Το ποσό των 330.000 ευρώ ημερησίως, από 1ης Ιανουαρίου 2019, λόγω της καθυστέρησης υπογραφής και κύρωσης της Σύμβασης Παράτασης της «Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου», καλείται να πληρώσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Αυτό επισημαίνει η ΔΑΑ Α.Ε., σε επιστολή που απέστειλε προ ημερών προς το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας ενημέρωση για τους λόγους της καθυστέρησης.
Από την έντυπη έκδοση
Το ποσό των 330.000 ευρώ ημερησίως, από 1ης Ιανουαρίου 2019, λόγω της καθυστέρησης υπογραφής και κύρωσης της Σύμβασης Παράτασης της «Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου», καλείται να πληρώσει ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών. Αυτό επισημαίνει η ΔΑΑ Α.Ε., σε επιστολή που απέστειλε προ ημερών προς το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας ενημέρωση για τους λόγους της καθυστέρησης.
Το θέμα αφορά την παράταση της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης του αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2046, με τίμημα που αυξήθηκε σε 1,3 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ) από 485 εκατ. ευρώ. Αν και η επέκταση της Σύμβασης έχει την έγκριση όλων των αρμόδιων αρχών, μεταξύ των οποίων και της DG Comp, η καθυστέρηση στις τελικές ενέργειες που απαιτούνται προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση έχει αρχίσει να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και ανησυχίες για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής απαιτεί την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, διαδικασία που αναμενόταν αρχικά να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2018, όπως αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφει ο κ. Γιάννης Παράσχης, γενικός διευθυντής του ΔΑΑ σημειώνοντας πως η καθυστέρηση επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην ίδια την εταιρεία και καλώντας ΥΠΟΙΚ και ΤΑΙΠΕΔ να γνωστοποιήσουν τις απαιτούμενες ενέργειες και το σχετικό χρονοδιάγραμμα.
Όπως προκύπτει από την επιστολή, ο ΔΑΑ υπέγραψε στις 18/12/208 τις απαιτούμενες δανειακές συμβάσεις λήψης ομολογιακού δανείου ύψους μέχρι 665,6 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία των Εθνικής Τράπεζας και Τράπεζας Πειραιώς. Ταυτόχρονα, στη βάση επίσης του κειμένου της Σύμβασης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χορήγησε στις 18/12/2018 με την υπογραφή των σχετικών τροποποιητικών δανειακών συμβάσεων, όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις σε σχέση με τη Σύμβαση. Επίσης το Ελληνικό Δημόσιο επιβεβαίωσε την Εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου προς την ΕΤΕπ για το δάνεια προς τη ΔΑΑ, στη βάση της Σύμβασης.
Η επιστολή καταλήγει αναφέροντας πως για την καθυστέρηση και επιβάρυνση οφείλει να ενημερώσει άμεσα τόσο την ΕΤΕπ όσο και τις δανείστριες τράπεζες και για τον λόγο αυτό ζητά να ενημερωθεί για τις ενέργειες και το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να υπογραφεί η Σύμβαση και να υποβληθεί προς κύρωση από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Πέραν όλων αυτών, με την ολοκλήρωση και κύρωση της σύμβασης και έχοντας έναν ορίζοντα 25ετίας και πλέον, είναι βέβαιο πως θα ξεκινήσουν μεγάλες επενδύσεις, που περιλαμβάνουν ένα νέο τέρμιναλ (ή μεγάλη επέκταση του υφιστάμενου), που φημολογείται ότι ξεπερνούν σε πρώτη φάση τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ΙΑΤΑ, όταν τα αεροδρόμια φτάνουν στο 90% της συνολικής τους χωρητικότητας, τότε ανακοινώνεται και ξεκινά το πλάνο επέκτασής τους. Στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας αυτό επιτεύχθηκε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε, καθώς -σύμφωνα με τη σύμβαση- η συνολική σημερινή χωρητικότητα είναι 26 εκατ. επιβάτες και το 90% είναι 23,6 εκατ. επιβάτες, ενώ το 2018 είχαμε 24,1 εκατ.