Ένας νέος κύκλος έντονου ανταγωνισμού ξεκινάει φέτος στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, με τις ισχυρές αλυσίδες να μπαίνουν πιο επιθετικά στο παιχνίδι της διεκδίκησης των καταναλωτών, «σκανάροντας» ταυτόχρονα την αγορά για να εντοπίσουν ευκαιρίες εξαγορών τη στιγμή που οι μικροί παίχτες δίνουν τη δική τους μάχη επιβίωσης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Ένας νέος κύκλος έντονου ανταγωνισμού ξεκινάει φέτος στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, με τις ισχυρές αλυσίδες να μπαίνουν πιο επιθετικά στο παιχνίδι της διεκδίκησης των καταναλωτών, «σκανάροντας» ταυτόχρονα την αγορά για να εντοπίσουν ευκαιρίες εξαγορών τη στιγμή που οι μικροί παίχτες δίνουν τη δική τους μάχη επιβίωσης.
Μετά τη διετία «προσαρμογής» 2017-2018, κατά την οποία η αγορά των σούπερ κλήθηκε να αφομοιώσει τους νέους συσχετισμούς που δημιουργήθηκαν μετά τη διάσωση της Μαρινόπουλος από την Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη και την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro, την κάθοδο της Μασούτης στην Αττική και τη συσπείρωση μικρών αλυσίδων υπό την ομπρέλα της SPAR Hellas, τη φετινή χρονιά η κλεψύδρα του ανταγωνισμού ξαναγυρνάει καθώς όλοι διεκδικούν μερίδιο στη νέα τάξη πραγμάτων.
Ξεκινώντας από τους ισχυρούς της αγοράς, το στοίχημα αφορά τη διατήρηση υψηλού ποσοστού πιστότητας καταναλωτών και τη διεύρυνση του μεριδίου που κατέχουν στη συνολική πίτα των εσόδων.
Πέρα από την ανάπτυξη ποιοτικότερων πελατοκεντρικών υπηρεσιών, η μάχη των μεγάλων αλυσίδων κινείται σε δύο βασικούς άξονες: τιμές και επέκταση παρουσίας.
Συνολικά οι έξι εκ των ισχυρότερων παιχτών που συγκεντρώνουν πάνω από το 70% της αγοράς έχουν ανακοινώσει για φέτος επενδυτικά πλάνα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του δικτύου των φυσικών τους καταστημάτων που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ.
Νέα καταστήματα και ανακαινίσεις
Συγκεκριμένα, αρχής γενομένης με τη Σκλαβενίτης που εξακολουθεί να κινείται στην τροχιά ανανέωσης του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος, οι ανακαινίσεις μετρούν τουλάχιστον 190 σημεία, με τα κεφάλαια που έχουν απαιτηθεί να ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται να ανακαινιστούν ακόμη 110 καταστήματα, μία επένδυση της τάξεως των 20-25 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος για φέτος έχει προβλέψει κεφάλαια 60 εκατ. ευρώ για δημιουργία περίπου 50 νέων σημείων αλλά και για 50 ανακαινίσεις.
Στο ίδιο πλαίσιο, το επενδυτικό πλάνο της Metro ΑΕΒΑ για το 2019 θα ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ καθώς η αλυσίδα έχει προγραμματίσει να ανοίξει οκτώ νέα καταστήματα, σε συνδυασμό με ένα εκτενές πλάνο ανακαινίσεων σε καταστήματα My Μarket.
Με ενισχυμένο επενδυτικό budget για τη χρήση 1/3/2019 -28/2/2020 της τάξεως των 100-120 εκατ. ευρώ, η Lidl Hellas δρομολογεί πέρα από τις ανακαινίσεις/μετεγκαταστάσεις των καταστημάτων, τη δημιουργία 4-6 νέων σημείων.
Νέες επενδύσεις ύψους 25 εκατ. ευρώ και 15 νέα καταστήματα σχεδιάζει για φέτος και η Μασούτης, η οποία πλέον αναπτύσσεται και στην Αττική μέσω της εξαγοράς της Προμηθευτικής.
Όσο για τη Γαλαξίας, το επενδυτικό της πλάνο προβλέπει τη διάθεση κεφαλαίων 50 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία 10 νέων καταστημάτων.
Ο όρος επέκταση εκτός από γεωγραφική διασπορά συμπεριλαμβάνει και τη διεκδίκηση μεριδίου από την «πίτα» των πωλήσεων που πραγματοποιούνται σε μη οργανωμένα σημεία πώλησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς, οι αλυσίδες δύναται να διεκδικήσουν τζίρο της τάξεως των 3-4 δισ. ευρώ από τα εξειδικευμένα μικρά σημεία πώλησης τροφίμων (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιία κ.λπ.), αλλά και την εστίαση, αφού το projet έτοιμα γεύματα προσελκύει όλο και περισσότερες αλυσίδες.
Παράλληλα, το «κυνήγι» ευκαιριών εξαγοράς παραμένει ενεργό, με τις μεγάλες αλυσίδες να δηλώνουν «ανοιχτές» στο ενδεχόμενο να προχωρήσουν σε μια τέτοια κίνηση, ενώ υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου συγκλίνουν στο ότι η διετία 2019-2020 αποτελεί μια περίοδο κατά την οποία οι μικροί παίχτες θα δοκιμαστούν ακόμα περισσότερο.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε πρόσφατα ο Brand President της AB Βασιλόπουλος «σύμφωνα με την ICAP, από τις 47 αλυσίδες που δραστηριοποιούνται οι 9 εμφανίζουν κύκλο εργασιών πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Αυτό νομοτελειακά θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση στην αγορά. Οι μικρομεσαίοι παίχτες θα πιεστούν. Βέβαια, κανείς δεν μπορεί να πει εάν οι όποιες νέες ανακατατάξεις θα πραγματοποιηθούν φέτος ή τη νέα χρονιά. Οι εξελίξεις θα οριστούν κυρίως από τη δυνατότητα ευελιξίας και αντοχής που θα επιδείξουν οι μικρομεσαίες αλυσίδες».
Αντίστοιχη εκτίμηση εξέφρασε και ο διευθύνων σύμβουλος της Metro ΑΕΒΕ Αριστοτέλης Παντελιάδης, σημειώνοντας πως «δεν θεωρώ ότι οι ανακατατάξεις στην αγορά τελείωσαν. Αυτή τη στιγμή στην αγορά υπάρχουν σε εξέλιξη διάφορες συζητήσεις για συνεργασίες, όμως δεν μπορώ να προβλέψω την κατάληξή τους». Ο ίδιος εξακολουθεί να πιστεύει πως θα υπάρξει περαιτέρω συγκέντρωση δυνάμεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο καθώς, όπως υποστηρίζει, «οι μικρότεροι παίκτες πιέζονται υπό τις παρούσες συνθήκες και αναζητούν συμμαχίες με μεγαλύτερα σχήματα».
Εξάλλου, έμπειρο στέλεχος της αγοράς έχει από καιρό εκτιμήσει ότι «όταν θα έχει ολοκληρωθεί η συγκέντρωση θα μείνουν µόνο 4 μεγάλοι παίχτες, οι οποίοι θα έχουν τελείως διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του καταναλωτή».
Η βασική αδυναμία των μικρομεσαίων αλυσίδων έγκειται στο να ακολουθήσουν τον καταιγισμό προσφορών και εκπτώσεων που διαθέτουν στον καταναλωτή οι ισχυροί του λιανεμπορίου, πολιτική η οποία θα ενταθεί ακόμα περισσότερο. «Το όπλο της τιμής παραμένει ισχυρό στη φαρέτρα των ισχυρών. Θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ ότι ο πόλεμος των τιμών θα ενταθεί, ενώ πλέον στο μέτωπο προστίθεται και το πεδίο των προσωποποιημένων προσφορών» επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου.