Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, αλλά και οι νέες τάσεις στη διαχείριση των τουριστικών λιμένων, όπως είναι από τη μια η επιμήκυνση της περιόδου των παραχωρήσεων και από την άλλη η ενοικίαση κλινών στα σκάφη για διανυκτερεύσεις, αναδείχτηκαν κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Συνεδρίου Μαρινών που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, αλλά και οι νέες τάσεις στη διαχείριση των τουριστικών λιμένων, όπως είναι από τη μια η επιμήκυνση της περιόδου των παραχωρήσεων και από την άλλη η ενοικίαση κλινών στα σκάφη για διανυκτερεύσεις, αναδείχτηκαν κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Συνεδρίου Μαρινών που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα.
Πιο συγκεκριμένα, το ενδιαφέρον της Safe Harbor Marinas για επενδύσεις στην Ελλάδα, αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού ομίλου, Baxter Underwood. «Έχουμε κάνει συζητήσεις για τη Μεσόγειο. Υπάρχουν ιδιοκτήτες μεγάλων yacht στις ΗΠΑ που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα».
Τα τελευταία χρόνια, η Safe Harbor Marinas , η οποία διαθέτει 75 μαρίνες, έχει διαθέσει 1 δισ. δολάρια για εξαγορές, και το τμήμα εξαγορών αναλαμβάνει να τρέξει αγορές μια ή και δύο τουριστικών λιμένων τον μήνα.
Όσον αφορά την ανάγκη που έχει εμφανιστεί για παράταση των παραχωρήσεων μαρινών, ο κ. Darren Vaux, πρόεδρος της Boating Industries Alliance Australia, σημείωσε ότι, επενδύοντας οι διαχειριστές τουριστικών λιμανιών, επιπλέον κεφάλαια στην πορεία, θα πρέπει να λαμβάνουν παράταση της σύμβασης για 15-20 χρόνια, ενώ το μίσθωμα θα πρέπει να υπολογίζεται στο 4% έως 6% του τζίρου. «Θεωρείται το ποσό που μπορεί να πληρώσει ο επενδυτής ως μίσθιο προκειμένου να μπορεί να λειτουργήσει μακροπρόθεσμα και να επανεπενδύσει. Πρέπει να επανεπενδύουμε, γιατί η υποδομή χάνει την αξία της, και δεν αποδίδει σταδιακά», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ανάλογη άποψη εξέφρασε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου που γίνεται από το Διεθνές Συμβούλιο Ενώσεων Ναυτικής Βιομηχανίας (ICOMIA) και φέτος διοργανώθηκε από την Ένωση Μαρινών Ελλάδος, ο κ. Oscar Siches, εμπειρογνώμονας μαρινών. Όπως επισήμανε από το βήμα του συνεδρίου, στη Γαλλία και την Ιταλία καταγράφεται μια αυξανόμενη πίεση από το κράτος προς τις εταιρείες εκμετάλλευσης μαρινών. Για παράδειγμα, τόνισε ότι στην Αντίμπ, στη Γαλλία, έγινε διαγωνισμός για τη μαρίνα, πήγαν 10 εταιρείες, ξόδεψαν χρήματα, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Οικονομία διαμοιρασμού
Τις νέες τάσεις στα σκάφη αναψυχής παρουσίασε ο Mats Eriksson, πρόεδρος της Swedish Marine Industries Federation. Όπως είπε, πλέον ο ανταγωνισμός δεν περιορίζεται μεταξύ των μαρινών αλλά και με άλλες δραστηριότητες ψυχαγωγίας, όπως είναι για παράδειγμα το γκολφ. Η απάντηση στο νέο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος σύμφωνα με τον κ. Errisson είναι η μεταστροφή στην πώληση συμμετοχής σε σκάφη παρά των ίδιων των τουριστικών σκαφών. Ως εφαρμογές των νέων αυτών πρακτικών, έφερε την κλασματική ενοικίαση, την εξ ημισείας ιδιοκτησία, τη συνεταιρική ιδιοκτησία, το beds-on-board, αλλά και τα watersports. «Δεν χρειάζεται να αγοράσεις σκάφος, μπορείς να νοικιάσεις και να μοιραστείς. Αυτό επηρεάζει τις μαρίνες, αφού χρειάζονται εγκαταστάσεις που θα ικανοποιούν τις ανάγκες πολλών διαφορετικών ανθρώπων», σημείωσε.
Στη τάση της οικονομίας διαμοιρασμού στάθηκε η Nanke Den Daas, διευθύνουσα σύμβουλος της ολλανδικής Den Daas Group. «Βλέπουμε την τάση της οικονομίας του διαμοιρασμού. Γιατί να κάθονται τα σκάφη στις μαρίνες όταν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν και άλλοι», αναρωτήθηκε. «Σκάφη για διανυκτέρευση, όχι για μετακίνηση», σημείωσε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, για να επιτευχθεί ο στόχος, τόνισε, πρέπει να λυθούν ζητήματα υποδομών αλλά και ασφάλειας στις μαρίνες.
Επίσης, ο Jason Ludlow, διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Beds on Board του Ηνωμένου Βασιλείου, κατέθεσε την πρότασή του να γίνουν τα σκάφη στις μαρίνες ο προορισμός. «Πρέπει να κάνουμε άνοιγμα στους νέους ανθρώπους. Στις μαρίνες προορισμού χρειάζεται μια αίθουσα εξυπηρέτησης. Χρειάζεται οι μαρίνες να καλωσορίζουν τους επισκέπτες, όπως τα ξενοδοχεία», ανέφερε, για να καταλήξει λέγοντας ότι το συγκεκριμένο project δεν θα πρέπει να το εκλάβει ο κλάδος ως «ανθρώπους που κοιμούνται στις μαρίνες, αλλά ως ανθρώπους που απολαμβάνουν τη διαμονή τους και θα επιστρέψουν».
Η συγκεκριμένη άποψη, πάντως, δεν έχει μόνο υποστηρικτές, αφού εκφράστηκε και η αντίθετη άποψη, ότι οι μαρίνες πρέπει να επικεντρώνονται στη ναυσιπλοΐα και όχι στις διανυκτερεύσεις στα σκάφη. Στην Ελλάδα, πάντως, το σύστημα αυτό έχει εφαρμοστεί σε μικρή κλίμακα στη Μαρίνα Λέρου.
Προοπτικές και βαθμός συνεισφοράς
Στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, αλλά και του θαλάσσιου τουρισμού αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος, Σταύρος Κατσικάδης. Για κάθε 1 ευρώ που αποδίδουν τα σκάφη στις μαρίνες, επιπλέον 5 ευρώ δαπανών κατευθύνονται σε υποστηρικτικές δραστηριότητες, τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Κατσικάδης.
Παράλληλα σημείωσε ότι για κάθε 100 σκάφη δημιουργούνται 4 θέσεις εργασίας στη μαρίνα και 40 θέσεις σε άλλες επιχειρήσεις. Αναφέρθηκε, τέλος, και στην ανάγκη να υπάρξει ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για τον κλάδο που δεν θα εμποδίζει την αναβάθμιση των μαρινών.
Στις δυνατότητες ανάπτυξης της βιομηχανίας μαρινών στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο Martinho Fortunato CMM, πρόεδρος του ICOMIA Marinas Group: «Η Ελλάδα διαθέτει μεγάλο αριθμό αγκυροβολίων, περίπου 60. Επίσης, η παραγωγή νεών σκαφών, κυρίως μικρών, ανέκαμψε κατά 11% στη χώρα το 2017», σημείωσε μιλώντας για την Ελλάδα.
Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες στην Ευρώπη, ο κ. Fortunato υπογράμμισε ότι αντιπροσωπεύουν το 33% της θαλάσσιας οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.