Πυκνά σύννεφα εξακολουθούν να καλύπτουν την παγκόσμια ναυτιλία, που έρχεται αντιμέτωπη με κινδύνους για τη ζήτηση, οφειλόμενους στην επιβράδυνση της οικονομίας και στη στροφή στον προστατευτισμό, αυξημένο κόστος των καυσίμων, αλλά και πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο. Διαφαίνονται, ωστόσο, ορισμένες αχτίδες αισιοδοξίας στο μέτωπο της διαχείρισης της χωρητικότητας, η οποία θεωρείται καθοριστική για τη βιώσιμη κερδοφορία. Τι προβλέπει ο Fitch για κοντέινερ, τάνκερ και πλοία μεταφοράς χήδην ξηρού φορτίου.
Πυκνά σύννεφα εξακολουθούν να καλύπτουν την παγκόσμια ναυτιλία, που έρχεται αντιμέτωπη με κινδύνους για τη ζήτηση, οφειλόμενους στην επιβράδυνση της οικονομίας και στη στροφή στον προστατευτισμό, με το αυξημένο κόστος των καυσίμων, αλλά και πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο. Διαφαίνονται, ωστόσο, ορισμένες αχτίδες αισιοδοξίας στο μέτωπο της διαχείρισης της χωρητικότητας, η οποία θεωρείται καθοριστική για τη βιώσιμη κερδοφορία.
Αυτά επισημαίνει σε σημερινή έκθεσή του για τον κλάδο ο Fitch, ο οποίος διατηρεί προς το παρόν αρνητικές τις προοπτικές, αλλά αφήνει ένα παράθυρο βελτίωσης των πραγμάτων. «Το μη ευνοϊκό περιβάλλον αντισταθμίζεται εν μέρει από ενδείξεις καλύτερης διαχείρισης της χωρητικότητας, η οποία είναι το κλειδί για μία βιώσιμη ισορροπία και για ναύλους, που θα στηρίζουν σταθερά την κερδοφορία» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ειδικοί του αμερικανικού οίκου.
Προσθέτουν επίσης ότι περιμένουν καλύτερα δεδομένα στα κοντέινερ και στα πλοία μεταφοράς χήδην ξηρού φορτίου, αλλά και επίμονες πιέσεις στα τάνκερ.
Ο μεγάλος κίνδυνος για την ναυτιλία παραμένει η κλιμάκωση των μέτρων προστατευτισμού, η οποία θα μπορούσε να πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο και την ανάπτυξη του ΑΕΠ. «Το ελεύθερο εμπόριο είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της ναυτιλίας, αφού περίπου το 80% των αγαθών μεταφέρονται μέσω πλοίων» εξηγεί ο Fitch.
Ο οίκος αναφέρεται και στο πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα καύσιμα, αναφορικά με την περιεκτικότητα σε θείο, το ο οποίο θα μπορούσε να αυξήσει αισθητά τα λειτουργικά κοστη και τις απαιτήσεις κεφαλαιουχικών δαπανών σε όλες τις κατηγορίες της ναυτιλίας. «Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα οικονομικά δεδομένα για τις ναυτιλιακές, εκτός και εάν μετακυλήσουν το κόστος στους πελάτε» σημειώνει. Ωστόσο, προσθέτει ότι η αγορά τάνκερ μπορεί να ωφεληθεί από αυτές τις ρυθμίσεις, καθώς αναμένεται αυτές να αυξήσουν το θαλάσσιο εμπόριο καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.
Οι προοπτικές για την αγορά κοντέινερ
Σύμφωνα με τον Fitch στα κοντέινερ αναμένεται βραδύτερη, αλλά υγιής ανάπτυξη το 2019, με την προσφορά και τη ζήτηση να χαρακτηρίζονται από μεγαλύτερη ισορροπία καθώς προβλέπεται να είναι λιγότερα τα νέα πλοία, που θα εισέλθουν στην αγορά. Τα δεδομένα αυτά θα στηρίξουν πιθανότατα τους ναύλους. Σημειωνεται ότι η συγκέντρωση στον συγκριμένο κλάδο έχει αυξηθεί αισθητά καθώς οι πέντε κορυφαίοι παίχτες ελέγχουν μερίδιο αγοράς 63%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2000 ήταν μόλις 31%.
Τι προβλεπεται στη μεταφορά χήδην ξηρού φορτίου
Οι ναύλοι στη μεταφορά χήδην ξηρού φορτίου προβλέπεται να μείνει εν πολλοίς αμετάβλητη το 2019, ενώ ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% παγκοσμίως. Η όποια περαιτέρω ένταση στις εμπορικές αντιπαραθέσεις, ειδικά ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα, θα μπορούσε να επηρεάσει δραστικά τις τη μεταφορά (ειδικά των σιτηρών) προειδοποιεί ο οίκος. Ωστόσο ο κίνδυνος για τη συνολική ζήτηση θα παραμείνει μάλλον χαμηλός. Και τούτο γιατί ένας οξύς εμπορικός πόλεμος θα ανάγκαζε πιθανότατα τις ροές των εμπορευμάτων να αλλάξουν κατεύθυνση, αλλά όχι να σταματήσουν. Για παράδειγμα οι κινεζικοί δασμοί στις εισαγωγές σιτηρών από ΗΠΑ θα είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των εξαγωγών της Νοτίου Αφρικής προς την Κίνα, ενώ θα οδηγούσαν την αμερικανική σόγια στις αγορές της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
Τι επηρεάζει τα τάνκερ
Ο συγκεκριμένος κλάδος επηρεάζεται από τις εξελίξεις στην αγορά πετρελαίου. Η αμερικανική υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας προβλέπει ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί το 2019 κατά 1,4% ύστερα από άνοδο 1,5% το 2015. Ο αντίκτυπος των αμερικανικών κυρώσεων στις εξαγωγές ιρανικού αργού, αλλά και οι αποφάσεις, που θα λάβει σε δύο ημέρες ο ΟΠΕΚ θα μπορούσαν να ανατρέψουν τα δεδομένα.
naftemporiki.gr