Το «πράσινο φως» στον ΔΕΣΦΑ για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - πΓΔΜ, υπό την προϋπόθεση ωστόσο της διενέργειας market test, έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ενέκρινε πρόσφατα το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026. Η απόφαση της ΡΑΕ για το συγκεκριμένο έργο ξεμπλόκαρε την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ των υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 148 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνονται σε αυτό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Κώστα Δεληγιάννη
[email protected]
Το «πράσινο φως» στον ΔΕΣΦΑ για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας - πΓΔΜ, υπό την προϋπόθεση ωστόσο της διενέργειας market test, έδωσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ενέκρινε πρόσφατα το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026. Η απόφαση της ΡΑΕ για το συγκεκριμένο έργο ξεμπλόκαρε την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την υλοποίηση από τον ΔΕΣΦΑ των υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 148 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνονται σε αυτό.
Ωστόσο, για τοv αγωγό Ελλάδας - πΓΔΜ (Νέας Μεσημβρίας - Ειδομένη/Γευγελή), που συγκαταλέγεται στις εν λόγω υποδομές, η ΡΑΕ ζητά από τον ΔΕΣΦΑ να πραγματοποιήσει πρώτα έρευνα αγοράς (market test) για τη δέσμευση χωρητικότητας από υποψήφιους επενδυτές. Σύμφωνα με κύκλους της Ρυθμιστικής Αρχής, η προϋπόθεση αυτή είναι απαραίτητη ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με την εμπορική βιωσιμότητα του έργου και έτσι να προστατευθούν οι Έλληνες καταναλωτές από τυχόν οικονομική επιβάρυνση. Έτσι, στην περίπτωση που το market test επιβεβαιώσει την ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος για το έργο, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίησή του από τον Διαχειριστή. Η θέση της ΡΑΕ «ξεκλείδωσε» την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης, καθώς η «τύχη» του αγωγού αποτελούσε εμπόδιο για την έγκρισή του από τη Ρυθμιστική Αρχή, το οποίο είχε τεθεί σε διαβούλευση τον Οκτώβριο του 2017. Ο λόγος είναι πως το έργο συνδιεκδικείτο και από την εταιρεία Windows International, του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ, η οποία έχει υποβάλει αίτηση για το ίδιο έργο. Μάλιστα, η εταιρεία είχε παρέμβει στη δημόσια διαβούλευση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, δηλώνοντας αντίθετη στην κατασκευή του αγωγού από τον ΔΕΣΦΑ, έτσι ώστε να απελευθερωθούν ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή για άλλα έργα, ιδιαίτερης σημασίας για το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, το «πράσινο φως» στον ΔΕΣΦΑ για το έργο δεν σημαίνει πως η ΡΑΕ έχει απορρίψει την αίτηση της Windows International, την οποία εξακολουθεί να εξετάζει.
Για τον αγωγό Νέας Μεσημβρίας - Ειδομένη/Γευγελή είχε υπογραφεί τον Οκτώβριο του 2016 μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της πΓΔΜ (MER Skopje), ενώ τέθηκε επί τάπητος και στην επίσκεψη τον Ιούλιο στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στο Σιδηρόκαστρο και τη Νέα Μεσημβρία του δ.σ. της MER και υψηλόβαθμων στελεχών της. Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2020 αγωγός, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 48,7 εκατ. ευρώ, μαζί με τον μετρητικό σταθμό που θα κατασκευασθεί.
Επέκταση στη Σερβία
Όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ, με τον αγωγό θα διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα, καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εξαρτάται αποκλειστικά από τον διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline. Ο Διαχειριστής το χαρακτηρίζει ως ένα «νέο Κάθετο Διάδρομο», που είναι πιθανό, μελλοντικά, να επεκταθεί μέχρι τη Σερβία. Με την υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης, ο ΔΕΣΦΑ θα αξιοποιήσει σημαντικά στοιχεία της ενεργειακής υποδομής της χώρας, που έχει στην κατοχή του και αναπτύσσει, όπως ο τερματικός σταθμός LNG της Ρεβυθούσας, για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και το άνοιγμα νέων δρόμων για το φυσικό αέριο στα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Εκτός από το συγκεκριμένο έργο, στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα είναι επίσης ενταγμένη η δημιουργία νέας προβλήτας στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας, που θα εξυπηρετήσει τη λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους, χωρητικότητας από 1.000 έως 20.000 κυβ. μέτρων. Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ προβλέπει μεταξύ άλλων την κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων, προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση του ΕΣΦΑ με δεδομένη την αύξηση των μεταφερόμενων ποσοτήτων με την έναρξη λειτουργίας του TAP και τη διασύνδεσή του με το εθνικό σύστημα στη Νέα Μεσημβρία.