H ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου άρχισε τη χρονιά με υψηλές ταχύτητες. Πλέον δεν έχει πατήσει απλά φρένο, αλλά κινείται με την όπισθεν. Τρεις παράγοντες στέκονται εμπόδιο στο να ανακτήσει τη δυναμική της: οι χαμηλές ταχύτητες της παγκόσμιας οικονομίας, το νέο αυστηρότερο πλαίσιο για τις εκπομπές ρύπων και ο... Ντόναλντ Τραμπ. Ο τελευταίος δεν χάνει ευκαιρία να απειλεί με δασμούς 25%, κάτι που θα σήμαινε βουτιά των ευρωπαϊκών πωλήσεων στην αμερικανική αγορά. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι την ώρα που όλοι έχουν στραμμένο το βλέμμα στην αντιπαράθεση για τον ιταλικό προϋπολογισμό, το Brexit και τις τραπεζικές ανησυχίες, η μεγάλη δοκιμασία για την Ευρώπη μπορεί να έλθει από την αυτοκινητοβιομηχανία. Ο αντίκτυπος έγινε ήδη ορατός στα στοιχεία για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο.
Της Νατάσας Στασινού
[email protected]
H ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου άρχισε τη χρονιά με υψηλές ταχύτητες. Πλέον δεν έχει πατήσει απλά φρένο, αλλά κινείται με την όπισθεν. Τρεις παράγοντες στέκονται εμπόδιο στο να ανακτήσει τη δυναμική της: οι χαμηλές ταχύτητες της παγκόσμιας οικονομίας, το νέο αυστηρότερο πλαίσιο για τις εκπομπές ρύπων και ο... Ντόναλντ Τραμπ.
Ο τελευταίος δεν χάνει ευκαιρία να απειλεί με δασμούς 25%, κάτι που θα σήμαινε βουτιά των ευρωπαϊκών πωλήσεων στην αμερικανική αγορά. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι την ώρα που όλοι έχουν στραμμένο το βλέμμα στην αντιπαράθεση για τον ιταλικό προϋπολογισμό, το Brexit και τις τραπεζικές ανησυχίες, η μεγάλη δοκιμασία για την Ευρώπη μπορεί να έλθει από την αυτοκινητοβιομηχανία. Ο αντίκτυπος έγινε ήδη ορατός στα στοιχεία για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο.
Σύμφωνα με στοιχεία, που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η ACEA, τον Οκτώβριο οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά ήταν μειωμένες κατά 7,2% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα. Πρόκειται για ακόμη μία απογοητευτική επίδοση, μετά την «βουτιά» των πωλήσεων κατά 23,5% τον Σεπτέμβριο και ενώ όλους τους προηγούμενους μήνες του έτους, με εξαίρεση τον Μάρτιο, ανέβαζε ταχύτητα.
Ο Σεπτέμβριος ήταν ο μήνας, κατά τον οποίο τέθηκαν σε εφαρμογή οι νέοι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων. Η βουτιά στην παραγωγή της αυτοκινητοβιομηχανίας από το καλοκαίρι ήταν σύμφωνα με τη Eurostat μία από τις βασικές αιτίες, που οδήγησαν την Ευρωζώνη στο να κατεβάσει ταχύτητα στο δεύτερο τρίμηνο και πολύ περισσότερο στο τρίτο, όταν και αναπτύχθηκε με τους βραδύτερους ρυθμούς των τελευταίων τεσσάρων ετών. Όσο για τη γερμανική οικονομία, είδε το ΑΕΠ της να συρρικνώνεται για πρώτη φορά από το 2015.
Και ο Οκτώβριος, όμως, ήταν επώδυνος για όλες τις μεγάλες αγορές αυτοκινήτου της ηπείρου, με τις πωλήσεις να καταγράφουν πτώση 7,4% τόσο στη Γερμανία όσο και στην Ιταλία- τις δύο οικονομίες, που προκαλούν τον ισχυρότερο πονοκέφαλο αυτή τη στιγμή στους Ευρωπαίους, με τη Citi να κάνει λόγο για «δίδυμη απειλή». Πτώση 6,6% και στην Ισπανία, ενώ μικρότερες ήταν οι πιέσεις για τη γαλλική και τη βρετανική αγορά, όπου οι πωλήσεις υποχώρησαν 1,5% και 2,9% αντίστοιχα. Κόντρα στο ρεύμα η Ελλάδα, με άνοδο 13%- αλλά οι επιδόσεις της χώρας μας είναι κάθε άλλο παρά ενδεικτικές, αφού η αγορά παραμένει σε μεγάλη απόσταση από τα προ κρίσεως επίπεδα.
Αναλυτές σχολίαζαν πως ενώ το πλήγμα από τους νέους κανόνες για τις ρυπογόνες εκπομπές θα είναι προσωρινό, καθώς όλοι οι μεγάλοι του κλάδου έχουν φροντίσει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, αλλά και στην ευρύτερη στροφή σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας και φυσικά στην ηλεκτροκίνηση, οι άλλοι δύο παράγοντες πίεσης μπορούν να αποδειχθούν πολύ πιο επίμονοι.
Όσο η παγκόσμια οικονομία θα κατεβάζει ταχύτητα τόσο οι καταναλωτές θα είναι διστακτικοί στο να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για αγαθά, που δεν θεωρούν πρώτης ανάγκης. Οι δασμοί θα ήταν δε η μεγαλύτερη απειλή. Στο ύψους του 25% οι δασμοί θα μπορούσαν να προσθέσουν 10.000 ευρώ στην τελική τιμή του μέσου αυτοκινήτου, που κατασκευάζεται στην Ευρώπη και πωλείται στις ΗΠΑ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Κομισιόν.
Μία τέτοια εξέλιξη θα μείωνε κατά τουλάχιστον 50% τις αμερικανικές εισαγωγές ευρωπαϊκών αυτοκινήτων, καθώς θα καθιστούσε απαγορευτικό το κόστος για τους περισσότερους καταναλωτές. Το πλήγμα για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και για το ΑΕΠ της Ευρωζώνης θα ήταν καίριο.
Η Επίτροπος Εμπορίου, Σεσίλια Μάλστρομ, διεμήνυσε σήμερα πως εάν αυξηθούν οι αμερικανικοί δασμοί στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, τα αντίποινα θα είναι άμεσα και μάλιστα θα περιλαμβάνουν, όπως είπε, όλων των ειδών τα προϊόντα. «Θα μπορούσε να είναι αυτοκίνητα, αγροτικά προϊόντα, βιομηχανικά αγαθά- τα πάντα. Και είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε πράξη την προειδοποίησή της, αλλά ελπίζουμε ότι δεν θα χρειαστεί να φτάσουμε εκεί» είπε χαρακτηριστικά στους δημοσιογράφους.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν πέρυσι 8,72 εκατομμύρια αυτοκίνητα αξίας 191,7 δισ. δολαρίων. Επιβάλλουν σήμερα δασμούς μόλις 2,5% στα εισαγόμενα Ι.Χ., αλλά και 25% σε ελαφρά φορτηγά. Η Ε.Ε. την ίδια ώρα επιβάλλει δασμούς 10% σε όλα τα οχήματα. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επηρεάζονται όμως άμεσα και από τον σινο-αμερικανικό πόλεμο.
Περίπου 267.000 οχήματα, που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ, πωλήθηκαν πέρυσι στην Κίνα, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών LMC Automotive. Η κινεζική αγορά απορροφά περίπου το 1/4 των πωλήσεων μοντέλων Mercedes Benz, με ένα μεγάλο μερίδιο των οχημάτων αυτών να εξάγονται από τα εργοστάσια της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής. Ανάλογη είναι η εικόνα και για τις πωλήσεις της BMW. Από τα 594.000 οχήματα, που πούλησε πέρυσι η BMW στην Κίνα, περίπου τα 194.000 εισήχθησαν στην ασιατική οικονομία (τα 100.000 εξ αυτών από τις ΗΠΑ).
Οι γερμανικές Daimler, ΒΜW και Volskwagen διαχειρίζονται σήμερα τέσσερα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, που απασχολούν περισσότερους από 36.500 Αμερικανούς. Πέρυσι παρήγαγαν 804.200 οχήματα στα αμερικανικά εργοστάσια, αλλά λιγότερο από τα μισά πουλήθηκαν στις ΗΠΑ. Περίπου 480.911 οχήματα κατευθύνθηκαν στον Καναδά, το Μεξικό, την Ευρώπη και την Κίνα.
naftemporiki.gr