Οικονομία & Αγορές
Παρασκευή, 30 Νοεμβρίου 2018 14:05

LNG: Η οικονομική και οικολογική οδηγία προς ναυτιλλομένους

Με τους κανονισμούς του ΙΜΟ και της Ε.Ε. για τις εκπομπές ρύπων προ των πυλών και την αναπόδραστη ανάγκη συμμόρφωσης σε αυτούς, η ναυτιλία καλείται σήμερα να αντικρίσει το μέλλον και να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες επιταγές για αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών.

Με τους κανονισμούς του ΙΜΟ και της Ε.Ε. για τις εκπομπές ρύπων προ των πυλών και την αναπόδραστη ανάγκη συμμόρφωσης σε αυτούς, η ναυτιλία καλείται σήμερα να αντικρίσει το μέλλον και να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες επιταγές για αποανθρακοποίηση των θαλάσσιων μεταφορών.

Στο πλαίσιο αυτό, το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) ως ναυτιλιακό καύσιμο αποτελεί ήδη διεθνές trend σε Ασία, Ευρώπη και Αμερική, όπου έχουν δημιουργηθεί αποτελεσματικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Η προοπτική του LNG ως καθαρού καυσίμου δεν εξαντλείται μεσοπρόθεσμα, καθώς σε άλλη μορφή του θα ανταποκρίνεται πλήρως σε carbon-neutral λειτουργία, γεγονός που το καθιστά το «καύσιμο του μέλλοντος».

Σε μία ενδιαφέρουσα συνέντευξη ο κ. Γιώργος Πολυχρονίου, Συντονιστής Διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής, Ανάπτυξης, Διοικητικών & Πληροφορικής ΔΕΠΑ Α.Ε. και Project Manager του Poseidon Med II, μας παρουσιάζει τους βασικούς λόγους, για τους οποίους το LNG δεν είναι απλά μία μεσοπρόθεσμη λύση, αλλά αποτελεί το καύσιμο του 21ου αιώνα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το LNG στη ναυτιλία προωθείται από το πρόγραμμα Poseidon Med II, που συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και στο οποίο  μετέχουν 26 εταίροι από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία, με συντονιστή τη ΔΕΠΑ. Αντικείμενο του Poseidon Med II  είναι η ολοκλήρωση όλων των προκαταρκτικών ενεργειών για την υλοποίηση των απαιτούμενων υποδομών για την τροφοδοσία πλοίων με καύσιμο LNG στα κύρια λιμάνια που συμμετέχουν στο  πρόγραμμα (Πειραιά, Λεμεσό, Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο Κρήτης), στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Είναι η ασφάλεια λόγος βάσιμης ανησυχίας για τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο;

Το LNG είναι από τα πλέον φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, η δε βιομηχανία του φυσικού αερίου θεωρείται γενικότερα μια από τις πιο ασφαλείς διεθνώς, με δεκαετίες ιστορικού ασφαλείας και πλήθος χρήσεων σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.

Βεβαίως, εκ φύσεως, η διαδικασία ανεφοδιασμού ενός πλοίου πάντα προϋποθέτει προσοχή και επιβάλλει συγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας. Μέχρι και σήμερα που μιλάμε, έχουν γίνει πολλοί ανεφοδιασμοί σε όλους τους τύπους πλοίων και μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι ο ανεφοδιασμός με LNG δεν αποτελεί ένα επιπλέον πρόβλημα. Επιπρόσθετα, καθώς χρειάζεται λιγότερο χρόνο για να πραγματοποιηθεί, είναι πολύ πιο εύκολος για το πλήρωμα. Επίσης, το LNG δεν προκαλεί κανενός είδους θαλάσσια ρύπανση, ακόμα και αν διαφύγει στη θάλασσα και σε παράκτιες περιοχές. Συνεπώς, ο ανεφοδιασμός πλοίων με LNG διαθέτει μεγάλα πλεονεκτήματα ως προς την αποφυγή θαλάσσιων καταστροφών, προερχόμενων από διαδικασίες ανεφοδιασμού, που θα απειλούσαν το θαλάσσιο οικοσύστημα. 

Σε γενικές γραμμές η επένδυση σε πλοία που κινούνται με καύσιμο LNG είναι περίπου 15-20% πιο ακριβή από την αντίστοιχη σε πλοία που κινούνται με HFO+MGO. Επίσης, με αυτήν πρέπει να συνυπολογίζεται και το κόστος εκπαίδευσης και τεχνολογικής προσαρμογής για τις εταιρείες. Πώς γίνεται λοιπόν τα κινούμενα με LNG πλοία να είναι οικονομικώς ανταγωνιστικά;

Το LNG ιστορικά έχει σημαντικά χαμηλότερη τιμή από το LSMGO και, σύμφωνα με μελέτες, θα είναι επίσης ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και σε σχέση με το νέο ναυτιλιακό καύσιμο με 0,5% περιεκτικότητα σε θείο. Αυτή η διαφορά από μόνη της είναι επαρκής για την απόσβεση του επιπλέον κόστους για τα νέα πλοία που κινούνται με LNG και για οποιοδήποτε επιπλέον κόστος εκπαίδευσης του πληρώματος ή τεχνολογικής προσαρμογής απαιτείται και καθιστά την προτίμηση προς το LNG μία απόλυτα αποδοτική και δικαιολογημένη οικονομικά επιλογή. Επιπρόσθετα, πρέπει να ληφθεί υπόψη και το μειωμένο κόστος συντήρησης ενός πλοίου που κινείται με καύσιμο LNG. Γενικά, αναμένουμε να δούμε περισσότερο ενδιαφέρον για το LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο και μεγαλύτερο αριθμό νέων πλοίων που θα χρησιμοποιούν LNG.

Είναι το LNG ένα καθαρό καύσιμο και συμβατό με τους κανονισμούς της Ε.Ε. και IMO; Τι ισχύει για τη διαφυγή μεθανίου; Είναι το «αδύναμο σημείο» του LNG ως προς τις περιβαλλοντικές του επιδόσεις;

To LNG συμμορφώνεται πλήρως με τους κανονισμούς του IMO και της Ε.Ε. για τις εκπομπές ρύπων. Όταν διαφεύγει στην ατμόσφαιρα χωρίς να έχει καεί, θεωρείται αέριο του θερμοκηπίου. Σήμερα, υπάρχουν διαφορετικοί δείκτες για να αξιολογήσουν αυτό το ζήτημα, οι οποίοι δίνουν αρκετά διαφορετικές εκτιμήσεις. Όμως, ακόμα και αν λάβουμε υπόψη τη διαφυγή μεθανίου, οι σύγχρονες μηχανές LNG προσφέρουν σημαντική μείωση τόσο σε καθαρές εκπομπές CO₂ όσο και στις συνολικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου. Άλλωστε οι στόχοι για τη μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έχουν τεθεί για το έτος 2050 και μπορούν να επιτευχθούν από τον συνδυασμό χρήσης LNG και carbon neutral καυσίμων, την τεχνολογία των μηχανών, καθώς και την ενεργειακή αποδοτικότητα των πλοίων, με γνώμονα πάντα τον ορίζοντα επένδυσης του εκάστοτε πλοιοκτήτη. Ως εκ τούτου, στο μέλλον η διαφυγή μεθανίου θα ελαχιστοποιηθεί, ταυτόχρονα όμως εξελίσσονται και καταλύτες που θα λύσουν οριστικά αυτό το θέμα. 

Η τιμή του LNG έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα καύσιμα; Πόσο επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες συγκριτικά με άλλα καύσιμα;

Το LNG είναι φυσικό αέριο σε υγρή μορφή, άρα η τιμή του εξαρτάται κυρίως από τις διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου. Ιστορικά, η τιμή του φυσικού αερίου έχει υπάρξει πολύ πιο σταθερή από αυτή του πετρελαίου.

Σήμερα, η αγορά του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου δεν είναι ακόμα ώριμη και η τιμή του συνδέεται ακόμα με το πετρέλαιο, αλλά, με το πέρασμα του χρόνου, η τιμή του θα ανεξαρτητοποιηθεί και θα ακολουθήσει τη δική της πορεία, που αναμένεται να είναι ακόμα πιο πλεονεκτική σε σχέση με τα ανταγωνιστικά καύσιμα.

Είναι το LNG η εύλογη επιλογή καυσίμου  για μία επερχόμενη carbon-neutral εποχή;

Στην ορυκτή του μορφή το LNG σαφώς δεν μπορεί να μας οδηγήσει στην πλήρη αποανθρακοποίηση.

Στη συνθετική ή ανανεώσιμη όμως μορφή του (carbon neutral), θα χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά στις ίδιες υποδομές αποθήκευσης και τροφοδοσίας με αυτές του ορυκτού LNG και αυτό σίγουρα αποτελεί μία έγκυρη και ρεαλιστική επιλογή.

Η μετατροπή πλοίου αποτελεί μία εναλλακτική που ενέχει ρίσκο για τους πλοιοκτήτες, οι οποίοι λειτουργούν σε μία τόσο ρευστή αγορά;

Η απάντηση στο αν η μετατροπή ενός υπάρχοντος πλοίου σε πλοίο που θα κινείται με καύσιμο το LNG δικαιολογείται, εξαρτάται κατά βάση από την ηλικία του πλοίου και από τη διαφορά τιμής ανάμεσα στο LNG και το εναλλακτικό υγρό καύσιμο. Η μετατροπή, ειδικότερα για πλοία μικρής ηλικίας, έχει επιπλέον το πλεονέκτημα ότι αυξάνει την αξία μεταπώλησης, με αποτέλεσμα το συνολικά χαμηλότερο κόστος ιδιοκτησίας.

Για τα νεότευκτα πλοία μάλιστα και ιδίως αυτά ορισμένων κατηγοριών (ακτοπλοϊκά, κρουαζιερόπλοια, container ships, κ.ά.) η επιλογή του LNG αποτελεί την πλέον προφανή απάντηση.

http://www.poseidonmedii.eu/

Για περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με το Poseidon Med II παρακαλούμε επικοινωνήστε με: ΔΕΠΑ, Συντονιστής Poseidon Med II, τηλ.: 210 2701229

* Την αποκλειστική ευθύνη της παρούσας έκδοσης φέρει ο συγγραφέας της. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν φέρει καμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των περιεχομένων σε αυτήν πληροφοριών.