Την ώρα που η πρωθυπουργός Τερέζα Μέι ετοιμάζει βαλίτσες για τις Βρυξέλλες σε μία προσπάθεια να σώσει τη συμφωνία για το Brexit και τα γραφεία στοιχημάτων προσπαθούν να υπολογίσουν τις πιθανότητες δεύτερου δημοψηφίσματος και ανάκλησης της απόφασης για έξοδο, οι επιχειρήσεις τόσο στη Βρετανία όσο και στην υπόλοιπη Ε.Ε. προετοιμάζονται για το χειρότερο: ένα no deal, ένα μη συντεταγμένο Brexit, που θα προκαλέσει αναταράξεις και χάος.
Την ώρα που η πρωθυπουργός Τερέζα Μέι ετοιμάζει βαλίτσες για τις Βρυξέλλες σε μία προσπάθεια να σώσει τη συμφωνία για το Brexit και τα γραφεία στοιχημάτων προσπαθούν να υπολογίσουν τις πιθανότητες δεύτερου δημοψηφίσματος και ανάκλησης της απόφασης για έξοδο, οι επιχειρήσεις τόσο στη Βρετανία όσο και στην υπόλοιπη Ε.Ε. προετοιμάζονται για το χειρότερο: ένα no deal, ένα μη συντεταγμένο Brexit, που θα προκαλέσει αναταράξεις και χάος.
Δεν το κάνουν τώρα, μετά την αναβολή της κρίσιμης ψηφοφορίας στη Βουλή. Εδώ και μήνες καταστρώνουν σχέδια έκτακτης ανάγκης, στη βάση μίας αποχώρησης, η οποία θα κόψει απότομα τους δεσμούς μεταξύ των δύο πλευρών και θα οδηγήσει σε μία σχέση, που θα στηρίζεται στους κανονισμούς του ΠΟΕ. Αυτό μεταξύ άλλων σημαίνει νέοι δασμοί σε όλα τα αγαθά, από τα τρόφιμα και άλλα προϊόντα πρώτης ανάγκης, ελλείψεις ορισμένων αγαθών, αλλά και εργατικών χεριών, μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις στα τελωνεία.
Προκειμένου να ανταποκριθούν στο σκηνικό πολλαπλών προκλήσεων, που θα φέρει ένα no deal, ορισμένες επιχειρήσεις έχουν ήδη μεταφέρει δραστηριότητες και εργαζομένους στο εξωτερικό (κυρίως τράπεζες και εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, που χάνουν τα δικαιώματα διαβατηρίων), ενώ άλλες (πχ φαρμακοβιομηχανίες) γεμίζουν τις αποθήκες τους με αποθέματα, προκειμένου να μην δημιουργηθούν σοβαρές ελλείψεις. Τα 3/4 των εισαγωγών φαρμάκου της Βρετανίας προέρχονται από την Ε.Ε. και μόλις την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση προειδοποίησε για το ενδεχόμενο να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στα σύνορα για περίοδο έξι μηνών.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες από την πλευρά τους προειδοποιούν ότι ένα άτακτο Brexit θα είναι καταστροφικό. Η αλυσίδα ανεφοδιασμού τόσο για τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων όσο και για εξαρτήματα θα υποστεί σοβαρές στρεβλώσεις και η τελική τιμή θα αυξηθεί αισθητά. Η Toyota για παράδειγμα έχει επισημάνει ότι πρέπει να εισέρχονται τουλάχιστον 50 φορτηγά με εξαρτήματα ημερησίως στη Βρετανία προκειμένου να μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει τα φορτηγά της στη χώρα. Στο σύνολό της η βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτου στηρίζεται σήμερα σε παραδόσεις 1.100 φορτηγών για να λειτουργούν οι γραμμές παραγωγής στο φουλ και να μην υπάρξουν περικοπές στις ώρες εργασίας ή και λουκέτα. Η ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών υπολογίζει ότι οι δασμοί της Ε.Ε. στα αυτοκινήτα θα προσθέσουν βάρος 2,7 δισ. στερλινών ετησίως στις εισαγωγές και 1,8 δισ. στερλινών στις εξαγωγές.
Σε μία προσπάθεια να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να προετοιμαστούν η βρετανική κυβέρνηση έχει εκδώσει περισσότερες από 100 τεχνικές οδηγίες. Μεταξύ άλλων δίνονται κατευθύνσεις για το πώς μπορούν να λάβουν νέες άδειας λειτουργίας και τις αλλαγές που θα σημάνει η άτακτη έξοδος για τη σήμανση των προϊόντων.
naftemporiki.gr