Σταθερή ανάπτυξη καταγράφει στην Ελλάδα η Mattel, κολοσσός της παγκόσμιας βιομηχανίας παιχνιδιών και ειδών βρεφικής ανάπτυξης, η οποία είναι κερδοφόρα, εμφανίζει κύκλο εργασιών γύρω στα 30 εκατ. ευρώ και κερδίζει μερίδια σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό αλλά και αμυντικά χαρακτηριστικά στην κρίση.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Σταθερή ανάπτυξη καταγράφει στην Ελλάδα η Mattel, κολοσσός της παγκόσμιας βιομηχανίας παιχνιδιών και ειδών βρεφικής ανάπτυξης, η οποία είναι κερδοφόρα, εμφανίζει κύκλο εργασιών γύρω στα 30 εκατ. ευρώ και κερδίζει μερίδια σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό αλλά και αμυντικά χαρακτηριστικά στην κρίση.
Η εταιρεία που δημιούργησε την Barbie, την κούκλα με την οποία μεγάλωσαν πολλές γενιές κοριτσιών σε όλο τον κόσμο, απασχολεί στη χώρα μας περίπου 63 άτομα προσωπικό και εστιάζει στη συγκράτηση δαπανών, έχοντας περιορίσει δραστικά τα έξοδα διοικητικής λειτουργίας (-43% το 2017), σε μια προσπάθεια να διαχειριστεί τις προκλήσεις στην εγχώρια αγορά. Για το 2018 είχε θέσει στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη των μεριδίων της, γεγονός που μένει να επιβεβαιωθεί με την οριστικοποίηση του ισολογισμού της σε λίγο διάστημα. Είναι πάντως ενδεικτικό ότι το 2017, παρά τις δυσμενείς συνθήκες στην αγορά, εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 2% και με βάση τον δημοσιευμένο ισολογισμό της ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 27,12 εκατ. ευρώ, από 26,5 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Η εταιρεία εμφανίζει μείωση διαθεσίμων κατά 65%, στα 5,568 εκατ. ευρώ το 2017 από 15,701 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, ως αποτέλεσμα της αποπληρωμής δανείου 10 εκατ. ευρώ. Επίσης κατά 80% εμφανίζονται μειωμένα τα ίδια κεφάλαια, που ανέρχονται σε 1,775 εκατ. ευρώ, λόγω της απόφασης της γενικής συνέλευσης για αποπληρωμή μερίσματος ύψους 7,679 εκατ. ευρώ στη Mattel Italy Srl, συναλλαγή που έλαβε χώρα εντός του 2018. Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων διαμορφώνονται σε 0,924 εκατ. ευρώ, από 1 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, ενώ ενισχυμένα είναι τα κέρδη μετά από φόρους, ήτοι 0,644 εκατ. ευρώ, από 0,621 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Ας σημειωθεί ότι η πολυεθνική εγκαινίασε την παρουσία της στην Ελλάδα το 1987 με την ίδρυση της Mattel ΑΕΒΕ. Η Mattel Southeast Europe/Mattel ΑΕΒΕ έχει την ευθύνη για την προώθηση των παιχνιδιών της πολυεθνικής στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Τουρκία και τη Βουλγαρία, μέσω ενός δικτύου διανομής που αποτελείται τόσο από αλυσίδες εξειδικευμένων καταστημάτων παιχνιδιών όσο και hypermarket, super market, ακόμη και μικρότερα καταστήματα.
Η αφετηρία
Η ιστορία της Mattel αρχίζει το 1945 από τους Harold Matson και Elliot Handler. Από ένα εργαστήρι κατασκευής κορνιζών για φωτογραφίες εξελίχθηκε σε κατασκευάστρια εταιρεία επίπλων για κούκλες, από τα υπολείμματα των κορνιζών, και λίγο αργότερα επεκτάθηκε και σε άλλα παιχνίδια. Χρονιά-σταθμός για τη Mattel ήταν το 1959, όταν παρουσίασε την κούκλα Barbie, κατακτώντας ένα σημαντικό μερίδιο του καταναλωτικού κοινού στην παγκόσμια αγορά παιχνιδιών. Ακολούθησαν επιτυχημένες σειρές, όπως Hot Wheels και Ήρωες του Disney, ενώ ισχυρή ώθηση έδωσαν στα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας συγχωνεύσεις όπως με τη Fisher-Price και την Tyco-Toys.