Την αλλαγή στον τρόπο μετακίνησης σε όλη τη βόρεια Πελοπόννησο θα σημάνει από τον νέο χρόνο η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού διαδρόμου μέχρι το Αίγιο, έπειτα από 10 χρόνια διακοπής, με δεδομένο ότι το τρένο θα καλύπτει τα σημαντικότερα αστικά κέντρα της περιοχής, όπως το Ξυλόκαστρο, την Ακράτα, το Διακοπτό και το Αίγιο που θα γίνει ο νέος τερματικός σταθμός.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Την αλλαγή στον τρόπο μετακίνησης σε όλη τη βόρεια Πελοπόννησο θα σημάνει από τον νέο χρόνο η επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού διαδρόμου μέχρι το Αίγιο, έπειτα από 10 χρόνια διακοπής, με δεδομένο ότι το τρένο θα καλύπτει τα σημαντικότερα αστικά κέντρα της περιοχής, όπως το Ξυλόκαστρο, την Ακράτα, το Διακοπτό και το Αίγιο που θα γίνει ο νέος τερματικός σταθμός.
Τα δρομολόγια θα διεξάγονται με ντιζελομηχανές, καθώς η διπλή νέα γραμμή δεν θα διαθέτει αρχικά ηλεκτροκίνηση. Το πότε θα φτάσει το ηλεκτρικό τρένο μέχρι το Αίγιο εξαρτάται από το πότε θα ξεκινήσει η σχετική εργολαβία που είναι σε προχωρημένη δημοπράτηση και προσωρινό ανάδοχο την κατασκευαστική Άκτωρ. Σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης η διάρκεια των έργων είναι 30 μήνες, οπότε αν το έργο ξεκινήσει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019, τότε θα μπορέσει να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.
Αυτό που απομένει στα εν εξελίξει έργα, για να τεθεί και πάλι το τρένο σε λειτουργία μέχρι το Αίγιο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, είναι να ολοκληρωθεί το στρώσιμο των γραμμών, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα σε αυτόν τον μήνα, να ολοκληρωθούν οι τελευταίες παρεμβάσεις στα εκατέρωθεν έργα, τόσο σε σταθμούς όσο και κατά μήκος της γραμμής.
Πιο συγκεκριμένα, το στρώσιμο των γραμμών είχε ξεκινήσει από το Αίγιο και στρωνόταν κατά τμήματα. Πλέον το τελευταίο τμήμα που απομένει είναι να φτάσει μέχρι το Κιάτο, όπου και θα συνδεθεί με την υφιστάμενη διπλή σιδηροδρομική γραμμή και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Στη συνέχεια και για να δοθεί σε εμπορική λειτουργία θα πρέπει να ακολουθήσει ένα διάστημα δοκιμαστικών δρομολογίων που θα πιστοποιήσει την ασφάλεια και λειτουργικότητα της γραμμής, την εύρυθμη λειτουργία της σηματοδότησης και την ετοιμότητα των σταθμών να δεχθούν επιβάτες.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η έναρξη λειτουργίας τοποθετείται προς το τέλος του χειμώνα-αρχές της άνοιξης και εφόσον όλα τα παραπάνω δεν εμφανίσουν κάποιο πρόβλημα. Αξίζει να αναφερθεί ότι έπειτα από αίτημα φορέων του Αιγίου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκειμένου να εξοικειωθεί το επιβατικό κοινό της πόλης, ήδη στο δρομολόγιο με λεωφορεία της εταιρείας από την Πάτρα μέχρι το Κιάτο κάνει στάση και εκεί. Με τη λειτουργία της γραμμής η λεωφορειακή γραμμή θα εκτελεί πλέον το δρομολόγιο Πάτρα-Αίγιο και από εκεί οι επιβάτες θα μπορούν να μετεπιβιβάζονται στο τρένο προς Αθήνα και αντιστρόφως.
Πάντως, η έναρξη λειτουργίας της νέας γραμμής θα γίνει με σημαντική καθυστέρηση σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα των έργων, με κύριο παράγοντα, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, τις απαλλοτριώσεις. Υπενθυμίζεται ότι το έργο έχει κόστος 270 εκατ. ευρώ και το εκτελεί η Κ/Ξ Μυτιληναίος-Ξανθάκης-Thales, ενώ αποτελεί εργολαβία-σκούπα παλαιότερων ανολοκλήρωτων εργολαβιών. Το συνολικό κόστος επαναλειτουργίας της γραμμής εκτιμάται ότι ξεπερνά το μισό δισ. ευρώ.
Ηλεκτρικά τρένα
Σύμφωνα με εκτιμήσεις σιδηροδρομικών, το 2021 τα ηλεκτρικά τρένα θα μπορούν να φτάνουν στο Αίγιο με ταχύτητες που κατά τόπους θα φτάνουν μέχρι τα 200 χλμ./ώρα, πολύ πιο οικονομικά από τα αντίστοιχα ντιζελοκίνητα και βέβαια πιο φιλικά προς το περιβάλλον καθώς οι ρύποι που θα εκλύονται θα είναι ελάχιστοι.
Το νέο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη έχει μήκος 71 χλμ., 3 Σιδηροδρομικούς Σταθμούς (Ξυλοκάστρου, Ακράτας, και Αιγίου) και 6 στάσεις [Διμηνιού, Λυκοποριάς, Λυγιάς (περιοχή Δερβενίου), Πλατάνου, Διακοπτού, Ελίκης]. Η ταχύτητα στο τμήμα Κιάτο-Λυκοποριά είναι μέχρι 200 χλμ./ώρα και στο Λυκοποριά-Ροδοδάφνη 150 χλμ./ώρα. Το νέο τμήμα διαθέτει 6 σήραγγες συνολικού μήκους 5,5 χλμ., 8 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 2,1 χλμ., 13 Cut & Cover συνολικού μήκους 1.710 μέτρων, 18 σιδηροδρομικές γέφυρες και 60 ανισόπεδες διαβάσεις.
Τέλος να αναφέρουμε ότι στο σύνολό της η νέα διπλή γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη είναι περιφραγμένη και ανισόπεδη, ενισχύοντας πολύ τη σιδηροδρομική ασφάλεια για πεζούς, ζώα, οχήματα, τρένα και επιβάτες. Η χρηματοδότηση των έργων έχει ξεκινήσει από το Γ’ ΚΠΣ, το ΕΣΠΑ 2007-2013 και το τρέχον ΕΣΠΑ 2014-2020.