Ύστερα από ένα «παγωμένο» τελευταίο τρίμηνο, με το οποίο έφυγε το 2018, το 2019 έφερε τον καλύτερο Ιανουάριο όλων των εποχών για το πετρέλαιο. Οι τιμές επιδόθηκαν σε ένα εντυπωσιακό ράλι, το οποίο δεν μπορεί παρά να ικανοποιεί τους παραγωγούς, αλλά και να δημιουργεί σοβαρό πονοκέφαλο στις χώρες- εισαγωγείς, όπως είναι στην πλειονότητά τους ευρωπαϊές, αλλά και η Κίνα, σε μία περίοδο που κατεβάζουν ταχύτητα. Πονοκέφαλος και στον Λευκό Οίκο, που έχει υποσχθεθεί φθηνή βενζίνη και θέρμανση στους Αμερικανούς.
Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
Ύστερα από ένα «παγωμένο» τελευταίο τρίμηνο, με το οποίο έφυγε το 2018, το 2019 έφερε τον καλύτερο Ιανουάριο όλων των εποχών για το πετρέλαιο. Οι τιμές επιδόθηκαν σε ένα εντυπωσιακό ράλι, το οποίο δεν μπορεί παρά να ικανοποιεί τους παραγωγούς, αλλά και να δημιουργεί σοβαρό πονοκέφαλο στις χώρες- εισαγωγείς, όπως είναι στην πλειονότητά τους ευρωπαϊές, αλλά και η Κίνα, σε μία περίοδο που κατεβάζουν ταχύτητα. Πονοκέφαλος και στον Λευκό Οίκο, που έχει υποσχθεθεί φθηνή βενζίνη και θέρμανση στους Αμερικανούς.
Τι έφερε τα πάνω- κάτω στην αγορά πετρελάιου; Ότι δεν είχαν πετύχει να κάνουν τόσο καιρό η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία με τις δραστικές μειώσεις της προσφοράς τους, το πέτυχε τελικά αυτός, που δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να δει τις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης να ακολουθούν την ανιούσα. Ο λόγος για τον Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος αψηφώντας τις αντιδράσεις των αμερικανικών κολοσσών διύλισης επέβαλε τελικά κυρώσεις στην κρατική πετρελαιοβιομηχανία της Βενεζουέλας.
Οι ΗΠΑ- σε αντίθεση με την διαδεδομένη στην Ελλάδα αντίληψη- δεν είχαν επιβάλλει κανένα εμπάργκο έως τώρα στην δοκιμαζόμενη οικονομία και άλλοτε πλουσιότερο κράτος της Λατινικής Αμερικής. Αντιθέτως ήταν ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου της Βενεζουέλας, καθώς για τα αμερικανικά διυλίστηρια ήταν πολύ πιο φθηνή λύση το να εισάγουν από εκεί από ό,τι από χώρες της Μέσης Ανατολής. Ωφελημένος είναι ο Καναδάς, που τώρα θα αυξήσει τις εξαγωγές του σε αμερικανικό έδαφος.
Η Βενεζουέλα έχει 25 τάνκερ με περίπου 18 εκατομμύρια βαρέλια αργού έτοιμα να λάβουν έγκριση για να σαλπάρουν. Η ποσότητα αντοιστοιχεί σε παραγωγή δύο εβδομάδων της χώρας. Από τη στιγμή όμως που αποκλείονται οι Αμερικανοί αγοραστές, για να προσελκύσει άλλους θα πρέπει να παρουσιάσει πολύ πιο ανταγωνιστικές τιμές από ό,τι εκείνες των χωρών του Αραβικού Κόλπου. Να είναι δηλαδή με λίγα λόγια έτοιμη για μεγάλες εκπτώσεις. Είναι αμφίβολο εάν και πάλι θα βρει το δρόμο των εξαγωγών.
Με τους φόβους για δραστική πτώση της προσφοράς να υπερισχύουν για πρώτη φορά ύστερα από καιρό των ανησυχιών για απότομη επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και κάμψη της ζήτησης, η τιμή του αμερικανικού αργού (WTI) κατέγραψε άνοδο μεγαλύτερη του 20% τον τελευταίο μήνα, κοντά στα 55 δολάρια το βαρέλι. Η τιμή του αργού τύπου μπρεντ (που αγοράζει η Ευρώπη) αυξήθηκε περίπου 15%, υπερβαίνοντας τα 62 δολάρια το βαρέλι. Είναι τα μεγαλύτερα κέρδη για μήνα Ιανουάριο, που έχουν καταγραφεί ποτέ.
Το εάν θα έχουμε εκ νέου ανατροπή του σκηνικού και βουτιά θα εξαρτηθεί και πάλι από τον... Αμερικανό πρόεδρο. Η αγορά περιμένει να δει εάν θα πραγματοποιήσει τελικά συνάντηση με τον Κινέζο πρόεδρο, Σι Τζινπίνγκ, όπως φαίνεται να ζητούν οι Κινέζοι, και εάν αυτή θα είναι αρκετή για να μπουν πίσω στην θήκη τους τα «μαχαίρια» των δασμών. Μία ανακωχή θα μπορούσε να βελτιώσει το κλίμα στην παγκόσμια οικονομία. Αντιθέτως ενδεχόμενη συνέχεια στην αντιπαράθεση θα έδινε ακόμη ένα πλήγμα, οδηγώντας και πάλι σε πτώση το πετρέλαιο.
naftemporiki.gr