Σημαντικό «κούρεμα» του στεγαστικού δανείου και επιδότηση από το κράτος του 1/3 της δόσης, κατά το μοντέλο της Κύπρου, προβλέπει ένα από τα σχέδια που επεξεργάζονται κυβέρνηση και τράπεζες για τη διάδοχη κατάσταση του ν. Κατσέλη και την προστασία της πρώτης κατοικίας των αδύναμων νοικοκυριών.
Σημαντικό «κούρεμα» του στεγαστικού δανείου και επιδότηση από το κράτος του 1/3 της δόσης, κατά το μοντέλο της Κύπρου, προβλέπει ένα από τα σχέδια που επεξεργάζονται κυβέρνηση και τράπεζες για την προστασία της πρώτης κατοικίας των πιο αδύναμων νοικοκυριών.
Το νέο πλαίσιο προστασίας που θα ισχύει από 1η Ιανουαρίου 2019 θα αντικαταστήσει τον νόμο «Κατσέλη». Όπως δήλωσε πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, η νέα μορφή του πλαισίου αυτού θα οριστικοποιηθεί στα τέλη του χρόνου. «Πάντα θα υπάρχει ένα σύστημα που θα προστατεύει την πρώτη κατοικία, όπως κι αυτό να ονομάζεται» διαβεβαίωσε.
Ο νόμος «Κατσέλη» ήταν προϊόν μιας συγκυρίας, της κρίσης, σημείωσε ο κ. Δραγασάκης, προσθέτοντας ότι «αυτό που θα πρέπει να σκεφτούμε είναι έναν νόμο που πάλι θα προσφέρει προστασία σε αυτούς που έχουν ανάγκη, αλλά θα συνδέεται και με την στεγαστική πολιτική που θα πρέπει να έχει η Ελλάδα, αφουγκραζόμενοι και τα νέα δεδομένα στη στεγαστική αγορά κ.λπ.».
Από την πλευρά του και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Νίκος Καραμούζης δήλωσε πριν από μερικές μέρες πως «οι τράπεζες έχουν δεσμευτεί για την εκπόνηση ενός φιλόδοξου προγράμματος σε συνεργασία με την κυβέρνηση, για να υπάρχει ένα νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που δεν θα δημιουργεί παρενέργειες ώστε τα κατώτερα στρώματα με τη βοήθεια της Πολιτείας να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους».
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ήδη εξετάζονται διάφορα σχέδια μεταξύ των οποίων το πρόγραμμα «Εστία» που εφαρμόζεται στην Κύπρο και το οποίο προβλέπει την καταβολή από το κράτος του 1/3 της μηνιαίας δόσης των στεγαστικών δανείων των πιο αδύναμων οικονομικά νοικοκυριών. Εάν εφαρμοστεί και στην Ελλάδα το συγκεκριμένο πρόγραμμα, τα βασικά κριτήρια συμμετοχής των δανειοληπτών θα είναι η αξία του ακινήτου και το διαθέσιμο εισόδημα. Η ρύθμιση που προτείνεται στον δανειολήπτη, προβλέπει εύλογο επιτόκιο και τοκοχρεολυτική μηνιαία δόση, για την αποπληρωμή του δανείου, η οποία καταβάλλεται κατά τα 2/3 από τον δανειολήπτη και επιδοτείται κατά το 1/3 από το κράτος.
Στην περίπτωση αυτή, στο ακίνητο πέραν της προσημείωσης που ήδη φέρει υπέρ της πιστώτριας τράπεζας, εγγράφεται και νέα προσημείωση υπέρ του Δημοσίου. H προσημείωση του ακινήτου και από το Δημόσιο σε συνδυασμό με την επιδότηση της δόσης του δανείου, σε περίπτωση πώλησης του ακινήτου, δημιουργεί δικαιώματα στο Δημόσιο το οποίο θα αξιώσει την είσπραξη μέρους του τιμήματος από την πώληση κατά το ποσό που αναλογεί βάσει της επιδότησης που έχει καταβάλλει.
Το σχέδιο που βρίσκεται υπό συζήτηση, προβλέπει την αποπληρωμή του ποσού που αντιστοιχεί στην παρούσα αξία του ακινήτου και όχι την αρχική και η διαφορά θα διαγράφεται, ενώ το δάνειο θα αποπληρώνεται σε βάθος 25ετίας και όλα αυτά θα ισχύουν για όσους πληρούν τα αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που θα τεθούν. Ο δανειολήπτης θα πρέπει να είναι συνεπής διαφορετικά θα χάνει την ρύθμιση.
Ένα από τα θέματα που έχουν βάλει στο τραπέζι των συζητήσεων οι τράπεζες φέρεται να είναι το γενναίο «κούρεμα» στα κριτήρια αναφορικά με την αξία των ακινήτων που θα μπορούν να προστατευτούν, ενώ από την πλευρά της η κυβέρνηση εξετάζει και το ενδεχόμενο, στις διαπραγματεύσεις που θα έχει με τους θεσμούς στα τέλη του έτους, να επιτύχει παράταση του ισχύοντος νόμου για έναν ακόμα χρόνο και για το σκοπό αυτό θα επιχειρηματολογήσει με βάση τα στοιχεία της προόδου που έχουν γίνει τόσο από την μείωση των υποθέσεων του νόμου «Κατσέλη» που εκκρεμούν στα δικαστήρια, όσο και για το πλήθος των στρατηγικά κακοπληρωτών που έχουν «κρυφτεί» στο νόμο.
Σημειώνεται ότι, κατά τις πληροφορίες που επικαλείται το ΑΜΠΕ, οι τράπεζες έχουν δεχθεί αυστηρές συστάσεις από τις εποπτικές αρχές, προκειμένου να ενταθεί η πίεση στους στρατηγικούς κακοπληρωτές. Εν όψει μάλιστα και των αλλαγών στο νόμο «Κατσέλη» οι θεσμοί και ειδικότερα ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός (SSM) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας πιέζουν ώστε να μην υπάρξουν παρατάσεις που θα αποτελέσουν «κρυψώνα» για τους κακοπληρωτές.
Οι θεσμοί θεωρούν ότι το άρθρο 9 του νόμου «Κατσέλη» που λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2018 συχνά αποτελεί άλλοθι για πολλούς να μην έλθουν σε διαδικασία συνεννόησης με τις τράπεζες για τα δάνειά τους. Υπενθυμίζεται ότι το άρθρο αυτό με βάση την αξία ακινήτου, την οικογενειακή κατάσταση, το εισόδημα κ.λπ. αποτρέπει τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και δημιουργεί προϋποθέσεις «κουρέματος» οφειλών. Ωστόσο λόγω του φόρτου των δικαστηρίων έχει οδηγήσει σε «πάγωμα» πολλές υποθέσεις θέτοντας εκτός πλειστηριασμών ακίνητα αντικειμενικής αξίας 100.000- 150.000 ευρώ. Γι΄ αυτό ο SSM πιέζει για απόρριψη κάθε έννοιας παράτασης και για επιλογές μιας πιο «σκληρής» διαχείρισης των δανείων, προκειμένου να μη δημιουργηθεί νέα γενιά στρατηγικών κακοπληρωτών.
Πηγή: ΑΜΠΕ