Την υπογραφή της σύμβασης για τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, με την οποία αρχίζει η υλοποίηση του έργου, ανακοίνωσε το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Χρονοδιάγραμμα του έργου
Τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η εγκατάσταση των πρώτων εργοταξίων στη Θεσσαλονίκη και έως το τέλος του έτους θα έχουν αναπτυχθεί όλοι οι εργοταξιακοί χώροι που απαιτούνται για την κατασκευή του έργου. Συνολικά θα ανοίξουν 16 βασικά εργοτάξια κατά μήκος της Γραμμής καθώς και αρκετά άλλα μικρότερα για τις υπόλοιπες υποδομές (φρέατα, κλπ.) του Μετρό.
Σε πρώτο στάδιο θα πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες παρακάμψεις δικτύων κοινής ωφελείας και αμέσως μετά θα ξεκινήσει η αρχαιολογική έρευνα σε όλους τους χώρους που θα κατασκευασθούν οι Σταθμοί και τα φρέατα εξαερισμού του έργου.
Οι εργασίες εκτιμάται ότι, εκτός απροόπτων, θα διαρκέσουν 6,5 χρόνια.
Την ανάδοχο κοινοπραξία αποτελούν οι εταιρείες ΑΕΓΕΚ - IMPREGILO - ANSALDO T.S.F. - SELI - ANSALDOBREDA.
Την επίβλεψη κατασκευής του έργου έχει αναλάβει η Αττικό Μετρό Α.Ε., η οποία εκτός από την τεχνογνωσία, διαθέτει 15ετή εμπειρία από την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας. Εντός του Μαΐου, η αρμόδια Διευθύνουσα Υπηρεσία της Αττικό Μετρό ΑΕ θα εγκατασταθεί στα εργοτάξια του Μετρό και σύντομα θα ανοίξουν και τα γραφεία της στη Θεσσαλονίκη. Η Διευθύνουσα Υπηρεσία αυτή θα ξεκινήσει με ολιγομελή ομάδα και σταδιακά θα στελεχώνεται από μηχανικούς και στελέχη από τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα, στα οποία θα μεταφέρεται και η σχετική τεχνογνωσία για την υλοποίηση αυτού του μεγάλου έργου.
Gια την κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν συνολικά περίπου 3.000 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων, τόσο στην ανάδοχο κοινοπραξία όσο και στις προμηθεύτριες εταιρείες
Τα βασικά χαρακτηριστικά του δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη είναι τα εξής:
- 13 σύγχρονοι Σταθμοί με κεντρική αποβάθρα
- 9,6 χλμ. Γραμμής (με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς), που θα κατασκευαστεί στο μεγαλύτερο τμήμα της (7,7 χλμ.) από δύο Μηχανήματα Ολομέτωπης Διάνοιξης. Το υπόλοιπο τμήμα της Γραμμής θα κατασκευαστεί με την μέθοδο του Ανοικτού Ορύγματος.
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό.
- Αμαξοστάσιο στην περιοχή της Πυλαίας (Βότση) σε έκταση 50.000τμ.
- Οι σημαντικές τεχνικές διαφορές του Μετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελούν βελτιώσεις σε σχέση με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, είναι ότι θα υπάρχουν δύο μονές ανεξάρτητες σήραγγες (αντί της μίας σήραγγας διπλής τροχιάς στο Μετρό της Αθήνας) καθώς και σύστημα θυρών επί των αποβαθρών κάθε Σταθμού για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Η κατασκευή των δύο σηράγγων θα πραγματοποιηθεί με δύο Μηχανήματα Διάνοιξης Σηράγγων («μετροπόντικες»).
- Η αρχαιολογική ανασκαφή προβλέπεται να καλύψει συνολική έκταση 20.000 τ.μ. και η Αττικό Μετρό ΑΕ σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναδείξει τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα σε κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου.
«Ιστορική μέρα για τη συμπρωτεύουσα» χαρακτήρισε τη σημερινή υπογραφή της σύμβασης για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, δηλώνοντας περήφανος που επί υπουργείας του ξεκινά η κατασκευή του μεγαλύτερου δημόσιου έργου -όπως επισήμανε- που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη.
Όπως είπε ο κ. Σουφλιάς, σε πρώτη φάση, το έργο περιλαμβάνει 9,6 χιλιόμετρα Μετρό και 13 σταθμούς, ενώ υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετεί 250.000 επιβάτες ημερησίως.
Παράλληλα ο υπουργός σημείωσε ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η όχληση των πολιτών από τα έργα να είναι η μικρότερη δυνατή. Μάλιστα, όπως είπε, για τον σκοπό αυτό εκπονείται και ειδική μελέτη.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ, πρόσθεσε ο κ. Σουφλιάς, επισημαίνοντας πως έχει εξασφαλιστεί πλήρως η χρηματοδότησή του, από το Γ’ ΚΠΣ και από εγκεκριμένο δάνειο με ευνοϊκούς όρους που εξασφαλίσε το ΥΠΕΧΩΔΕ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Σημειώνεται πως σε αντίθεση με το Μετρό της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη έχει επιλεγεί οι Σταθμοί του Μετρό να κατασκευασθούν με τη μέθοδο «επικάλυψης και εκσκαφής» (cover and cut) και όχι «ανοικτού ορύγματος» (cut and cover) που χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην Αθήνα, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η όχληση στη λειτουργία της πόλης.
Σε όλη τη διάρκεια κατασκευής των Σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν πάντα δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση στην οδό Μοναστηρίου, αντίστοιχα δύο έως τρεις λωρίδες ανα κατεύθυνση στην Εγνατία και μία λωρίδα ανά κατεύθυνση στην οδό Δελφών.
Μάλιστα, όπως ανέφερε και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, για την αντιμετώπιση του συνόλου των κυκλοφοριακών ζητημάτων που θα προκύψουν από την κατασκευή των μεγάλων έργων στη Θεσσαλονίκη (Μετρό, υποθαλάσσια σήραγγα) εκπονείται ειδική μελέτη για την ελαχιστοποίηση των όποιων προβλημάτων.