Η Κίνα είναι η δεύτερη χώρα που βάζει «απαγορευτικό» ουσιαστικά στη χρήση πλυντρίδων ανοικτού βρόχου στα ύδατά της, μετά από ανάλογη απόφαση που έλαβαν οι αρχές της Σιγκαπούρης πριν από έναν περίπου μήνα. Ενδεικτικό του θέματος που δημιουργείται μετά την απόφαση των κινεζικών αρχών είναι το γεγονός ότι στα οκτώ από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου δεν θα επιτρέπεται η χρήση των scrubbers open loop. Να επισημανθεί επίσης ότι και η Αυστραλία εξετάζει τη λήψη ανάλογου μέτρου, ενώ οι πλυντρίδες με ανοιχτό βρόχο έχουν ήδη απαγορευτεί στο Βέλγιο, στην Καλιφόρνια, στη Μασαχουσέτη και κατά μήκος του ποταμού Ρήνου της Γερμανίας.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η Κίνα είναι η δεύτερη χώρα που βάζει «απαγορευτικό» ουσιαστικά στη χρήση πλυντρίδων ανοικτού βρόχου στα ύδατά της, μετά από ανάλογη απόφαση που έλαβαν οι αρχές της Σιγκαπούρης πριν από έναν περίπου μήνα. Ενδεικτικό του θέματος που δημιουργείται μετά την απόφαση των κινεζικών αρχών είναι το γεγονός ότι στα οκτώ από τα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου δεν θα επιτρέπεται η χρήση των scrubbers open loop. Να επισημανθεί επίσης ότι και η Αυστραλία εξετάζει τη λήψη ανάλογου μέτρου, ενώ οι πλυντρίδες με ανοιχτό βρόχο έχουν ήδη απαγορευτεί στο Βέλγιο, στην Καλιφόρνια, στη Μασαχουσέτη και κατά μήκος του ποταμού Ρήνου της Γερμανίας.
Η απόφαση των Κινέζων προκάλεσε την αντίδραση της Clean Shipping Alliance, ενός group ναυτιλιακών εταιρειών πολύ μεγάλου μεγέθους, οι οποίες έχοντας την οικονομική δυνατότητα έσπευσαν να επενδύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στην εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων και τώρα έρχονται αντιμέτωπες με απαγορεύσεις του συγκεκριμένου τύπου scrubbers. Όπως ισχυρίζεται η CSA, οι απαγορεύσεις στηρίζονται σε αυθαίρετους περιορισμούς που δεν υπακούουν σε επιστημονικά δεδομένα.
Δικαίωση του Θ. Βενιάμη
Ωστόσο, υπό το φως των προαναφερόμενων εξελίξεων αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη σημασία οι τοποθετήσεις της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και ιδιαίτερα του προέδρου της Θεόδωρου Βενιάμη στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν» τον περασμένο Οκτώβριο, όταν προφητικά έθετε το ερώτημα αν οι νομοθέτες με την αξιοποίηση επιστημονικών μελετών είχαν «βεβαιωθεί επιστημονικά για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers» τους οποίους προέκριναν ως λύση και πρόσθετε ότι «ίσως, μάλιστα, ο προσφάτως ιδρυθείς συνασπισμός ναυτιλιακών εταιρειών με την επωνυμία Clean Shipping Alliance (νομίζω 18 σε αριθμό που ελέγχουν 600 πλοία), που έχουν εφοδιάσει με scrubbers τους στόλους τους, θα πρέπει να ασχοληθεί κατά προτεραιότητα με αυτήν την παράμετρο και όχι να στρέφεται εναντίον των θεμιτών προσπαθειών της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας για ομαλή και ασφαλή μετάβαση της συντριπτικής πλειοψηφίας των πλοίων στη νέα εποχή».
Η απόφαση του κινεζικού υπουργείου Μεταφορών προβλέπει ότι στο πλαίσιο του ελέγχου της ρύπανσης των αποβλήτων απαγορεύεται η απόρριψη στα κινεζικά ύδατα του νερού που χρησιμοποιούν οι scrubbers για τον καθαρισμό των εκπομπών των καυσίμων από τα οξείδια του θείου. Το «απαγορευτικό» ισχύει για τα εσωτερικά ύδατα και τις παράκτιες περιοχές ελέγχου των αερίων εκπομπών (ECA) της χώρας, σύμφωνα με την ανακοίνωση του κινεζικού υπουργείου Μεταφορών.
Επιπλέον, η απαγόρευση ισχύει και για ολόκληρη την ECA στη Bohai Sea στη Βόρεια Κίνα, ενώ τυχόν περιορισμοί σε άλλες παράκτιες ECA θα ανακοινωθούν εγκαίρως, σύμφωνα με το υπουργείο.
Οι εθνικές περιοχές ελέγχου εκπομπών (Ecas) τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2019 και καλύπτουν σχεδόν όλα τα χωρικά ύδατα της Κίνας και μεγάλο μέρος των ποταμών Yangtze και Pearl. Τα πλοία που εισέρχονται στις παράκτιες ECA θα πρέπει να στραφούν σε καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο που δεν υπερβαίνει το 0,5%, ενώ όταν πλέουν εντός των εσωτερικών ποτάμιων υδάτων θα πρέπει να καίνε καύσιμο με όριο 0,1% περιεκτικότητας σε θείο.
Προβληματισμός και αβεβαιότητα
Η απόφαση του Πεκίνου πρόσθεσε ένα ακόμη κύμα προβληματισμού και αβεβαιότητας σχετικά με τις επιλογές που έχουν οι ναυτιλιακές εταιρείες στην προσπάθειά τους να τηρήσουν τους όρους σχετικά με τις εκπομπές αερίων καυσίμων μειωμένης στο 0,5% περιεκτικότητα σε θείο από το 2020.
Όπως επισημαίνει η LloydsList, ένας πολύ μεγάλος πλοιοκτήτης δεξαμενόπλοιων δήλωσε ότι οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου πιθανότατα θα προτιμούσαν τη ναύλωση δεξαμενόπλοιων εξοπλισμένων με κλειστού βρόχου ή υβριδικών scrubbers, ωστόσο τα πλοία που έχουν ήδη εγκαταστήσει συστήματα καθαρισμού ανοικτού τύπου θα εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν αυτήν την τεχνολογία καθώς το κόστος μετατροπής είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Επισημαίνεται ότι σε αντίθεση με τα συστήματα ανοιχτού βρόχου που απορρίπτουν το νερό πλύσης και τις επιβλαβείς ουσίες που αυτό περιέχει στη θάλασσα, οι scrubbers κλειστού βρόχου συλλέγουν σε δεξαμενή τα απόβλητα που πρόκειται να αδειάσουν στα λιμάνια για περαιτέρω επεξεργασία.