Σημαντική αύξηση σημειώνουν οι υπηρεσίες διαδικτύου τόσο στη σταθερή όσο και στην κινητή τηλεφωνία, αλλάζοντας τα δεδομένα στο μίγμα των εσόδων των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, ενώ, στην παρούσα συγκυρία, στηρίζουν τους τζίρους, καθώς αντίθετα οι υπηρεσίες φωνής ακολουθούν πτωτική πορεία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Σημαντική αύξηση σημειώνουν οι υπηρεσίες διαδικτύου τόσο στη σταθερή όσο και στην κινητή τηλεφωνία, αλλάζοντας τα δεδομένα στο μίγμα των εσόδων των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, ενώ, στην παρούσα συγκυρία, στηρίζουν τους τζίρους, καθώς αντίθετα οι υπηρεσίες φωνής ακολουθούν πτωτική πορεία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ετήσια επισκόπηση της αγοράς για το 2017 της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων), στην κινητή τηλεφωνία η αύξηση της χρήσης υπηρεσίας δεδομένων είναι θεαματική. Τα δεδομένα που καταναλώθηκαν έφθασαν τα 98 δισ. ΜΒ, αυξημένα 108%. Την ίδια στιγμή, τα λιανικά έσοδα από πώληση υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας (συμβολαίου και καρτοκινητής) παρουσίασαν οριακή αύξηση (0,1%) στο 1,6 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος τους προήλθε από τη φωνή (70,8%, έναντι 73,6% το 2016). Τα έσοδα από δεδομένα ήταν το 21,2% των συνολικών, έναντι 17,9% το 2016.
Η πλειονότητα των δεδομένων διακινήθηκε μέσα από συσκευές κινητής τηλεφωνίας σε ποσοστό 88%, ενώ το υπόλοιπο 12% μέσω άλλων φορητών συσκευών με χρήση κάρτας πρόσβασης σε υπηρεσίες δεδομένων (datacards). Όλες οι κατηγορίες χρηστών σχεδόν διπλασίασαν τη χρήση δεδομένων που έκαναν κατά τη διάρκεια του 2017. Ένας οικιακός χρήστης με συμβόλαιο χρησιμοποίησε κατά μέσο όρο τον μήνα 899 MB (έναντι 491 MB το 2016), έπεται ο επαγγελματίας χρήστης με 630 MB (έναντι 393 το 2016) και, τέλος, ο συνδρομητής καρτοκινητής με 538 ΜΒ (έναντι 238 το 2016).
Τα λιανικά έσοδα από την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας και διαδικτύου σε σταθερή θέση διαμορφώθηκαν σε 1,41 δισ. ευρώ, σημειώνοντας οριακή μείωση 0,06% σε σχέση με το 2016. Παρά το γεγονός ότι τα λιανικά έσοδα τηλεφωνίας σε σταθερή θέση μειώθηκαν κατά 27,4 εκατ. ευρώ, δηλαδή πτώση 2,5% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, τα έσοδα από τις υπηρεσίες διαδικτύου σημείωσαν άνοδο 8% σε σχέση με το 2016 και ανήλθαν σε 357,8 εκατ. ευρώ.
Ορισμένα άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που έχει συλλέξει η ΕΕΤΤ για την τηλεπικοινωνιακή αγορά έχουν ως εξής:
Κινητή ευρυζωνικότητα
Το σύνολο των ενεργών συνδρομητών κινητής που έκαναν χρήση υπηρεσιών δεδομένων στο διαδίκτυο ανερχόταν στο τέλος του 2017 σε 7.074.933, έναντι 5.947.815 στο τέλος του 2016, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 19%. Από αυτούς, η πλειονότητα (6.634.172, έναντι 5.499.702 στο τέλος του 2016) είτε προμηθεύτηκε κάποιο πακέτο δεδομένων διαδικτύου επιπρόσθετα στο πακέτο κινητής τηλεφωνίας (add-on) (5.784.042, έναντι 4.958.572 το 2016) είτε έκανε χρήση υπηρεσιών δεδομένων διαδικτύου μέσω προγραμμάτων κινητής που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν πρόσβαση στο διαδίκτυο με ενιαία χρέωση, δηλαδή μέσω συνδυαστικής υπηρεσίας (850.130, έναντι 541.130 το 2016), ενώ 440.761 έκαναν χρήση καρτών για πρόσβαση στο διαδίκτυο (datacard).
Πλέον, η πλειονότητα της κίνησης πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά μέσω δικτύων 4G (56,7% τον Δεκέμβριο του 2017, έναντι 32,6% τον Δεκέμβριο του 2016), ενώ το μερίδιο της κίνησης μέσω δικτύων 3G βαίνει συνεχώς μειούμενο (43,3% τον Δεκέμβριο του 2017, έναντι 67,4% τον Δεκέμβριο 2016). Η μέση κίνηση ανά χρήστη υπολογίζεται στα 10,98 GΒ για τους συνδρομητές 3G (έναντι 9,33 GB το 2016) και 19,57 GΒ για τους συνδρομητές 4G (έναντι 7,41 GB το 2016).
Ο όγκος φωνητικών κλήσεων το 2017 διαμορφώθηκε στα 26,7 δισ. λεπτά, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2% σε σχέση με το 2016 (26,2 δισ. λεπτά). Ο μεγαλύτερος όγκος των κλήσεων πραγματοποιήθηκε σε κινητά εντός του ίδιου δικτύου/εταιρείας κινητής τηλεφωνίας (on-net), παρουσιάζοντας ωστόσο μείωση, από 16,3 σε 15,8 δισ. λεπτά, και αποτέλεσε το 59% του συνολικού όγκου φωνητικών κλήσεων, έναντι 62% το 2016.
Ανοδικά κινήθηκαν οι κλήσεις προς κινητά εκτός δικτύου (off-net) παρουσιάζοντας αύξηση 11,9% σε σχέση με το 2016 (από 7 σε 7,9 δισ. λεπτά). Αυξημένες κατά 6,3% εμφανίστηκαν και οι κλήσεις από κινητά προς σταθερά (από 2,3 σε 2,4 δισ. λεπτά). Αύξηση κατά 7,3% παρουσίασαν οι κλήσεις από κινητά προς διεθνείς προορισμούς.
Ο συνολικός αριθμός των σύντομων γραπτών μηνυμάτων (SMS) παρουσίασε, για άλλη μια χρονιά, μείωση 20,6% (2,4, έναντι 3 δισ. μηνυμάτων το 2016). Η πλειονότητα των SMS διακινήθηκε και το 2017 μεταξύ χρηστών του ίδιου δικτύου (on-net) σε ποσοστό 56,8% (έναντι 63,2% το 2016), ενώ αυξάνεται συνεχώς ως ποσοστό το πλήθος των SMS που διακινήθηκε προς άλλα δίκτυα (off-net). Τα SMS από χρήστες καρτοκινητής εμφάνισαν τη μεγαλύτερη μείωση κατά 33%, ανερχόμενα σε 0,9 δισ. μηνύματα το 2017, έναντι 1,4 δισ. το 2016.
Τα έσοδα από τους οικιακούς χρήστες με συμβόλαιο μειώθηκαν 1,3%, ενώ αντίθετα τα έσοδα από χρήστες εταιρικούς και καρτοκινητής αυξήθηκαν 2,4% και 0,8% αντίστοιχα. Το μέσο ετήσιο έσοδο ανά χρήστη (σύνδεση) συμβολαίου και καρτοκινητής ανήλθε στα 278 ευρώ (μείωση 0,6%) και 53 ευρώ (μείωση 1%) αντίστοιχα.
Λιανικά έσοδα σταθερής
Το μέσο μηνιαίο έσοδο από την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας και διαδικτύου σε σταθερή θέση διαμορφώθηκε σε 24,70 ευρώ το 2017, έναντι 24,75 ευρώ το 2016, ενώ μόνο από την παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας σε σταθερή θέση το αντίστοιχο έσοδο ήταν 18,43 ευρώ (έναντι 18,94 ευρώ το 2016). Το μέσο έσοδο ανά λεπτό εξερχόμενης κλήσης σε όλους τους τύπους κλήσεων αυξήθηκε 1,54%, ανερχόμενο σε 0,066 ευρώ το 2017, έναντι 0,065 ευρώ το 2016. Το μερίδιο του ΟΤΕ βάσει των λιανικών εσόδων τηλεφωνίας και διαδικτύου παρέμεινε σχετικά σταθερό (περίπου 61%) στο σύνολο της αγοράς κατά τα τελευταία έξι χρόνια.
Λιανική εξερχόμενη κίνηση
H κίνηση σταθερής τηλεφωνίας συνέχισε τη φθίνουσα πορεία της και κατά τη διάρκεια του 2017, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 4,5%, κυρίως λόγω της μείωσης της διάρκειας των εθνικών κλήσεων προς σταθερό (600 εκατ. λεπτά λιγότερα σε σχέση με το 2016) αλλά και των διεθνών κλήσεων (πτώση κατά 19,4% σε σχέση με το 2016). Η συνολική κίνηση ανήλθε σε 15,8 δισ. λεπτά, έναντι των 16,5 δισ. στο τέλος του 2016. Η αύξηση στη διάρκεια των εξερχομένων κλήσεων από σταθερό προς κινητό συνεχίστηκε, με βραδύτερο ωστόσο ρυθμό (2,1% το 2017, έναντι 3,2% το 2016). Σε ό,τι αφορά την ποσοστιαία κατανομή των βασικών τύπων κλήσεων, το 83% αποδίδεται στις εθνικές κλήσεις προς σταθερό όπως και το 2016, ενώ το 15% αφορά τις κλήσεις προς κινητό και το υπόλοιπο 2% τις διεθνείς κλήσεις.
Τη μεγαλύτερη πτώση, ελαφρά αυξημένη σε σχέση με το 2016, παρουσίασαν οι εναλλακτικοί πάροχοι κατά 5%, ενώ παράλληλα ο ΟΤΕ περιόρισε τις απώλειές του καταγράφοντας μείωση 2,7% (έναντι 7,5% το 2016). Ο μέσος χρόνος των βασικών τύπων κλήσεων το 2017 κυμάνθηκε σε 271,85 λεπτά ανά μήνα ανά σύνδεση σε σχέση με τον αντίστοιχο δείκτη των 283,45 λεπτών το 2016.
Το μερίδιο του ΟΤΕ βάσει της κίνησης παρουσίασε το 2017 ελαφρά αύξηση, λιγότερο από μία ποσοστιαία μονάδα (συγκριτικά με το 2016) και υπολογίζεται σε 45,7% για το σύνολο της κίνησης και σε 45,4% για την κίνηση των βασικών τύπων κλήσεων, καλύπτοντας τη σχετική περσινή μείωση. Αξιοσημείωτη είναι η πτώση που σημείωσε το μερίδιο του ΟΤΕ στην εξερχόμενη κίνηση από σταθερά προς κινητά, όπου για την περίοδο 2010-2017 έχει χάσει σχεδόν 44% του μεριδίου του.
Σύγκριση σταθερής και κινητής
Οι συνδέσεις σταθερής τηλεφωνίας αυξήθηκαν οριακά (0,2%), φθάνοντας τα 4,8 εκατ. το 2017, ενώ και οι ενεργές συνδρομές/συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας κινήθηκαν ανοδικά κατά 3,2%, ανερχόμενες σε 12,9 εκατ. Οι συνδέσεις σταθερής τηλεφωνίας αντιστοιχούν σε κάτι παραπάνω από το 1/3 των αντίστοιχων της κινητής τηλεφωνίας. Οι κλήσεις από κινητό τηλέφωνο παρουσίασαν αύξηση 2% έναντι του 2016 και αντιστοιχούν πλέον στο 63% της συνολικής κίνησης, έναντι 62% το 2016.