«Σινιάλα» για θετική αγορά την επόμενη διετία στα δεξαμενόπλοια στέλνει η Fearnresearch. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αναλυτή της εταιρείας Dag Kilen, η ανοδική πορεία που σημειώθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2018 αναμένεται να έχει τουλάχιστον διετή συνέχεια.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Σινιάλα» για θετική αγορά την επόμενη διετία στα δεξαμενόπλοια στέλνει η Fearnresearch. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αναλυτή της εταιρείας Dag Kilen, η ανοδική πορεία που σημειώθηκε το τελευταίο τρίμηνο του 2018 αναμένεται να έχει τουλάχιστον διετή συνέχεια. Οι νέοι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για πράσινα καύσιμα από το 2020 και μετά, η αναμενόμενη αύξηση της παραγωγής του OPEC από το ερχόμενο καλοκαίρι, αλλά και το υπό έλεγχο orderbook στα δεξαμενόπλοια των 300.000 τόνων μεταφορικής ικανότητας είναι οι κυριότεροι λόγοι που οδηγούν τη Fearnresearch σε αυτή την εκτίμηση.
Η αγορά πάντως δεν αναμένεται να έχει ιδιαίτερα ανοδική πορεία τους πρώτους μήνες του 2019, λόγω των νέων παραδόσεων πλοίων που είναι προγραμματισμένες, αλλά και εξαιτίας των εργασιών συντήρησης στα διυλιστήρια.
Τόνισε επίσης ότι ενδέχεται το δίμηνο Απριλίου - Μαΐου να καταγραφεί και ένα μικρό «πισωγύρισμα», προτού ανέβει η αγορά το β’ εξάμηνο του 2019.
Σημειώνεται ότι το δ’ τρίμηνο του 2018 ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα VLCCs διαμορφώθηκε στα 46.000 δολάρια την ημέρα, ενώ η εκτίμηση για το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019 δείχνει τα 59.000 δολάρια την ημέρα.
Περισσότερες διαλύσεις
Όπως χαρακτηριστικά επισημάνθηκε από τον κ. Dag Kilen πολύ σημαντική είναι και η δραστηριότητα στη διάλυση πλοίων, η οποία το 2018 έφτασε στα μεγαλύτερα νούμερα από το 1986 και μετά.
Όπως τόνισε, το πρώτο εξάμηνο της περσινής χρονιάς παραδόθηκαν στην αγορά 21 νεότευκτα VLCCs, αλλά το ίδιο διάστημα «αποσύρθηκαν» άλλα 21 VLCC’s.
Οι εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι η διακίνηση του scrap θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα από το β’ τρίμηνο του 2019 και μετά. Ακόμα και για το γεγονός ότι φέτος αναμένεται να πέσουν στη θάλασσα 76 VLCCs, αριθμός που σε πρώτη ανάγνωση φαντάζει τρομακτικός, οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι 20 πλοία θα αποσυρθούν και ορισμένα ακόμα θα πάνε στο Ιράν προκειμένου να λειτουργήσουν ως πλωτές αποθήκες. Αργότερα μέσα στο 2019, συνέχισε ο κ. Kilen, πολλά από τα μεγαλύτερα σε ηλικία σούπερ τάνκερ θα λειτουργήσουν και αυτά ως πλωτές αποθήκες για το βαρύ πετρέλαιο.
Παράλληλα υπολογίζεται 50 έως 60 VLCCs θα ανέβουν δεξαμενή για συντήρηση ή και για τοποθέτηση scrubbers, ενώ ταυτόχρονα από τον Ιούνιο και μετά εκτιμάται ότι ο OPEC θα αυξήσει και πάλι την παραγωγή. Όσον αφορά το 2020 η άποψη που εκφράστηκε είναι ότι θα παραμείνει σε πολύ καλά επίπεδα, ενώ αντίθετη αναμένεται ότι θα είναι η εικόνα το 2021 και το 2022, όπου οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτώση της ζήτησης.
Σημειώνεται ότι η Capital Ship Management είναι από τις πρώτες εταιρείες που παρέλαβαν ένα νεότευκτο VLCC το 2019. Πρόκειται για το M/T «Amphion», ένα πλοίο μεταφοράς αργού πετρελαίου, τύπου eco type VLCC, χωρητικότητας 320.000 τόνων dwt, από τα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries στη Ν. Κορέα. Είναι το πρώτο από τέσσερα αδελφά πλοία που θα παραλάβει η εταιρεία το 2019.
Οι αγοραπωλησίες
Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της Vessels Value, το 2018 επενδύθηκαν πάνω από 5,6 δισ. δολ. για την αγορά 410 δεξαμενόπλοιων. Οι εταιρείες που ξόδεψαν τα περισσότερα για να αποκτήσουν second hand δεξαμενόπλοια ήταν οι Ocean Yield, China Merchants Bank, Zodiac Maritime και η ελληνικών συμφερόντων Delta Tankers. Κάθε μία από αυτές τις εταιρείες επένδυσε περισσότερα από 300 εκατ. δολ. για την αγορά πλοίων.
Υπενθυμίζεται ότι η Delta Tankers του Έλληνα εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη αγόρασε επτά δεξαμενόπλοια της Toisa, η οποία πτώχευσε, επενδύοντας πάνω από 300 εκατ. δολ.
Στον υπολογισμό των δεξαμενόπλοιων που άλλαξαν χέρια το 2018 δεν συμπεριλαμβάνονται ορισμένα μεγάλα deals που σημάδεψαν τη χρονιά, όπως είναι η εξαγορά από την Euronav της ναυτιλιακής Gener8, η εξαγγελθείσα συγχώνευση της Diamond S Shipping με τον στόλο δεξαμενόπλοιων της Capital Product Partners και η συγχώνευση της Hafnia με την BW Group.
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφορικής ικανότητας άνω των 25.000 dwt αποτελείται από 5.175 πλοία, εκ των οποίων άνω των 20 ετών είναι 371.
Τα υπό παραγγελία δεξαμενόπλοια είναι μόλις 521, εκ των οποίων 333 αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2019, 142 θα παραδοθούν το 2020 και 46 μετά το 2021 και αργότερα.