Οικονομία & Αγορές
Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2018 14:53

Γνωσιακές τεχνολογίες, τεχνητή νοημοσύνη, μύθοι και πραγματικότητα

Τελικά η τεχνητή νοημοσύνη θα αυτοματοποιήσει την ανθρώπινη εργασία; Μπορούν οι γνωσιακές τεχνολογίες να αποτελέσουν όχημα μετασχηματισμού και εξέλιξης για τις επιχειρήσεις; Θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα, ή ακόμα καλύτερα, έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν θετικά στα κέρδη μιας εταιρείας;    

Τελικά η τεχνητή νοημοσύνη θα αυτοματοποιήσει την ανθρώπινη εργασία; Μπορούν οι γνωσιακές τεχνολογίες να αποτελέσουν όχημα μετασχηματισμού και εξέλιξης για τις επιχειρήσεις; Θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα, ή ακόμα καλύτερα, έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν θετικά στα κέρδη μιας εταιρείας;    

Ένα από τα πιο πολυσυζητημένα θέματα στις επιχειρήσεις σήμερα είναι οι γνωσιακές τεχνολογίες και πιο συγκεκριμένα, η ήδη διάσημη και σε εμάς στην Ελλάδα, τεχνητή νοημοσύνη (AI), η οποία έρχεται τελικά για να μείνει (;). Για τις επιπτώσεις και τις συνέπειές της χρήσης της στο επιχειρηματικό περιβάλλον, γίνεται αναφορά σε όλο και περισσότερα άρθρα, αφιερώματα, δημοσιογραφικούς και μη προβληματισμούς. Άλλοτε οι πληροφορίες που παρουσιάζονται είναι ακριβείς, άλλοτε πρόκειται για υποκειμενικές κρίσεις, ή ακόμα και φόβους. Πώς μπορούμε λοιπόν να ξεχωρίσουμε την αλήθεια από το μύθο; Στο SingularityU Greece Summit που αναμένεται να πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στην Αθήνα το διήμερο 19 – 20 Νοεμβρίου, η εισχώρηση της γνωσιακής τεχνολογίας στην επιχειρηματική και μη καθημερινότητά μας, είναι ένα θέμα που αναμένεται να έχει την τιμητική του. Η Deloitte, Platinum Partner του Summit στην Ελλάδα,  θέλοντας να ξεκαθαρίσει το τοπίο και να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά διερεύνησε το ζήτημα, μιλώντας με περισσότερα από 250 στελέχη μεγάλων εταιρειών των Η.Π.Α., ανακαλύπτοντας 5 μύθους.   

1ος Μύθος

Σε ένα μεγάλο μέρος της σχετικής αρθρογραφίας, παρουσιάζεται η άποψη ότι η κύρια χρήση των γνωσιακών τεχνολογιών αφορά την αυτοματοποίηση της εργασίας που σήμερα κάνουν οι άνθρωποι. Σε ένα βαθμό το παραπάνω συμπέρασμα είναι αλήθεια, ωστόσο η έρευνα της Deloitte αποκαλύπτει ότι τελικά υπάρχουν σημαντικές εφαρμογές που δεν θα αντικαταστήσουν την ανθρώπινη εργασία.

Οι εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), σε κάθε κλάδο τείνουν να κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες: προϊόν, επεξεργασία και πρόβλεψη. Αυτό που ίσως και να μην περιμέναμε όμως είναι ότι καμία από αυτές τις εφαρμογές δεν περιλαμβάνει απαραίτητα την αυτοματοποίηση και κατ’ επέκταση την κατάργηση της ανθρώπινης εργασίας. 

Πώς να αγνοήσουμε άλλωστε τη συντριπτική πλειοψηφία των στελεχών, που τονίζουν πως η τεχνητή νοημοσύνη είναι σημαντική για την επιχείρηση τους, για πολύ περισσότερα πράγματα όμως από την αυτοματοποίηση της εργασίας, η οποία τελικά μάλλον αποτελεί μόνο ένα μικρό κομμάτι του ρόλου των γνωσιακών τεχνολογιών στη ζωή τους.  

2ος Μύθος

Ο πρώτος μύθος συνδέεται στενά με τον δεύτερο, καθώς εάν η γνωσιακή τεχνολογία αυτοματοποιεί την ανθρώπινη εργασία, όπως κάποιοι υποστηρίζουν, τότε οι σχετικές εφαρμογές θα οδηγήσουν σε σημαντική απώλεια θέσεων εργασίας. Μήπως όμως τελικά αυτό το συμπέρασμα αποτελεί τον 2ο μύθο;

Και για του λόγου το αληθές, η επιλογή "Μείωση του αριθμού του προσωπικού μέσω του αυτοματισμού" ήταν η λιγότερο δημοφιλής μεταξύ 9 εναλλακτικών απαντήσεων που έθεσε η Deloitte στους συμμετέχοντες, με το «φτωχό» 7% των ερωτηθέντων να το επιλέγει ως το «αγαπημένο» του πλεονέκτημα σε σχέση με την εφαρμογή της γνωσιακής τεχνολογίας και μόλις το 22% να το κατατάσσει στην «τιμητική» πρώτη τριάδα. 

3ος Μύθος

Μιλώντας για επιχειρήσεις βέβαια, δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε τον οικονομικό αντίκτυπο της χρήσης των γνωσιακών τεχνολογιών στον… ισολογισμό τους. Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte λοιπόν, παρατηρείται η αντίληψη ότι η υιοθέτηση AI εφαρμογών και λειτουργιών απέχει αρκετά ακόμα από το να βελτιώσει τα οικονομικά στοιχεία μιας επιχείρησης, αν αυτή δεν είναι κάποιος γίγαντας του Silicon Valley.

Ο ισχυρισμός αυτός είναι εν μέρη αληθής, καθώς οι εταιρείες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της έρευνας και ανάπτυξης εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης έχουν δυνατότητες που δεν είναι διαθέσιμες στις απλές εταιρείες «της διπλανής πόρτας». Από την άλλη ωστόσο, οι ίδιοι οι συμμετέχοντες στην έρευνα διαψεύδουν αυτόν τον ισχυρισμό, με το 83% αυτών να τονίζει ότι οι εταιρείες τους έχουν ήδη επιτύχει είτε μέτρια (53%) είτε σημαντικά (30%) οικονομικά οφέλη, τονίζοντας παράλληλα οτι το κόστος των επενδύσεων στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι στρονομικό.

4ος Μύθος

«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια υπερεκτιμημένη τεχνολογία, η οποία τελικά μας απογοήτευσε». Ένα συμπέρασμα που σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, είναι μεν άκρως υποκειμενικό, αλλά κυκλοφορεί στην αγορά. Τι έχουν όμως να πουν τα στελέχη των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα; Πολλοί από τους συμμετέχοντες λοιπόν διαφωνούν με τη συγκεκριμένη άποψη, τονίζοντας πως υπάγονται στην κατηγορία αυτών που έχουν επενδύσει και εφαρμόσει την τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης στην επιχείρησή τους.   

Και πιο συγκεκριμένα, μόλις 9% πιστεύει ότι η τεχνολογία της τεχνητής νοημοσύνης είναι υπερεκτιμημένη, τη στιγμή που μεγαλύτερο ποσοστό (10%), τονίζει το άκρως αντίθετο, ότι δηλαδή οι εφαρμογές AI είναι υποτιμημένες από την αγορά.  

5ος Μύθος

Ο τελευταίος μύθος που μάλλον φαίνεται να γκρεμίζεται, σχετίζεται με την άποψη ότι η γνωσιακή τεχνολογία αφορά μόνο τη μετασχηματιστική αλλαγή. Αντίστοιχα, τα έργα που σχετίζονται με αυτή αντιμετωπίζονται ως ουτοπικά και συχνά αναφέρονται ως καταστροφικά για τις επιχειρήσεις και τις βιομηχανίες, καθώς από τη στιγμή που ένα τέτοιο έργο δεν μετασχηματίζει την εταιρεία τότε δεν αξίζει και το ρίσκο της επένδυσης.  

Η αλήθεια είναι όμως ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων απορρίπτει τον ισχυρισμό αυτό, καθώς σημαντικό ποσοστό ερωτηθέντων (47%) συμφωνεί ότι είναι ευκαιρία να προσπαθήσει κανείς να επιτύχει μια μεγάλης κλίμακας μετασχηματιστική αλλαγή χρησιμοποιώντας τις γνωσιακές τεχνολογίες.

Αλήθειες, μύθοι, ή πραγματικότητα λοιπόν; Περισσότερες απαντήσεις στο Singularity Greece Summit στις 19 – 20 Νοεμβρίου, με την Deloitte να δίνει ακόμα περισσότερες απαντήσεις σχετικά με προβληματισμούς που αφορούν τις επιχειρήσεις του μέλλοντος, ή μήπως τελικά του παρόντος;