Οικονομία & Αγορές
Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2018 17:17

Καμπανάκι για επιβράδυνση στον τουρισμό της Μεσογείου

Ύφεση στον τουρισμό των μεσογειακών χωρών και ειδικότερα της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, πρέβλεψε για την επόμενη διετία ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Sani-Ikos και τέως πρόεδρος του ΣΕΤΕ, από το βήμα του 2ου Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενείας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Ωστόσο ο κ. Ανδρεάδης έσπευσε να συμπληρώσει ότι αυτή η εξέλιξη δεν θα εμποδίσει νέες μεγάλες και μικρότερες τουριστικές επενδύσεις τόσο στη χώρα μας όσο και στις οικονομίες της Ιβηρικής. Τι αναμένεται ειδικότερα στις επενδύσεις στον τομέα των ξενοδοχείων. 

Από την έντυπη έκδοση

Ύφεση στον τουρισμό των μεσογειακών χωρών και ειδικότερα της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, προβλέπει για την επόμενη διετία ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Sani-Ikos και τέως πρόεδρος του ΣΕΤΕ, μιλώντας στο 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης Xenia. Ωστόσο έσπευσε να συμπληρώσει ότι αυτή η εξέλιξη δεν θα εμποδίσει νέες μεγάλες και μικρότερες τουριστικές επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ισπανία και στην Πορτογαλία.

Μιλώντας στο ίδιο πάνελ, ο κ. Στέλιος Κουτσιβίτης, διευθύνων σύμβουλος της Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης, τόνισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια στην Ελλάδα έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές και έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση των επενδύσεων, ενώ συμπλήρωσε ότι η χώρα μας μπορεί με τις νέες επενδύσεις σε ξενοδοχεία πολυτελείας, αντί των επενδύσεων σε μονάδες 4 και 5 αστέρων, να αυξήσει τον τουρισμό υψηλών εισοδημάτων κατά 5%-10%, ώστε να έχει και περισσότερα έσοδα.

Επίσης από την πλευρά του ο κ. Σπύρος Σπυρόπουλος, senior advizor της Oaktree Capital Management, υπογράμμισε ότι ο ελληνικός τουρισμός είναι ελκυστικός για επενδύσεις και αναμένονται πολλές κινήσεις στο άμεσο μέλλον.

Οι επενδύσεις στον ξενοδοχειακό τομέα ήταν ένα από τα θέματα που απασχόλησαν το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας που διοργάνωσε με επιτυχία το ΞΕΕ στο πλαίσιο της έκθεσης Xenia.

Τις εργασίες του Φόρουμ, που άνοιξαν με χαιρετισμό της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά, παρακολούθησαν πάνω από 500 ιδιοκτήτες και στελέχη ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. 

Αλ. Βασιλικός:  Πέντε πυλώνες
Στην εναρκτήρια ομιλία του ο κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του ΞΕΕ, αναφέρθηκε στους στόχους διενέργειας του Συνεδρίου, καθώς και στο αποτύπωμα που αφήνει το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας για τον κλάδο της ξενοδοχίας.

Όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ: «Έχουμε κάθε λόγο, όχι μόνο ως επιχειρηματίες, αλλά πρωτίστως ως ενεργοί πολίτες, να βγούμε μπροστά για να διεκδικήσουμε μια Νέα Ελλάδα που θα στηρίζεται πάνω στη Δημιουργικότητα, την Εξωστρέφεια, τη Συνεργασία, την Αμεσότητα και την Αλληλεγγύη. Είναι πέντε πυλώνες πάνω στους οποίους ο τουρισμός έχει δώσει δείγματα γραφής και μπορεί να δώσει πολλά περισσότερα, στον βαθμό που πάνω σε αυτούς στηριχτεί ένα νέο όραμα της χώρας για τον 21ο αιώνα». 

O κ. Βασιλικός τόνισε ότι: «Το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί τη Δημιουργικότητα. Γι’ αυτό συζητάμε σήμερα εδώ για τις νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις. Το ζήτημα των επενδύσεων είναι η καρδιά του συνολικού ζητήματος της ανάπτυξης της χώρας για τα επόμενα χρόνια και οι απαντήσεις που θα πρέπει να δοθούν για να κινηθούμε μπροστά δεν μπορεί να αντιγράφουν το παρελθόν», και συμπλήρωσε: «Το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί επίσης την Εξωστρέφεια. Γι’ αυτό έχει αξία να γνωρίζουμε τις παγκόσμιες τάσεις που θα συζητηθούν εδώ σήμερα, καθώς η πληροφορία είναι ο πλέον πολύτιμος πόρος της εποχής μας. Η επιτυχία μιας εξωστρεφούς στρατηγικής κρίνεται από το πόσο καλά γνωρίζεις το κοινό το οποίο θέλεις να προσελκύσεις. Αυτή άλλωστε είναι η ουσία του marketing, μόνο που για πρώτη φορά στην ιστορία του υπάρχουν τόσα διαθέσιμα στοιχεία προς αξιοποίηση». Συνεχίζοντας ο πρόεδρος του ΞΕΕ επισήμανε ότι το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας σηματοδοτεί εξ ορισμού τη Συνεργασία, αφού αποτελεί πρωτίστως το αποτέλεσμα της συνεργασίας όλων των διακεκριμένων ομιλητών «που μας κάνουν τη μεγάλη τιμή να βρεθούν στα πάνελ των συζητήσεών μας και να μοιραστούν με όλους μας τις εξειδικευμένες γνώσεις τους, τις έγκυρες πληροφορίες τους, τις τεκμηριωμένες αναλύσεις τους, τις εμπειρίες που τους καταξιώνουν ως κορυφαίους στον χώρο που δραστηριοποιούνται». 

Ακόμη ανέφερε ότι το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας εστιάζει επίσης στην Αμεσότητα. «Στην εποχή του γρήγορου ίντερνετ, όλοι και όλα είναι on line σε real time. Όμως μέσα στον ψηφιακό κόσμο λειτουργούν και οι πλατφόρμες της λεγόμενης οικονομίας διαμοιρασμού, οι οποίες όταν λειτουργούν χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο και κανόνες τότε εκ των πραγμάτων δημιουργούν πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, μείζονα κοινωνικά ζητήματα, όπως η ασφάλεια, η μεγάλη αύξηση των ενοικίων για τα νοικοκυριά, κ.λπ. Δεν μπορούμε να αδιαφορούμε για το περιβάλλον μέσα στο οποίο δραστηριοποιούμαστε. Κι αυτήν τη στάση ευθύνης οι ξενοδόχοι έχουμε αποδείξει έμπρακτα πως την εκφράζουμε με την Αλληλεγγύη. Ως Επιμελητήριο υπηρετούμε και την αλληλεγγύη με τα μέλη μας. Είναι για μας προτεραιότητα να έχει κάθε ξενοδόχος, μικρός ή μεγάλος, σε δημοφιλή ή λιγότερο δημοφιλή προορισμό, τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφόρηση, ενημέρωση και γνώση όπως κάνουμε μέσα από το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας», είπε καταλήγοντας ο πρόεδρος του ΞΕΕ. 

Οι θεματικές ενότητες του 2nd International Hospitality Forum: 

  • «Επενδύσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο: Τάσεις και Εμπόδια».
  • «Data is the new Oil: Χρησιμοποιώντας δεδομένα για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας των επισκεπτών και την αύξηση των ξενοδοχειακών εσόδων».
  • «Getting Digital: Αξιοποιώντας τα νέα ψηφιακά κανάλια πώλησης και διάθεσης του ξενοδοχειακού προϊόντος».
  • «Οικονομία Διαμοιρασμού: Τι μπορούν να μάθουν τα ξενοδοχεία από τον ανταγωνισμό των βραχυχρόνιων μισθώσεων».

Ελ. Κουντουρά: Ενθαρρυντικά τα μηνύματα για το 2019
«Τα μηνύματα από τις περισσότερες ξένες αγορές είναι ενθαρρυντικά και για το επόμενο έτος», είπε στην ομιλία της στο 2ο Διεθνούς Φόρουμ Φιλοξενίας του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, η οποία ανακοίνωσε επίσης ότι κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου, το πρώτο στην Ελλάδα για τον θεματικό τουρισμό και τις ειδικές μορφές τουρισμού, που περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της τουριστικής αγοράς. 

Για το 2019 τα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά από τις περισσότερες ξένες αγορές, και ανέφερε ότι οι προκρατήσεις έχουν ξεκινήσει με νέα αύξηση σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. «Δημιουργούμε», συνέχισε η υπουργός, «ένα νέο σύγχρονο πλαίσιο που χρειάζεται η ελληνική αγορά, μέσα από το οποίο ανοίγουμε τον δρόμο για την ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων και νέων επαγγελματικών δραστηριοτήτων στον θεματικό τουρισμό, που θα αποφέρει νέα έσοδα και περισσότερες θέσεις εργασίας».

Σύγχρονο πλαίσιο
Επίσης, αναφέρθηκε εκτενώς στο έργο του υπουργείου Τουρισμού για τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας των τουριστικών και ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, καθώς και στην πρόσφατη υπουργική απόφαση για την κατάταξη των ξενοδοχείων στο σύστημα των αστεριών έως τις 31 Οκτωβρίου 2019, σύμφωνα με την οποία: 

  • Εισήχθησαν νέα κριτήρια για την προσβασιμότητα και εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
  • Θεσπίστηκαν οι προδιαγραφές λειτουργίας των παραδοσιακών καταλυμάτων σε κτήρια αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
  • Προβλέφθηκαν νέα προαιρετικά βαθμολογούμενα κριτήρια μοριοδότησης, μεταξύ των οποίων και για το σήμα πιστοποίησης «Boutique Hotel» του ΞΕΕ με στόχο την αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος.
  • Δίδεται η δυνατότητα σε περισσότερα ακίνητα που είναι εκτός χρήσης σήμερα σε όλη τη χώρα, να αξιοποιηθούν και να λειτουργήσουν ως ξενοδοχεία.

Η κ. Κουντουρά αναφέρθηκε στο αναπτυξιακό σχέδιο του υπουργείου Τουρισμού για τα επόμενα χρόνια με πυρήνα τη βιώσιμη και ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη, και με στόχο την κινητοποίηση νέων επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας σε όλη την Ελλάδα. Τόνισε τη σημαντική συμβολή του ξενοδοχειακού και ευρύτερου τουριστικού κλάδου στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών φιλοξενίας, και εξήρε τη συνεισφορά των εργαζομένων που προσδίδουν υπεραξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, τονίζοντας ότι «ο τουρισμός και κάθε δραστηριότητα γύρω από αυτόν έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο». 

Πρόσθεσε ότι προσβλέπει σε ακόμη πιο στενή συνεργασία ώστε «η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει στην τουριστική ανάπτυξη και τα επόμενα χρόνια, και ο τουρισμός να κινητοποιήσει νέα οριζόντια και πολλαπλάσια οφέλη για όλους», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.