογιώργος, σε παρέμβασή του στην ίδια επιτροπή, ανέφερε ότι «η κυβέρνηση επιχειρεί για πολλοστή φορά μέσα από ένα ψευδεπίγραφο περί αξιοποίησης των λιμένων αυτών να καλύψει μια νέα πράξη ξεπουλήματος και εκποίησης, που έρχεται ως συνέχεια αντίστοιχων αποφάσεων για το ξεπούλημα των ΟΛΠ-ΟΛΘ, γεγονός που αποδεικνύει ότι, είτε με τη μέθοδο της πολιτικής πλειοψηφικών μετοχικών πακέτων, είτε με συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης, η κυβέρνηση εκχωρεί βασικές υποδομές στρατηγικού χαρακτήρα στο μεγάλο εγχώριο και διεθνές κεφάλαιο και με τον τρόπο αυτόν παραδίδει τον δημόσιο πλούτο σε επιχειρηματικά συμφέροντα που προσδοκούν αυξημένη κερδοφορία από αυτές τις χρυσοφόρες επενδυτικές επιλογές τους».

Πηγή: ΑΜΠΕ