Σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ. Χαμηλότερος ήταν ο τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις 51% σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων/ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Σε οριακά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι κινήθηκαν οι πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ. Χαμηλότερος ήταν ο τζίρος για τις μισές επιχειρήσεις 51% σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό του 2017, το οποίο ήταν 42% (με μειώσεις της τάξης του 10%-20%). Ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση, ενώ αυτός των τροφίμων/ποτών είχε τις μικρότερες απώλειες.
Την ίδια ώρα, το τμήμα Μελετών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά πραγματοποίησε, για λογαριασμό του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ), τηλεφωνική έρευνα, καταγράφοντας ότι το σύνολο των πωλήσεων σε Αθήνα, Πειραιά και τις τοπικές αγορές της Περιφέρειας Αττικής κατά την εορταστική περίοδο μεσοσταθμικά κινήθηκε περισσότερο σε χαμηλότερα επίπεδα (-12%) και λιγότερο σε υψηλότερα επίπεδα (+8%) σε σχέση με πέρυσι, ενώ το ποσοστό των επιχειρήσεων που διατήρησε τα ίδια επίπεδα τζίρου, 35%, θεωρείται ικανοποιητικό και δείχνει μία σχετική σταθεροποίηση της ιδιωτικής κατανάλωσης στην Αττική, με 1,5% απόκλιση εποχικότητας. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, όπως τονίζει και ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης, το 54% των εμπορικών καταστημάτων στην Περιφέρεια Αττικής κινήθηκε στα ίδια και λίγο καλύτερα επίπεδα, ενώ το 46% σε χαμηλότερα από πέρυσι.
Μόλις το 18% καλύτερα…
Ειδικότερα, οι κύριες διαπιστώσεις του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ κατατείνουν στα εξής:
* Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 18% των επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 24% για όσες επιχειρήσεις απασχολούν μισθωτούς και σε 28,6% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια θα λέγαμε ότι περισσότερο χαμένοι ήταν οι αυτοαπασχολούμενοι έμποροι και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις.
* Οπωσδήποτε, σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάστηκαν και μεταξύ των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων που βρίσκονται στις εμπορικές πιάτσες και οι οποίες συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο μερίδιο του τζίρου.
* Την υποτονική σε τζίρο έναρξη της εορταστικής περιόδου ακολούθησε η πολύ έντονη αγοραστική κίνηση των τελευταίων ημερών. Έτσι, φαίνεται ότι η καλύτερη περίοδος των εορτών από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (45%), ενώ για ένα σημαντικό ποσοστό (32%), η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
* Καλύτερα ή χειρότερα, ένα είναι σίγουρο: κινήθηκαν περισσότερο τα πιο φτηνά προϊόντα (46,8%) σε αντίθεση με τα πιο ακριβά (3,7%).
* Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το εύρημα του τρόπου κάλυψης των αναγκών σε προσωπικό. Στην πλειοψηφία τους, 74,5%, αναγκάστηκαν να καλύψουν οι ίδιοι το διευρυμένο ωράριο και 22,3% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.
* Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα καταστήματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με πέρυσι.
* Τέλος, τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους.
Ανάμικτα συμπεράσματα
Την ίδια ώρα, για ανάμικτα συμπεράσματα σε σχέση με την κίνηση στην Περιφέρεια Αττικής μιλούν στον ΠΕΣΑ. Η τηλεφωνική έρευνα που διενήργησαν οι μελετητές του ΕΒΕΠ, σε 28 τοπικούς Εμπορικούς και Επαγγελματικούς Συλλόγους της Περιφέρειας Αττικής, καθώς και σε δείγμα επιχειρήσεων χονδρικής γενικού εμπορίου, όπως επίσης και των δύο κεντρικών σημείων πώλησης τροφίμων, τον Σύνδεσμο Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών και τη Βαρβάκειο Αγορά, για την κίνηση και τον τζίρο της αγοράς κατά την περίοδο των εορτών, κατέδειξε μεταξύ άλλων ότι:
* Στα ίδια επίπεδα πωλήσεων κινήθηκε η αγορά Αθήνας, Κερατσινίου, Γαλατσίου-Λαμπρινής, Ιλίου, Μεγάρων, Νέας Ιωνίας, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Κυθήρων και Σπετσών. Σε χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκε η αγορά Πειραιά, Καλλιθέας, Κηφισιάς, Αμαρουσίου, Νίκαιας, Κορυδαλλού, Αγ. Αναργύρων-Καματερού, Πατησίων, Σαλαμίνος και Πόρου. Αύξηση του τζίρου είχαν οι αγορές Γλυφάδας, Περιστερίου, Αγίας Παρασκευής, Ελευσίνας, Κορωπίου και Αγκιστρίου - Αίγινας.
* Από τη συνολική εικόνα της επισκεψιμότητας των καταναλωτών στο Λεκανοπέδιο επιβεβαιώνεται η προτίμηση του κόσμου στους εμπορικούς δρόμους του Κέντρου της Αθήνας. Επίσης κατά την εορταστική περίοδο φάνηκε η τάση μετακίνησης του τζίρου από τις μικρότερες εμπορικές επιχειρήσεις στις μεγαλύτερες, τους πολυχώρους και τα πολυκαταστήματα, η οποία ξεπέρασε το ποσοστό του 4,3% που έχει καταγράψει η ΕΛΣΤΑΤ.
* Επιπλέον, στην Κεντρική Αγορά του Ρέντη οι πωλήσεις τροφίμων τον Δεκέμβριο σημείωσαν μείωση 5%, ενώ στη Βαρβάκειο Αγορά ο μέσος όρος απόδειξης πριν από τα Χριστούγεννα κυμάνθηκε στα 40 ευρώ και πριν από τη Πρωτοχρονιά μειώθηκε κατά 50% ανά πελάτη. Βεβαίως τα παραπάνω στοιχεία θα πρέπει να αντιπαρατεθούν με τα αντίστοιχα στοιχεία από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ώστε να διαμορφωθεί μία πλήρης εικόνα πληροφόρησης των πωλήσεων στον κλάδο των τροφίμων.
Τέλος, οι επιχειρήσεις χονδρικού εμπορίου με έδρα στην Αττική, παρά την αύξηση του τζίρου τους που κυμάνθηκε στη διάρκεια του έτους από 3% έως 6%, ανάλογα με τον κλάδο, περιγράφουν συνεχείς μεταβολές και αυξομειώσεις από τις διάφορες αμφίρροπες δυνάμεις, ενώ επισημαίνουν ότι η εσωτερική αγορά παρουσιάζει το «φαινόμενο του ακορντεόν».
Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα του ΠΕΣΑ έχουν συνοπτικά ως εξής:
* Για το 46% των επιχειρήσεων, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, για το 35% στα ίδια επίπεδα και για το 19% αυξήθηκαν. Ειδικότερα, 10 τοπικοί φορείς απάντησαν ότι η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από 5% έως 15% και 2 φορείς ότι κινήθηκε χαμηλότερα από 15% έως 25%. Επίσης, 4 φορείς απάντησαν πως σημειώθηκε αύξηση έως 5% και μόνο ένας φορέας δήλωσε ότι σημειώθηκε αύξηση από 5% έως 10%. Οι υπόλοιποι φορείς δήλωσαν ότι ο τζίρος κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
* Η καλύτερη περίοδος των εορτών, κατά τη γνώμη του εμπορικού κόσμου της λιανικής, ήταν η εβδομάδα και κυρίως το Σαββατοκύριακο πριν από τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με τους 15 φορείς, δηλαδή το 52%, ενώ το 48% και 13 φορείς απάντησαν η εβδομάδα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
* Όσον αφοράστις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, 18 φορείς και το 69% των επιχειρηματιών περίμεναν μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, 7 φορείς και το 27% των επιχειρήσεων εκτιμούσαν ότι η αγορά θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% των επιχειρηματιών δεν μπορούσε να προβεί σε εκτίμηση για την κίνηση της αγοράς.
* Σε ποσοστό 50% οι επιχειρήσεις διέθεσαν κάποια από τα προϊόντα τους σε χαμηλότερες τιμές μέχρι και 20%, ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό. Το 42% απάντησε ότι το ύψος των προσφορών έφτασε ακόμα και το 40%, ενώ κατά 8% οι επιχειρήσεις απάντησαν πως δεν προέβησαν σε προσφορές κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
* Όσον αφορά στα είδη που κινήθηκαν περισσότερο, το 39% απάντησε η ένδυση και η υπόδηση, το 28% τα είδη δώρων και τα παιχνίδια, το 11% τα τρόφιμα και τα ποτά, το 9% τα καλλυντικά, το 7% τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, και το 6% τα είδη σπιτιού.
Εκπτώσεις από 14 Ιανουαρίου
Οι χειμερινές εκπτώσεις του έτους 2019 θα αρχίσουν τη Δευτέρα 14 Ιανουαρίου και θα λήξουν την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2019 (ν. 4177/2013). Την Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019 (πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων) τα καταστήματα μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν, με προτεινόμενο ωράριο 11:00-18:00. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, ο ΕΣΑ αφουγκραζόμενος τις ανάγκες της αγοράς για τομές προς όφελος της επιχειρηματικότητας, προτείνει τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου τα καταστήματα να λειτουργήσουν από τις 12:00 έως τις 18:00 και όχι από τις 9:00, δεδομένου ότι τις Δευτέρες μετά τις Κυριακές που τα καταστήματα είναι ανοιχτά, παρατηρείται μηδενική προσέλευση καταναλωτών.
Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία του ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Κατά τη διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους εμπόρους, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και στους παραβάτες των διατάξεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.