Το κλείσιμο 200 καταστημάτων, με ταυτόχρονη ενίσχυση υφιστάμενων και τη σταδιακή αποχώρηση μέσω κινήτρων εθελουσίας ή πρόωρης συνταξιοδότησης 1.806 εργαζομένων, εντός του 2019, και 994 σε ορίζοντα 5ετίας, περιλαμβάνει το πλάνο βιωσιμότητας των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), το οποίο θα τεθεί προς έγκριση στο επερχόμενο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Το κλείσιμο 200 καταστημάτων, με ταυτόχρονη ενίσχυση υφιστάμενων και τη σταδιακή αποχώρηση μέσω κινήτρων εθελουσίας ή πρόωρης συνταξιοδότησης 1.806 εργαζομένων, εντός του 2019, και 994 σε ορίζοντα 5ετίας, περιλαμβάνει το πλάνο βιωσιμότητας των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), το οποίο θα τεθεί προς έγκριση στο επερχόμενο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού.
Κεντρική στόχευση του πλάνου αυτού είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας του Οργανισμού, τα οποία έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της συρρίκνωσης των εσόδων από το επιστολικό ταχυδρομείο και των συσσωρευμένων οφειλών από την αποζημίωση της Καθολικής Υπηρεσίας. Αντίθετοι στην προοπτική της περαιτέρω μείωσης του κόστους προσωπικού και των απολύσεων είναι οι εργαζόμενοι (ΠΟΣΤ), οι οποίοι πραγματοποιούν 24ωρη πανελλαδική απεργία την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου.
Κατευθύνσεις από το ΕΕΣΥΠ
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει λάβει σαφείς κατευθύνσεις από το Υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας- ΕΕΣΥΠ) για τη βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων και τον εξορθολογισμό του Οργανισμού, δεδομένου ότι το 2019 αναμένεται επιδείνωση του κύκλου εργασιών, η οποία μπορεί να φτάσει έως και το 10%, αλλά και του τελικού οικονομικού αποτελέσματος.
Η ριζική αναδιάρθρωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων θα αρχίσει να υλοποιείται αμέσως μετά την έγκριση της σχετικής μελέτης βιωσιμότητας που έχει διενεργήσει η PWC (pricewaterhousecoopers) για λογαριασμό του Οργανισμού και η οποία αναμένεται να πάρει το «πράσινο φως» στο προσεχές Δ.Σ. των ΕΛΤΑ που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Πέμπτη στις 24 Ιανουαρίου.
Λύση για ρευστότητα
Η εν λόγω υλοποίηση του συγκεκριμένου επιχειρηματικού σχεδίου εκτιμάται, σύμφωνα με στελέχη της διοίκησης, ότι θα δώσει λύσεις στο πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός, θα εξορθολογήσει το κόστος λειτουργίας και θα δείξει τον οδικό χάρτη επαύξησης των εσόδων από άλλες δραστηριότητες, πλην του επιστολικού ταχυδρομείου, τομέας άλλωστε που έχει υποστεί καθίζηση παγκοσμίως. Ακόμη, έχει αποφασισθεί η απορρόφηση της θυγατρικής εταιρείας των ταχυμεταφορών από τη μητρική, αφού θα δοθεί έμφαση στον συγκεκριμένο τομέα και θα επέλθει έτσι περαιτέρω εκμετάλλευση του δικτύου. Ταυτόχρονα, θα δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα διαχείρισης στον Οργανισμό, με δυνατότητες ευρύτατης ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Παράλληλα, θα υπάρξει ώθηση στο κομμάτι της ενέργειας, όπου θα διευρυνθεί το δίκτυο λιανικής πώλησης, ενώ μέσω κινήτρων θα πωλούν το προϊόν των ΕΛΤΑ και οι 1.500 εποχικοί εργαζόμενοι.
Δημιουργία pre-paid κάρτας
Στο πλάνο βιωσιμότητας περιλαμβάνεται και η δημιουργία pre-paid κάρτας των ΕΛΤΑ για τη στήριξη πελατών του, η οποία μένει να διερευνηθεί αν θα εκδίδεται σε συνεργασία με την Eurobank που μετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού, ενώ έχει αποφασισθεί να υπάρξουν συνέργειες και με θυγατρικές του Υπερταμείου.
Άλλωστε, σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα, όπως έχει γράψει η «Ν», εντάθηκαν οι συναντήσεις της διοίκησης και στελεχών του Υπερταμείου με τη διοίκηση των ΕΛΤΑ, με στόχο τη βελτίωση των επιχειρησιακών και οικονομικών επιδόσεων του Οργανισμού. Το Υπερταμείο φέρεται να έδωσε σαφείς κατευθύνσεις για ενίσχυση των εσόδων, μέσω συγκεκριμένων δράσεων, θέτοντας, σύμφωνα με πληροφορίες, ποσοτικοποιημένους στόχους (Key Performance Indicators), με πιο αυστηρά χρονοδιαγράμματα.
Οφειλές
Ήδη η διοίκηση της εταιρείας συμφώνησε με τη ΔΕΗ και αναμένεται να συμψηφισθεί η οφειλή ύψους 15 εκατ. ευρώ προς αυτή, με την αμοιβή των ΕΛΤΑ (18 - 20 εκατ. ευρώ περίπου) για την προώθηση των λογαριασμών της. Κατά τις ίδιες πηγές, τα ΕΛΤΑ διεκδικούν 150 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία από το 2013 και μετά, για τα οποία αναμένεται έγκριση από την Ε.Ε. και 25 εκατ. ευρώ από φορείς του Δημοσίου. Πάντως, τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να λάβουν 15 εκατ. ευρώ, ποσό που αποτελεί μέρος της οφειλής του Δημοσίου για την καθολική υπηρεσία για τη χρήση του 2017.
Τέλος, έμφαση θα δοθεί στη βελτίωση των εσόδων σε τομείς όπως η ενέργεια, το δέμα και ο εκτελωνισμός, ενώ έχει προταθεί και αύξηση των τιμολογίων σε φακέλους και δέματα.
Υπογραμμίζεται ότι ο κύκλος εργασιών των ΕΛΤΑ (μητρική εταιρεία) ανήλθε το 2017 σε 310,7 εκατ. ευρώ, έναντι 311,7 εκατ. ευρώ το 2016, μειωμένος κατά 0,3%, ενώ οι ζημιές μετά από φόρους διευρύνθηκαν στα 15,9 εκατ., έναντι 13,6 εκατ. ευρώ.
Αντιδράσεις εργαζομένων
Οι εργαζόμενοι αντιδρούν στα σχέδια του Υπερταμείου και της διοίκησης του Οργανισμού, πραγματοποιώντας μία ημέρα πριν από τη διεξαγωγή του Διοικητικού Συμβουλίου 24ωρη απεργία. Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι οι όποιες δράσεις «εξυγίανσης» είναι εστιασμένες κυρίως στη δραματική συρρίκνωση των δαπανών μισθοδοσίας και του προσωπικού, αλλά και στη μείωση των καταστημάτων και τελικά, της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης.
«Η άρνηση των αρμόδιων υπουργείων να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, σε συνδυασμό με τις μεθοδεύσεις του Υπερταμείου και της διοίκησης και, βεβαίως, τις προσδοκίες των πολλών και ισχυρών ανταγωνιστών, μας οδηγούν στην εξαφάνιση», αναφέρει, μεταξύ άλλων, η ΠΟΣΤ. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι, εάν τα ΕΛΤΑ εξασφάλιζαν το σύνολο των οφειλών από την Καθολική Υπηρεσία και των οφειλών από φορείς του ελληνικού Δημοσίου, δεν θα υπήρχε πρόβλημα ρευστότητας, κατακρίνοντας παράλληλα και τους χειρισμούς παλαιότερων κυβερνήσεων με την απομείωση του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΤΑ, λόγω του ΤΤ.