Έως το τέλος του χρόνου, ενδεχομένως και πριν από τις εορτές των Χριστουγέννων θα ανακοινωθεί το σχέδιο του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του 2019. Το σχέδιο θα αφήνει ορθάνοικτο το ενδεχόμενο να υπάρξει νέα έξοδος στις αγορές μέσα στο 2019, σε κάθε περίπτωση όμως το «μήνυμα» που θα σταλεί είναι ότι το επόμενο βήμα θα γίνει μόνο εφόσον διασφαλιστούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.
Από την έντυπη έκδοση
Του Θάνου Τσίρου
[email protected]
Έως το τέλος του χρόνου, ενδεχομένως και πριν από τις εορτές των Χριστουγέννων θα ανακοινωθεί το σχέδιο του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Ελλάδας κατά τη διάρκεια του 2019. Το σχέδιο θα αφήνει ορθάνοικτο το ενδεχόμενο να υπάρξει νέα έξοδος στις αγορές μέσα στο 2019, σε κάθε περίπτωση όμως το «μήνυμα» που θα σταλεί είναι ότι το επόμενο βήμα θα γίνει μόνο εφόσον διασφαλιστούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις.
Στις επαφές που είχε προ ημερών ο επικεφαλής του ΟΔΔΗΧ Δημήτρης Τσάκωνας με εκπροσώπους επενδυτικών κεφαλαίων -οι επαφές έγιναν στις ΗΠΑ στο περιθώριο του συνεδρίου της Capital Link- κατέστησε σαφές ότι τα διαθέσιμα της Ελλάδας επαρκούν για την κάλυψη των δανειακών υποχρεώσεων της χώρας μέχρι και το 2022 και όχι μόνο για την επόμενη διετία. Το στοιχείο αυτό συνιστά και ένα μήνυμα προς τις αγορές ότι η Ελλάδα θα έχει μέσα στο 2019 -το οποίο αναμένεται να είναι ιδιαίτερα ταραχώδες λόγω των επικείμενων διεθνών εξελίξεων- την πολυτέλεια ακόμη και να αναβάλει την έκδοση νέου ομολόγου αν κριθεί ότι αυτό είναι ασύμφορο.
Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο θα καθιστά σαφές ότι η Ελλάδα θέλει να διατηρήσει την επαφή με τις διεθνείς αγορές μέσα από νέες εκδόσεις ομολόγων, καθώς αυτές θα συμβάλουν και στη βελτίωση της καμπύλης των ελληνικών ομολόγων αλλά και στην αύξηση της εμπορευσιμότητας επί των ελληνικών τίτλων.
Ανεξάρτητα από τι θα γίνει με τις εκδόσεις νέων ομολόγων, κανονικά προγραμματίζεται να προχωρήσει -και μάλιστα μέσα στους πρώτους μήνες του 2019- η διαδικασία επαναγοράς ακριβού χρέους από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα αλλά και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Οι κινήσεις αυτές θα «χρηματοδοτηθούν» με κεφάλαια από το «μαξιλάρι ασφαλείας», το οποίο μπορεί να συρρικνωθεί σε απόλυτο ποσό, χωρίς όμως να περιοριστεί η περίοδος κατά την οποία το ελληνικό Δημόσιο θα έχει εξασφαλισμένη την αποπληρωμή των δανειακών του υποχρεώσεων. Θα πρόκειται για κινήσεις που στην πραγματικότητα θα αποσκοπούν στη μείωση της ετήσιας δαπάνης για τόκους.
Μια πρώτη ένδειξη για το ποσό που θα επιδιώξει να αντλήσει η Ελλάδα από τις αγορές μέσα στο 2019 δόθηκε μέσα από την 1η έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σε αυτήν, οι δανειακές ανάγκες της χώρας εκτιμώνται σε περίπου 16 δισ. ευρώ. Για την αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων απαιτούνται περίπου 11,7 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,1 δισ. ευρώ θα πρέπει να δοθούν στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και τα 5,8 δισ. ευρώ στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Από το σύνολο των υποχρεώσεων των 16 δισ. ευρώ περίπου 11,1 δισ. προβλέπεται από την Κομισιόν ότι θα χρηματοδοτηθούν από το buffer, περίπου 900 εκατ. ευρώ από άλλες πηγές συμπεριλαμβανομένων και των αποκρατικοπoιήσεων, ενώ 4 δισ. θα πρέπει να εξασφαλιστούν μέσω των αγορών.
Το συγκεκριμένο νούμερο χαρακτηρίζεται από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές ως «σενάριο βάσης». Το ποσό που θα επιδιώξει να αντλήσει η Ελλάδα μπορεί να είναι μικρότερο (ακόμη και μηδενικό) ή ακόμη και μεγαλύτερο από τα 4 δισ. ευρώ. Το κριτήριο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν θα είναι τόσο οι εξελίξεις εντός Ελλάδας -οι εκπρόσωποι των επενδυτών δεν φέρονται να ανησυχούν ιδιαίτερα για το αποτέλεσμα των επικείμενων βουλευτικών εκλογών- όσο εκτός Ελλάδας. Τα spreads των ελληνικών ομολόγων εκτιμάται ότι μπορεί να επηρεαστούν από τις εξελίξεις στα «μεγάλα μέτωπα», όπως είναι η Ιταλία, η Γαλλία, η Μεγάλη Βρετανία και το Brexit, ή ακόμη και από τις συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην Ευρώπη μετά τις ευρωεκλογές.
Το αποθεματικό ασφαλείας είναι ούτως ή άλλως προγραμματισμένο να μειωθεί μέσα στο 2019. Το ζητούμενο είναι το ποσό του «μαξιλαριού» να αυξηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο μέσα και από τη συγκέντρωση των διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου (σ.σ.: σύντομα αναμένεται η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης με την οποία οι επικεφαλής των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης θα κληθούν να μεταφέρουν τα διαθέσιμα στον ενιαίο λογαριασμό μέσα σε συγκεκριμένη ημερομηνία). Αυτήν τη στιγμή το buffer εκτιμάται ότι έχει υπόλοιπο της τάξεως των 26-27 δισ. ευρώ. Κατά το 2019 εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 10 δισ. ευρώ ή και περισσότερο αν προχωρήσει η περίπτωση πρόωρης αποπληρωμής δανείων προς το ΔΝΤ ή την ΕΚΤ.