Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ Επιτροπή αναμένεται να αποφασίσει αύριο, έπειτα από σχετική εισήγηση του αρμόδιου αντιπρόεδρου, Ζακ Μπαρό, την προσφυγή εναντίον της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις ύψους 540 εκατ. ευρώ, που δόθηκαν στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές την περίοδο από το Δεκέμβριο του 2002 μέχρι το τέλος του 2004.
Πρόκειται χωρίς καμία αμφιβολία για μια εξαιρετικά δυσμενή εξέλιξη η οποία δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξαντλώντας πλέον κάθε όριο αναμονής στην προοπτική ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, αποφάσισε να βάλει μπροστά τα μεγάλα μέσα, επιταχύνοντας τις διαδικασίες.
Η νέα εξέλιξη έρχεται να προστεθεί σε εκείνη της 4ης Απριλίου, όπου η Επιτροπή είχε δώσει διορία δύο μηνών στην κυβέρνηση, προκειμένου να ανακτήσει τις κρατικές ενισχύσεις ύψους 161 εκατ. ευρώ, που δόθηκαν στην Ο.Α. την περίοδο 1998-2002, στο πλαίσιο του προγράμματος εξυγίανσης της εταιρείας.
Μάλιστα, για τις ενισχύσεις αυτές η χώρα μας καταδικάστηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το Μάιο το 2005, και επειδή δεν συμμορφώθηκε απειλείται με νέα προσφυγή και κοινοτικό πρόστιμο. Πρόκειται για παράνομες ενισχύσεις αναδιάρθρωσης 41 εκατομμυρίων ευρώ και για λειτουργικές ενισχύσεις 120 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή μη καταβολή διαφόρων ποσών που οφείλει η εταιρεία προς το ελληνικό Δημόσιο, όπως ΦΠΑ στα καύσιμα και αερολιμενικά τέλη.
Περίπου 700 εκατ.
Δηλαδή συνολικά η Επιτροπή ζητάει από την κυβέρνηση να ανακτήσει περίπου 700 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στην Ο.Α. με διάφορες μορφές από το 1998 μέχρι το 2004. Φυσικά, το ποσό αυτό είναι αδύνατο να επιστραφεί, ενώ είναι προφανές ότι η Επιτροπή προσφεύγοντας στο Δικαστήριο «κόβει και τις γέφυρες» για οποιαδήποτε συμβιβαστική λύση.
Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Μπαρό, από το 2002 και μετέπειτα διαπιστώθηκαν νέες παράνομες και ασυμβίβαστες με την κοινή αγορά ενισχύσεις, κυρίως μέσω των ακόλουθων μέτρων:
-της ανάληψης από το ελληνικό Δημόσιο και την Ολυμπιακή Αεροπορία μέρους του κόστους μίσθωσης αεροσκαφών από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές, συνολικού ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ,
-της αδικαιολόγητης καταβολής 90 εκατ. ευρώ περίπου από το ελληνικό Δημόσιο προς την Ολυμπιακή Αεροπορία κατά τη στιγμή της δημιουργίας των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της μεταβίβασής τους στο Δημόσιο. Η ενίσχυση προκύπτει από την υπερεκτίμηση των στοιχείων του ενεργητικού που μεταβιβάστηκαν στο Δημόσιο,
-της ανοχής από το ελληνικό Δημόσιο της μη πληρωμής από την Ολυμπιακή Αεροπορία, μεταξύ Δεκεμβρίου 2002 και Δεκεμβρίου 2004, οφειλόμενων φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης ποσού άνω των 350 εκατ. ευρώ,
-της ανάληψης από το ελληνικό Δημόσιο διαφόρων οικονομικών υποχρεώσεων της Ολυμπιακής Αεροπορίας, που συνδέονται κυρίως με συμβάσεις μίσθωσης αεροσκαφών και την αποπληρωμή τραπεζικού δανείου, ποσού το οποίο μπορεί να ανέλθει σε 60 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελλάδα παρείχε στην Ολυμπιακή Αεροπορία και τις Ολυμπιακές Αερογραμμές πλεονέκτημα από το οποίο δεν επωφελήθηκαν οι ανταγωνιστές τους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΛΛΟΣ