Εφικτό κρίνει το Εθνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) τον δημοσιονομικό στόχο για το 2019 στη γνώμη του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ωστόσο σημειώνει ότι η εκτέλεσή του θα επηρεαστεί από την έκβαση ορισμένων αβεβαιοτήτων που αφορούν σε εξελίξεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο διεθνές περιβάλλον.
Εφικτό κρίνει το Εθνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) τον δημοσιονομικό στόχο για το 2019 στη γνώμη του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό, ωστόσο σημειώνει ότι συναρτάται με την επίτευξη των προβλεπόμενων μακροοικονομικών επιδόσεων, την ομαλή έκβαση του εκλογικού δημοσιονομικού κύκλου και τη μεταφερόμενη θετική επίδραση από την υψηλή δημοσιονομική επίδοση, καθώς και την εδραίωση της ανάκαμψης κατά το τρέχον έτος.
Το ΕΔΣ υιοθετεί τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις επί των οποίων στηρίζεται το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2019, με τις εξής επισημάνσεις:
Όπως εξηγεί το ΕΔΣ, ενώ η οικονομική ανάκαμψη συμβάλλει στη βελτίωση των δημόσιων οικονομικών, το υψηλό δημόσιο χρέος αφήνει περιορισμένα περιθώρια ελιγμών σε περίπτωση αρνητικής μακροοικονομικής συγκυρίας. Αναφέρει, δε, ότι οι ικανοποιητικές, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, επιδόσεις κατά το 2018 και για τρίτο κατά σειράν έτος, καλλιεργούν σχετική αισιοδοξία ως προς την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019. Παρά ταύτα, προειδοποιεί ότι η όξυνση των πολιτικών αντιπαραθέσεων στο πλαίσιο της διεξαγωγής τριπλών εκλογών -σε ευρωπαϊκή, εθνική και τοπική κλίμακα - το επόμενο έτος θα μπορούσε να περιορίσει τη δημοσιονομική σταθερότητα με μια πιθανή χαλάρωση κατά την εκτέλεση του προς ψήφιση Προϋπολογισμού.
Οι μακροοικονομικές προβλέψεις επί των οποίων στηρίζεται το σχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού δεν έχουν διαφοροποιηθεί ουσιωδώς σε σχέση με εκείνες του προσχεδίου (η προσδοκώμενη για το 2019 αύξηση του ΑΕΠ παραμένει στο 2,5%), οπότε εξακολουθούν ως προς αυτό να ισχύουν οι παρατηρήσεις που περιλαμβάνονταν στην αξιολόγηση από το ΕΔΣ των μακροοικονομικών προβλέψεων του προσχεδίου
Όπως παρατηρεί το ΕΔΣ, αναφορικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού του 2019, το ισοζύγιο της Γεν. Κυβέρνησης κατά ESA αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1.132 εκατ. ευρώ, ήτοι 0,6% του ΑΕΠ και το πρωτογενές ισοζύγιο σύμφωνα με τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας σε 6.945 εκατ. ευρώ, ήτοι 3,6% του ΑΕΠ. Κατά συνέπεια, ο στόχος που έχει τεθεί για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ επιτυγχάνεται κατά το ΕΔΣ, σύμφωνα με το οποίο η προσδοκία επίτευξης του στόχου αυτού κρίνεται ως ρεαλιστική.
Το ΕΔΣ παρατηρεί ότι η μη περικοπή των συντάξεων το 2019 και τα νέα δημοσιονομικά μέτρα (σε συνέχεια των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ) απορροφά εν πολλοίς το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο ΜΠΔΣ 2019-2022, παρέχοντας μεν ώθηση στην ανάπτυξη, αλλά περιορίζοντας σημαντικά τα περιθώρια δημοσιονομικών ελιγμών για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, όπως προειδοποιεί, επιβάλλεται η εκτέλεση του Προϋπολογισμού με μεγάλη προσοχή και χωρίς αποκλίσεις.
naftemporiki.gr