Έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους 2,15 δισ. ευρώ για φέτος και 1,53 δισ. ευρώ για την επόμενη χρονιά προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2019 που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Έσοδα από αποκρατικοποιήσεις ύψους 2,15 δισ. ευρώ για φέτος και 1,53 δισ. ευρώ για την επόμενη χρονιά προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2019 που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, η ολοκλήρωση της συναλλαγής με τον ΔΑΑ, σχετικά με την επέκταση της διάρκειας παραχώρησης του αερολιμένα των Σπάτων, τοποθετείται στο 2018, ενώ η ολοκλήρωση της συναλλαγής για το Ελληνικό μετατίθεται για το α' τρίμηνο του 2019. Οι δύο αυτές συναλλαγές είναι καθοριστικές, δεδομένου ότι αντιστοιχούν στο 40% των εσόδων που θα υπάρξουν τη διετία 2018-2019. Συγκεκριμένα, η τροποποιητική σύμβαση του ΔΑΑ αποφέρει 1,11 δισ. ευρώ, ενώ το κλείσιμο του Ελληνικού θα αποφέρει 300 εκατ. ευρώ και αντιστοιχεί στην προκαταβολή του συνολικού τιμήματος 915 εκατ. ευρώ.
Σχολιάζοντας η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ για το εάν το 2018 ο στόχος επετεύχθη για το Ταμείο, ανέφερε ότι με τον ΔΑΑ ο στόχος επετεύχθη, ακόμη κι αν -για λόγους που δεν ήταν στο χέρι του ΤΑΙΠΕΔ- το κλείσιμο της Σύμβασης Παραχώρησης του ΔΑΑ πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2019. Οι θεσμοί, υπογράμμισαν με νόημα, έχουν γνώση και θεωρείται ότι το πρόγραμμα είναι on track.
Η πώληση του ΔΑΑ
Εν τω μεταξύ, τις διαδικασίες για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» εκκίνησε το Ταμείο, έχοντας προκηρύξει διαγωνισμό για την επιλογή οικονομικού, τεχνικού, νομικού και ασφαλιστικού συμβούλου, με σκοπό η διαδικασία να ξεκινήσει τον Φεβρουάριο του 2019. Το ελληνικό Δημόσιο διαθέτει το 55% του «Ελ. Βενιζέλος» (30% διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ και 25% το υπουργείο Οικονομικών) και οι ιδιώτες μέτοχοι το 45%. Η πώληση του 30% αποτελεί συνέχεια της παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη.
Η ΕΕΣΣΤΥ
Σε αντίθεση με τον ΔΑΑ, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία πώλησης της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), έναντι τιμήματος 22 εκατ. ευρώ, στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την οποία έχει εξαγοράσει η Ferrovie Dello Stato Italiane (FDSI), που ελέγχεται από το ιταλικό Δημόσιο, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα ολοκληρωθεί φέτος. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., γνωστή και ως DG Comp, έχει ζητήσει διευκρινίσεις επί του φακέλου.
Εξαιρουμένου λοιπόν του ΔΑΑ, ο προϋπολογισμός προβλέπει το 2019 έσοδα 301,5 εκατ. ευρώ από ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις (κυρίως το Ελληνικό), 49 εκατ. ευρώ από τις δόσεις ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων (ΟΠΑΠ, περιφερειακά αεροδρόμια κ.λπ.) και περίπου 1,17 δισ. ευρώ από τις νέες αποκρατικοποιήσεις. Μεταξύ των τελευταίων, συγκαταλέγονται οι πωλήσεις μετοχών στις κρατικές επιχειρήσεις ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΔΑΑ και ΔΕΠΑ, αλλά και έσοδα από παραχωρήσεις περιουσιακών στοιχείων, όπως είναι της Εγνατίας Οδού, καθώς και μαρινών ή και λιμένων.
Σύμφωνα με το κείμενο του προϋπολογισμού, από το 2011, οπότε άρχισε να λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν κλείσει 44 συμφωνίες αποκρατικοποιήσεων, συνολικού ύψους 8,9 δισ. ευρώ, έχουν εισπραχθεί μέχρι σήμερα 5,4 δισ. ευρώ και αναμένεται να κινητοποιηθούν επενδύσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ (Ελληνικό, ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφ. αεροδρόμια κ.ά.).
Από το 2011, οπότε άρχισε να λειτουργεί το ΤΑΙΠΕΔ, έχουν κλείσει 44 συμφωνίες αποκρατικοποιήσεων, συνολικού ύψους 8,9 δισ. ευρώ, έχουν εισπραχθεί μέχρι σήμερα 5,4 δισ. ευρώ και αναμένεται να κινητοποιηθούν επενδύσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ (Ελληνικό, ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφ. αεροδρόμια κ.ά.).