Οι αλλαγές που φέρνει στην Εφοδιαστική Αλυσίδα η εξέλιξη της τεχνολογίας, εφόσον συνδέεται άμεσα με την 4η βιομηχανική επανάσταση (Industry 4.0) και οι επιρροές της στα Logistics βρέθηκαν στο επίκεντρο συνεδρίου που έλαβε χώρα στο ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), με διοργάνωση από το Supply Chain Institute και με την επιστημονική υποστήριξη της Planning.
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Οι αλλαγές που φέρνει στην Εφοδιαστική Αλυσίδα η εξέλιξη της τεχνολογίας, εφόσον συνδέεται άμεσα με την 4η βιομηχανική επανάσταση (Industry 4.0) και οι επιρροές της στα Logistics βρέθηκαν στο επίκεντρο συνεδρίου που έλαβε χώρα στο ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), με διοργάνωση από το Supply Chain Institute και με την επιστημονική υποστήριξη της Planning.
Αν και ακόμα δεν έχουν γίνει εμφανώς αισθητές στη χώρα μας οι αλλαγές από την 4η βιομηχανική επανάσταση είναι βέβαιο πως σύντομα οι εξελίξεις θα μας προτρέψουν να εναρμονιστούμε με τις τεχνολογικές αλλαγές και να χαράξουμε στρατηγικές που μας ήταν άγνωστες μέχρι σήμερα, ήταν το συμπέρασμα αυτού του συνεδρίου όπως προέκυψε από τις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων. Η καινοτομία του συνεδρίου, του οποίου χορηγός επικοινωνίας είναι «Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ» και το naftemporiki.gr ήταν ότι για πρώτη φορά αυτό καθ΄ αυτό το Συνέδριο διαμορφώθηκε και παρουσιάστηκε από στελέχη της αγοράς under 40, που ανήκουν στο δίκτυο Future Logistics Leaders. 62 Future Logistics Leaders χωρίστηκαν σε 3 ομάδες εργασίας αναλαμβάνοντας έκαστη μία θεματική ενότητα του συνεδρίου.
Την εισαγωγή, σε ένα κοινό 330 ατόμων που αποτελούνταν από στελέχη επιχειρήσεων, έκανε η κ. Μαριτίνα Λάμπρου διευθύντρια του Supply Chain Institute παρουσιάζοντας το concept στο οποίο βασίστηκε η ιδέα για τη δημιουργία του δικτύου των Future Logistics Leaders, τη στρατηγική με την οποία ιδρύθηκε το δίκτυο, παρουσίασε τους 62 FLL και ανέπτυξε τις προγραμματισμένες δράσεις τους για την επόμενη χρονιά.
Στη διάρκεια της πρώτης θεματικής ενότητας, αναλύθηκε το νέο περιβάλλον όπως διαγράφεται από τον φακό του Logistics 4.0, με εναρκτήρια ομιλία του κ. Παναγιώτη Ανδριανόπουλου, CEO της PLANNING, ο οποίος εστίασε στην ερμηνεία των logistics 4.0. Ο κ. Ανδριανόπουλος όρισε ως Logistics 4.0 το πώς θα κάνουμε τα ίδια πράγματα πιο αποδοτικά βάσει της αυτόματης συλλογής και της εύκολης επεξεργασίας της πληροφορίας και τόνισε την σημασία της θέσης της Ελλάδας ως κόμβο logistics του διεθνούς εμπορίου. Αναφέρθηκε στην επιτακτικότητα που υπάρχει σήμερα για στροφή στην τεχνολογία. Εν συνεχεία ο κ. Χρήστος Καραϊσαρίδης , Διευθυντής Logistics στην Διαμαντής Μασούτης, ανέφερε πως ο καταναλωτής σήμερα έχει αλλάξει συνήθειες, επηρεάζεται και αγοράζει σύμφωνα με τις προσφορές έχοντας αυξήσει τις επισκέψεις του στο super market και ιδιαίτερα στα καταστήματα γειτονιάς. Ως συνέπεια στα Logistics είναι η ανάγκη για μείωση της μοναδιαίας αποστολής σε επίπεδο ακόμη και τεμαχίου, καθώς και η πολυπλοκότητα παράδοσης. Ο Ορέστης Ευθυμίου, Automation Systems Manager της TRADE LOGISTICS (FOURLIS) τοποθετήθηκε στις νέες τεχνολογίες που έφερε η 4η βιομηχανική επανάσταση IoT, cloud, Blockchain,Cyber-Physical Systems, Big Data Analytics, προηγμένη ρομποτική, επαυξημένη πραγματικότητα και 3D εκτύπωση) και τόνισε την ανάγκη στο μέλλον για άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας λόγω των νέων αυτών τεχνολογιών. O Διονύσης Κοκκαλιάρης Financial Controller της RED TREE CFO SOLUTIONS πρόσθεσε πως νέοι ψηφιακοί παίκτες προσπαθούν να ταιριάξουν τις αλλαγές στις ανάγκες των καταναλωτών με τις νέες τεχνολογίες και να προσφέρουν το αποτέλεσμα αυτό στις επιχειρήσεις. Ο Αργύρης Παπαντονόπουλος, Business Development Manager, SCM στην Mantis Hellas συμπεραίνει πως το περιβάλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι δυναμικά μεταβαλλόμενο και αβέβαιο και πως η εκπλήρωση των απαιτήσεων των πελατών γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη και πως η εφοδιαστική αλυσίδα 4.0 πρέπει να γίνει Open Supply Chain Network. Τα αποτελέσματα του televoting ήταν επίσης πολύ ενδιαφέροντα, καθώς διαφαίνονται οι σημαντικότεροι παράμετροι που θα επηρεάσουν την επόμενη 5ετία όπως είναι η ταχύτητα παραδόσεων (67%), η πλήρης ορατότητα status παραγγελίας (52%), το χαμηλό κόστος εκτέλεσης παραγγελιών (46%) και τα μικρά drop sizes (44%).
Ο δεύτερος πυλώνας εστίασε στα νέα logistics μοντέλα στην εποχή του 4.0. Στην πρώτη ομιλία του δεύτερου μέρους, ο Δρ. Ιωάννης Μαλλίδης, ερευνητής από ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ αναφέρθηκε στο on-demand economy, στις επιπτώσεις του στα city logistics, στα οφέλη του για τις ελληνικές εταιρείες logistics και στην προσαρμογή των μοντέλων logistics στην on-demand πραγματικότητα. Στη συνέχεια, η Ειρήνη Παπαπέτρου, Sales & Corporate Marketing στην Ekol, παρουσίασε την εφαρμογή των logistics 4.0 στην Ekol, η οποία χαρακτηρίζεται τα τελευταία δύο χρόνια από ψηφιοποίηση, οπτικοποίηση και ολοκλήρωση διαδικασιών - μέσω του διαδικτύου και των κινητών εφαρμογών - και δημιουργία δικτύου μεταξύ αντικειμένων και προσπαθειών για τεχνολογίες cloud computing και επικοινωνιών. Η κ. Νάσια Αναστασίου Logistics Supervisor στην Samsung Electronics και η κ. Φιλιώ Σουσάνη Manager, Warehouse & Distribution South East Europe στην Adidas, τόνισαν τις επιδράσεις που έχει το logistics 4.0 στις εμπορικές εταιρείες σήμερα και πως οι εμπορικές εταιρίες πρέπει να διαμορφώσουν το μοντέλο που επιχειρούν με τέτοιον τρόπο, ώστε να είναι καινοτόμο, ευέλικτο, proactive, διαφανές και ικανό όχι μόνο προς τις νέες τεχνολογίες που μπορεί να χρησιμοποιήσει αλλά και ως προς το ανθρώπινο δυναμικό. Ο κ. Τόλιας Άγγελος National Fleet & EHS Manager από Tasty Foods – PepsiCo Ivi Greece αναφέρθηκε κατόπιν στο logistics model που πρέπει να διαμορφώσει μια βιομηχανική επιχείρηση στην εποχή του industry 4.0 και στις προσπάθειες που γίνονται ήδη σήμερα όπως είναι S & OP / IBP, οι αυτοματισμοί και η μείωση των lead times μέσω της γρηγορότερης ανταπόκρισης στις συνθήκες της αγοράς και της μείωσης χαμένων πωλήσεων λόγω της έλλειψης αποθεμάτων. Επιπροσθέτως ο κ. Τόλιας τόνισε την σημασία των control tower, των πλήρως αυτοματοποιημένων αποθηκών για το μέλλον αλλά και την πρόκληση που παρουσιάζεται σήμερα με μείωση του drop size και ταυτόχρονη μείωση του lead Time.
Ακολούθησε άλλος ένας future Logistics Leader, o κ. Δημήτρης Παπαπροκοπίου, Supply Chain Business Partner στη Sanofi, που πρόσθεσε τις επιδράσεις του industry 4.0 και του logistics 4.0 στις φαρμακοβιομηχανίες και τόνισε την αναγκαιότητα χρησιμοποίησης νέων τεχνολογιών όπως είναι τα Big Data Analytics, το digital transformation, το integrated business planning, το Blockchain και το IoT. Τα αποτελέσματα του televoting και σε αυτή την ενότητα δείχνει ότι η πλειοψηφία του κοινού υποστηρίζει πως τα επιχειρησιακά μοντέλα Logistics 4.0 που θα διαμορφώσουν την αγορά των logistics την επόμενη 5ετία είναι το customization υπηρεσιών (51%), τα ηφιακά marketplaces στο χώρο των μεταφορών (44%), η καθετοποίηση (44%) και τα Ψηφιακά marketplaces στο χώρο της αποθήκης (34%). Επιπροσθέτως, μέσω του televoting διαφαίνονται οι τομείς των logistics που υποστήριξε το κοινό πως πρέπει να εστιάσουν τις προσπάθειές τους οι ελληνικές επιχειρήσεις την επόμενη 5-ετία με καταλύτη την ηλεκτρονική ανταλλαγή πληροφοριών (53%), την ψηφιοποίηση των εγγράφων (52%), την αυτοματοποίηση των διαδικασιών (48%) και τα big data analytics (41%).
Τρίτο πυλώνα του συνεδρίου αποτέλεσαν οι νέες λύσεις εκτέλεσης του έργου logistics στην εποχή του Logistics 4.0. Στην τρίτη ενότητα η κ. Νέλλη Ιωακειμοπούλου, Chief Operating Officer στη SONEL, παρουσίασε την εφαρμογή εξειδικευμένου λογισμικού για forecasting που χρησιμοποιεί η εταιρεία για την βελτιστοποίηση των λειτουργιών στη μετάβαση προς τα logistics 4.0. Πιο συγκεκριμένα, η κ. Ιωακειμοπούλου επεξήγησε πως το λογισμικό αυτό λαμβάνει υπ’ όψιν μέσω του αλγόριθμου που τρέχει τις πωλήσεις, τις πολιτικές εξελίξεις, τα promotion και τον ανταγωνισμό για να επιστρέψει ένα αποτέλεσμα forecasting ζήτησης στον χρήστη με ακρίβεια 87%. Στη συνέχεια, ο κ. Γιώργος Φαφαλιός, Marketing Development στην Τoyota Material Handling, τόνισε την ανάγκη της μετατροπής του στόλου της αποθήκης σε smart trucks και παρουσίασε τα νέα προϊόντα της εταιρείας που βοηθούν τις επιχειρήσεις στην υλοποίηση αυτού του στόχου. Ο κ. Ταξιάρχης Δανιάς, Logistic Systems Sales Engineer της Jungheinrich πρόσθεσε τη συνεισφορά της εταιρείας του στην μετάβαση στο industry 4.0 για τις επιχειρήσεις με τα νέα προϊόντα της. Ακολούθησε ο κ. Δημήτρης Γκαργκάσουλας, Distribution Manager Greece & Cyprus της Coca Cola που παρουσίασε τα οφέλη αλλά και την αναγκαιότητα της ψηφιοποίησης στην διανομή των προϊόντων στο industry 4.0 , ενώ ο κ. Ευριπίδης Σακελλαρίου, Logistics Operations Manager της PEARL, έδειξε την αναγκαιότητα της ύπαρξης control tower για την επίτευξη πλήρους ορατότητας στην εφοδιαστική αλυσίδα. Επιπροσθέτως, ο κ. Δημήτρης Μποσνίδης Customer Logistics & Logistics Excellence Manager (GR & CY) CCHBC αναφέρθηκε στην δρομολόγηση 4.0 και στο automated routing optimization το οποίο οδηγεί σε μείωση του κόστους φόρτωσης, του κόστους μεταφοράς αλλά του ανθρακικού αποτυπώματος, ενώ συμπλήρωσε και την αναγκαιότητα της δυναμικής δρομολόγησης και των loading optimization συστημάτων. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του televoting η πλειοψηφία του κοινού υποστηρίζει πως τα Logistics 4.0 πρέπει να επέμβουν στο e-planning/forecasting (62%), στη μεταφορά/διανομή (55%), στη πληροφόρηση του πελάτη για το status (53%) και στην e- τιμολόγηση/είσπραξη (45%). Επίσης, μέσω του televoting διαφαίνονται οι τεχνολογικές καινοτομίες που το κοινό θεώρησε ότι θα επηρεάσουν άμεσα τη λειτουργία των logistics με κυρίαρχο το Warehouse automation & smart picking (73%), το real time route optimization & rescheduling (58%), την Ψηφιοποίηση εγγράφων (58%) και το οn demand pick-up & delivery (37%).
Την εκδήλωση παρακολούθησαν μεταξύ άλλων διευθυντικά στελέχη του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, του ΣΕΒ, ο πρόεδρος και μέλη του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, στελέχη των φορέων ΣΥΝΔΔΕ&L, ΠΕΕΔ, ΟΦΑΕ, ΣΥΒΙΠΥΣ, ILME, EΕΒΨ, GRECA, ECR, δημοσιογράφοι από ημερήσιο & περιοδικό Τύπο καθώς και ηλεκτρονικά μέσα, επιχειρηματίες κ.ά.