Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς για το Facebook -μετά το σάλο από το σκάνδαλο Cambridge Analytica και το τέλος του «ειδυλλίου» των επενδυτών με τις μετοχές τεχνολογίας- ακόμη και τα πιο μικρά βήματα από τη μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο προσελκύουν έντονο ενδιαφέρον. Και η συνένωση των WhatsApp, Instagram και Messenger -τριών από τις μεγαλύτερες εφαρμογές messaging- μόνο μικρό βήμα δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί.
Από την έντυπη έκδοση
Της Αγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς για το Facebook -μετά το σάλο από το σκάνδαλο Cambridge Analytica και το τέλος του «ειδυλλίου» των επενδυτών με τις μετοχές τεχνολογίας- ακόμη και τα πιο μικρά βήματα από τη μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο προσελκύουν έντονο ενδιαφέρον. Και η συνένωση των WhatsApp, Instagram και Messenger -τριών από τις μεγαλύτερες εφαρμογές messaging- μόνο μικρό βήμα δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί. Πέραν των οικονομικών πλεονεκτημάτων που συνεπάγεται μια τέτοια κίνηση, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα περί ασφαλείας των συνομιλιών και προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Στόχος του Μαρκ Ζούκερμπεργκ είναι η επιστροφή της εταιρείας στη σωστή κατεύθυνση. Οι πληροφορίες θέλουν τον διευθύνοντα σύμβουλο του Facebook να σχεδιάζει την ενσωμάτωση όλων των υπηρεσιών messaging, όπως αποκάλυψαν οι «NY Times» σε δημοσίευμά τους.
Οι τρεις εφαρμογές -WhatsApp, Instagram και Facebook- θα συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξάρτητα. Η ενσωμάτωση μεταξύ των τριών υπηρεσιών θα επιτρέψει στους χρήστες να ανταλλάσσουν μηνύματα και σε άλλη πλατφόρμα. Στόχος του Facebook είναι η μέγιστη δυνατή εμπειρία messaging, με τη διαδικασία να είναι απλή, γρήγορη, αξιόπιστη και ιδιωτική. WhatsApp, Instagram και Messenger -που όλες ανήκουν στο Facebook- αποτελούν τις μεγαλύτερες εφαρμογές messaging, με περισσότερους από 2,6 δισ. χρήστες συνολικά. Πρέπει να σημειωθεί ότι το σχέδιο βρίσκεται σε πολύ αρχικά στάδια και αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη της φετινής χρονιάς ή στις αρχές του 2020.
Η ενσωμάτωση των WhatsApp, Instagram και Messenger έχει πυροδοτήσει μια συζήτηση online με συμμετοχή ειδικών, που διερωτώνται πώς η συγκεκριμένη κίνηση θα επηρεάσει την ασφάλεια των συνομιλιών (chats) των χρηστών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Ζούκερμπεργκ, για να καλύψει τις ανησυχίες περί προστασίας προσωπικών δεδομένων, έχει ζητήσει όλες οι εφαρμογές να είναι κρυπτογραφημένες από την αρχή έως το τέλος (end-to-end encryption). Προς το παρόν, μόνο το WhatsApp προσφέρει end-to-end encryption, ενώ το Messenger προσφέρει τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας για συνομιλίες. Το Instagram δεν διαθέτει τέτοιου είδους ασφάλεια.
Η ενσωμάτωση των τριών εφαρμογών δεν αποτελεί απλή υπόθεση. Προϋποθέτει την επαναρρύθμιση της λειτουργίας των WhatsApp, Instagram και Messenger. Το τελικό αποτέλεσμα όμως από τη συνένωση των τριών εφαρμογών συνεπάγεται μεγάλα οφέλη για το Facebook, από πλευράς διαφημιστικών εσόδων από το Instagram και το WhatsApp. Το βασικό όμως ερώτημα, το πώς όλα αυτά θα επηρεάσουν τους χρήστες, παραμένει αναπάντητο.
Όπως και οι αμφιβολίες για το τι συνεπάγεται η συγχώνευση των τριών εφαρμογών messaging για την ασφάλεια και την προστασία προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Τα τελευταία χρόνια είναι αρκετές οι περιπτώσεις που το Facebook έπεσε θύμα επιθέσεων από χάκερ με διαρροή προσωπικών δεδομένων των χρηστών. Σε αυτές προστίθεται το σκάνδαλο Cambridge Analytica, καθώς και η υπόθεση ψεύτικων λογαριασμών που χρησιμοποιήθηκαν για να επηρεασθεί το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ.
Εφαρμογές messaging
Το WhatsApp -το οποίο εξαγοράσθηκε από τo Facebook το 2014 έναντι 19 δισ. δολ.- αποτελεί την υπηρεσία με τους περισσότερους χρήστες παγκοσμίως, αλλά το Messenger του Facebook κυριαρχεί στην αμερικανική αγορά. Το WhatsApp διαθέτει περισσότερους από 1,5 δισ. χρήστες παγκοσμίως και αποτελεί την κυρίαρχη υπηρεσία messaging σε Νότιο Αφρική, Ηνωμένο Βασίλειο και Νότιο Ασία. Ακολουθεί, με πολύ μικρή διαφορά, το Messenger με περισσότερους από 1,3 δισ. χρήστες παγκοσμίως, ενώ το Instagram μετράει περίπου 1 δισ. ενεργούς χρήστες.
Η δωρεάν εφαρμογή μηνυμάτων Viber, με περισσότερους από 900 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες, προσφέρει και ασφαλείς, υψηλής ποιότητας δυνατότητες κλήσης.
Τέλος, το WeChat, μια εφαρμογή ιδιαίτερα ισχυρή στην Κίνα, αλλά και με χρήστες εκτός. To WeChat αποτελεί και εφαρμογή social media και σύστημα ψηφιακών πληρωμών.