Ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού στα πρότυπα του Καστελίου της Κρήτης, με τα έργα εκσυγχρονισμού να προϋπολογίζονται στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά κρατικά αεροδρόμια σκοπός της κυβέρνησης είναι να λειτουργήσουν σε μια ενιαία ενότητα (cluster) με σύμπραξη Δημοσίου και ιδιώτη (ΣΔΙΤ).
Από την έντυπη έκδοση
Tου Φάνη Ζώη
[email protected]
Ανοίγει ο δρόμος για την αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» με την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού στα πρότυπα του Καστελίου της Κρήτης, με τα έργα εκσυγχρονισμού να προϋπολογίζονται στα 50 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά κρατικά αεροδρόμια σκοπός της κυβέρνησης είναι να λειτουργήσουν σε μια ενιαία ενότητα (cluster) με σύμπραξη Δημοσίου και ιδιώτη (ΣΔΙΤ).
Τις σχετικές εξαγγελίες έκανε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, στο πλαίσιο του 7ου European Aviation Conference που διεξήχθη στην Αθήνα. «Η Ελλάδα μπορεί να αποκτήσει ακόμα ένα διεθνές αεροδρόμιο, αυτό είναι της Καλαμάτας, το οποίο θα εξυπηρετεί την Πελοπόννησο», ανέφερε στο περιθώριο του συνεδρίου ο υπουργός Μεταφορών, σημειώνοντας ότι ο διαγωνισμός παραχώρησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα προκηρυχθεί στα πρότυπα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης.
Η Μεσσηνία, όπως είχε αναφέρει παλαιότερα ο υπουργός, είναι ένα στρατηγικό σημείο, το οποίο έχει λιμάνι και την κατάλληλη οδική υποδομή, χρειάζεται όμως και ένα αεροδρόμιο για να αναβαθμιστεί η εμπορική και η επιβατική κίνηση και να αποτελέσει κέντρο συνδυασμένων μεταφορών.
Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο του συνεδρίου ο υπουργός Μεταφορών ανέπτυξε τη στρατηγική του υπουργείου και για τα υπόλοιπα κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, σημειώνοντας ότι δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, αλλά θα παραχωρηθούν επιμέρους εμπορικές χρήσεις, αλλά και η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών σε ιδιώτες, ενώ οι υποδομές θα παραμείνουν στην ΥΠΑ. Άμεσος στόχος η δημιουργία cluster, στο οποίο θα ενταχθούν ούτως ώστε να αξιοποιηθούν και να πάρουν υπεραξία.
Πρωταρχικοί στόχοι
Στους πρωταρχικούς στόχους του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη 6-7 αεροδρομίων, όπως ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου της Πάρου, η αναβάθμιση του αεροδιαδρόμου της Σύρου, και γενικότερα των αεροδρομίων της Νάξου, της Μήλου, της Χίου και της Αλεξανδρούπολης ως εμπορικού αεροδρομίου.
Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας είναι υπό τη διαχείριση των 23 κρατικών αεροδρομίων της ΥΠΑ και σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας για το 2017 διακίνησε 276.725 επιβάτες, έναντι 227.980 το 2016, ενώ οι πτήσεις ανήλθαν στις 3.319 έναντι 2.684 το 2016. Σύμφωνα με αναλυτές της αεροπορικής αγοράς, «το αεροδρόμιο της Καλαμάτας μπορεί να επωφεληθεί από τις ενισχυμένες τουριστικές ροές που διαπιστώνονται στην ευρύτερη περιοχή, εξαιτίας και του ξενοδοχειακού συγκροτήματος του Costa Navarino, ενώ είναι προφανές ότι η κατασκευή ενός μεγάλου, διεθνούς αεροδρομίου στην Καλαμάτα θα ωφελήσει όλη την Πελοπόννησο».
Ανάγκη εκσυγχρονισμού
Κεντρικός στόχος του σχεδίου, για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, είναι για εθνικούς και άλλους λόγους τα αεροδρόμια να παραμείνουν ανοικτά. Υπάρχει ωστόσο προβληματισμός, καθώς το «μίγμα» των αεροδρομίων δεν είναι ομοιογενές. Στη λίστα των 22 περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβάνονται έξι κερδοφόρα, τέσσερα που εμφανίζουν προοπτικές ανάπτυξης, ενώ αρκετά από τα υπόλοιπα είναι ζημιογόνα και αυτός είναι ο λόγος που εντάσσονται σε ένα cluster.
«Δυνατά χαρτιά» για την κυβέρνηση αποτελούν τα περιφερειακά αεροδρόμια σε Πάρο, Χίο, Νάξο, Άραξο, Κάρπαθο και Ικαρία, λόγω της κερδοφορίας τους.
Επιτακτική όμως είναι η ανάγκη να υλοποιηθούν άμεσα εργασίες ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού και στο αεροδρόμιο της Καρπάθου, καθώς παράγοντες του νησιού υποστηρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά η προσέλευση τουριστών εκτός Ελλάδας. Ανάλογες είναι οι ανάγκες για τον εκσυγχρονισμό και των υπόλοιπων αεροδρομίων, με αυξανόμενη να είναι η επιβατική κίνηση και στα αεροδρόμια των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, των Κυθήρων και της Νέας Αγχιάλου -τα οποία επίσης περιλαμβάνονται στη λίστα των 22 αεροδρομίων-, ενώ μικρότερο είναι το ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια σε Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Κάσο, Καστελόριζο, Καστοριά, Κοζάνη, Λέρο, Λήμνο, Μήλο, Σητεία, Σκύρο και Σύρο, καθώς λειτουργούν εποχιακά.
Δυνατότητες ανάπτυξης
Σε απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, που δημοσίευσε η «Ν», σημειώνεται ότι για λόγους δημοσίου συμφέροντος είναι αναγκαία η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των 23 αεροδρομίων της χώρας. Με την ίδια απόφαση, οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα της αναθέτουσας αρχής της Σύμβασης Αξιοποίησης για την ανάπτυξη των αεροδρομίων ανατίθενται στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης. Η Διεύθυνση αυτή «μπορεί να υποβοηθηθεί από σύμβουλο Ανάπτυξης και Οργάνωσης Μικρού και Μεσαίου Μεγέθους Αεροδρομίων, νομικό και χρηματοοικονομικό σύμβουλο, εγνωσμένης εμπειρίας στο αντικείμενο». Στην απόφαση επισημαίνεται πως «στα πλαίσια της διερεύνησης αυτής κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης περιλαμβανομένων και σεναρίων παραχώρησης, καθώς και μέσω ανάθεσης Σύμβασης Αξιοποίησης μέσω σύμπραξης μεταξύ Δημοσίου και ιδιώτη».