Θετική είναι μέχρι στιγμής η χρονιά για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, καθώς ο βασικός της δείκτης ο Baltic Dry (BDI) εμφανίζει μέσο όρο ανόδου 28% για το δεκάμηνο σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι με όλες τις κατηγορίες πλοίων να καταγράφουν ικανοποιητικά έσοδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Θετική είναι μέχρι στιγμής η χρονιά για τη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, καθώς ο βασικός της δείκτης ο Baltic Dry (BDI) εμφανίζει μέσο όρο ανόδου 28% για το δεκάμηνο σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι με όλες τις κατηγορίες πλοίων να καταγράφουν ικανοποιητικά έσοδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Allied Shipbroking, η θετική αυτή εικόνα θα διατηρηθεί και την επόμενη χρονιά, καθώς η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης παραμένει θετική παρά τους προβληματισμούς που γεννά η πορεία της κινέζικής οικονομίας αλλά και οι εμπορικοί πόλεμοι. Μπορεί προσωρινά η κινεζική ανάπτυξη να δημιουργεί προβληματισμούς, ωστόσο η ζήτηση για βασικά ορυκτά παραμένει ισχυρή, ενώ και η μεγέθυνση του στόλου των bulkers είναι σε επίπεδα που καλύπτονται από τη ζήτηση.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο αναλυτής της Allied Shipbroking κ. Γιώργος Λαζαρίδης, οι πρόσφατες οικονομικές εξελίξεις στην Κίνα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές και δημιουργούν έναν προβληματισμό, καθώς την περασμένη εβδομάδα η Κίνα ανακοίνωσε ότι η οικονομική της ανάπτυξη κινείται με ρυθμούς της τάξης του 6,5% σε ετήσια βάση για το τρίτο τρίμηνο του 2018, το οποίο ήταν πολύ χαμηλότερο από αυτό που ανέμεναν οι περισσότεροι αναλυτές και το χαμηλότερο σχεδόν της τελευταίας δεκαετίας. Την τελευταία φορά που είχαν δημοσιοποιηθεί παρόμοια στοιχεία αναφέρει ο κ. Λαζαρίδης ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2009, ακριβώς εν μέσω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης η οποία είχε ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2008.
Η πτώση του ρυθμού αύξησης της κινεζικής ανάπτυξης οφείλεται πρωτίστως στην επιβράδυνση της μεταποιητικής βιομηχανίας η οποία το τρίτο τρίμηνο του 2018 παρουσιάζει την ασθενέστερη παραγωγικής δυναμικότητα από τον Φεβρουάριο του 2016.
Ζήτηση για ορυκτά
Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου σημειώνει ότι εξακολουθεί να παρατηρείται μία υγιής ζήτηση για βασικά ορυκτά από την Κίνα, ενώ η παραγωγή χάλυβα στην εν λόγω χώρα, η οποία είναι μια από τις κύριες κινητήριες δυνάμεις της ναυτιλίας μεταφοράς χύδην ξηρού φορτιού, εξακολουθεί να δείχνει δύναμη. Η παραγωγή χάλυβα στην Κίνα κατέγραψε ένα νέο ρεκόρ το τρέχον έτος φτάνοντας τα επίπεδα των 700 εκατομμυρίων τόνων, σημειώνοντας μία αύξηση της τάξης του 7,5% από έτος σε έτος. Παρά τους προβληματισμούς και τα ρίσκα που καταγράφει η πορεία της κινεζικής οικονομίας, η Allied εκτιμά ότι το διά θαλάσσης εμπόριο χύδην ξηρό φορτίο θα κλείσει με μία άνοδο μεταξύ 2,5 και 4% για το επόμενο έτος, ενώ για τα επόμενα πέντε χρόνια αναμένεται να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο σε περίπου 3,5%.
Οι αριθμοί αυτοί είναι σίγουρα σχετικά «μαλακοί» σε σύγκριση με τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης στο εμπόριο ξηρών φορτίων χύδην που σημειώθηκε μεταξύ του 2010 και του 2014, αλλά θα πρέπει να συγκριθούν και με πιο «λογικούς» ρυθμούς ανάπτυξής του στόλου. Αξίζει να επισημανθεί ότι μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου το ποσοστό ανάπτυξης του στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ήταν της τάξης του 1,63%, ενώ φαίνεται εξαιρετικά απίθανο να ξεπεράσει μία άνοδος του επιπέδου του 2,3% για το σύνολο του έτους. Την ίδια στιγμή ακόμα και υποτεθεί ότι δεν θα διαλυθεί κανένα πλοίο το 2019 η άνοδος του στόλου θα είναι στο επίπεδο του 4,5% με βάση τις υφιστάμενες παραγγελίες νεότευκτων, ενώ εάν ισχύουν και του χρόνου οι φετινοί ρυθμοί διαλύσεων τότε η ανάπτυξη του στόλου θα είναι σε επίπεδα χαμηλότερα του 4%. Εν κατακλείδι, συμπεραίνει ο κ. Λαζαρίδης, αν και οι εμπορικές εντάσεις δημιουργούν μία αβεβαιότητα, ωστόσο οι αναμενόμενες αλλαγές στη σύνθεση του στόλου από τις νέες κανονιστικές ρυθμίσεις, καθώς πολλά πλοία θα αποσυρθούν, διαμορφώνουν συνολικά μία θετική προοπτική για τον κλάδο.