Στα 357,25 δισ. ευρώ 192,4% θα έχει σκαραφαλώσει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2018, όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό, που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, με το υπουργείο Οικονομικών να κάνει λόγο για «προσωρινή αύξηση», που οφείλεται στη δημιουργία των ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer).
Στα 357,25 δισ. ευρώ 192,4% θα έχει σκαραφαλώσει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2018, όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό, που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, με το υπουργείο Οικονομικών να κάνει λόγο για «προσωρινή αύξηση», που οφείλεται στη δημιουργία των ταμειακών διαθεσίμων ασφαλείας (cash buffer).
Ωστόσο το 2019 προβλέπεται μείωση κατά 12,8 ποσοστιαίες μονάδες, στο 179,6% του ΑΕΠ ή 346,2 δισ. ευρώ.
Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα σκαρφαλώσει στα 335 δισ. ευρώ ή 180,4% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2018, έναντι 317μ414 δισ. ευρώ ή 176,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2017, για να αποκλιμακωθεί την επόμενη χρονιά σμαντικά. Στο τέλος του 2019 θα είναι στα 323,500 δισ. ευρώ ή στο 167,8% του ΑΕΠ, μειωμένο κατά 12,6 ποσοστιαίες μονάδες σύμφωνα πάντα με την πρόβλεψη του προϋπολογισμού.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες του ελληνικού δημοσίου κατά τη διάρκεια του 2018 καλύφθηκαν από μακροπρόθεσμα δάνεια συνολικού ύψους 21,7 δισ. ευρώ, που εκταμιεύθηκαν από τον ESM, κοινοπρακτική έκδοση ομολόγου σταθερού επιτοκίου, επταετούς διάρκειας, ύψους 3 δισ. ευρώ και αναχρηματοδότηση βραχυπρόθεσμου χρέους.
Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός του δημοσίου πραγματοποιήθηκε μέσω εκδόσεων εντόκων γραμματίων τρίμηνης, εξάμηνης και ετήσιας διάρκειας (για πρώτη φορά μετά τον Απρίλιο του 2010), καθώς επίσης και μέσω πράξεων διαχείρισης ταμειακής ρευστότητας υπό τη μορφή repo agreements, τις οποίες συνάπτει ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) για την αξιοποίηση των διαθεσίμων, κυρίως, των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Με την εκταμίευση της τελευταίας δόσης από τον ESM ύψους 15 εκατ. ευρώ ολοκληρώθηκε το τρίτο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας, στις 20 Αυγούστου 2018, ενισχύοντας σημαντικά τα ταμειακά διαθέσιμα ασφαλείας (cash buffer). «Αυτά σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα διαθέσιμα εκτιμάται ότι, κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες, μπορούν να καλύψουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες του δημοσίου μέχρι και τα τέλη του 2020» επισημαίνει το υπουργείο Οικονομικών.
Το Eurogroup της 22ας Ιουνίου εξειδίκευσε τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης, τα οποία ενισχύουν περαιτέρω τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου χρέους, προκειμένου οι ετήσιες μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες (GFN ratio) να παραμένουν κάτω του 15% ως ποσοστό του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και κάτω του 20% μακροπρόθεσμα.
Τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους περιλαμβάνουν την πλήρη κατάργηση από το 2018 του περιθωρίου επιτοκίου του δανείου για την επαναγορά χρέους του 2012, τη χρήση από το 2017 των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα «ANFA» και «SMP» για τη μείωση των μικτών χρηματοδοτικών αναγκών, περιλαμβανομένων και των κερδών του έτους 2014 και την περαιτέρω εξομάλυνση των λήξεων των δανείων του EFSF μέσω της επιμήκυνσης της μέσης σταθμικής τους διάρκειας και της αναβολής πληρωμής τόκων κατά δέκα επιπλέον έτη. Η ενεργοποίησή τους εξαρτάται άμεσα από την εφαρμογή των συμφωνηθέντων,όπως ξεκαθάρισε η Επιτροπή.
naftemporiki.gr