Την υποστήριξη της ελληνικής πολιτείας, προκειμένου να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό τα επενδυτικά σχέδια που έχει καταρτίσει να κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ζήτησε ο υπουργός Μεταφορών της Κίνας, Li Xiaopeng, από τον Έλληνα υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη. Η κινεζική πλευρά ζήτησε συγκεκριμένα να προχωρήσουν με πιο γοργούς ρυθμούς οι διαδικασίες έγκρισης του master plan που έχει καταρτίσει η διοίκηση του ΟΛΠ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την υποστήριξη της ελληνικής πολιτείας, προκειμένου να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό τα επενδυτικά σχέδια που έχει καταρτίσει να κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, ζήτησε ο υπουργός Μεταφορών της Κίνας, Li Xiaopeng, από τον Έλληνα υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη. Στη χθεσινή συνάντηση, που έγινε παρουσία της Κινέζας πρέσβη στην Ελλάδα Zhang Qiyue και του προέδρου του ομίλου COSCO Xu Lirong, ο Κινέζος υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην επένδυση στο λιμένα Πειραιά ως υπόδειγμα στρατηγικής επιλογής, αλλά και υπόβαθρο για την περαιτέρω σύνδεση των αναπτυξιακών στρατηγικών των δύο χωρών.
Στην ουσία η κινεζική πλευρά ζήτησε, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», να προχωρήσουν με πιο γοργούς ρυθμούς οι διαδικασίες έγκρισης του master plan που έχει καταρτίσει η διοίκηση του ΟΛΠ. Από την ελληνική πλευρά ζητήθηκε επίσης να υπάρξει προστιθέμενη αξία από τις επενδύσεις αυτές στην τοπική και εθνική οικονομία.
Ο Κινέζος υπουργός σημείωσε και το ευρύτερο κινεζικό ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας. Στάθηκε στην κινεζική πρωτοβουλία «Belt and Road» (Η Οικονομική Ζώνη του Δρόμου του Μεταξιού και ο Θαλάσσιος Δρόμος του Μεταξιού του 21ου Αιώνα) ως επιπλέον πεδίο διεύρυνσης των διμερών σχέσεων Ελλάδας - Κίνας στις θαλάσσιες μεταφορές.
Ολοκληρώνοντας, κατέδειξε την εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και ειδικότερα στο Συμβούλιο του Οργανισμού όπου οι δύο χώρες παραδοσιακά εκλέγονται στην κατηγορία «Α» του Συμβουλίου (ως κράτη με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην παροχή υπηρεσιών διεθνών θαλασσίων μεταφορών), υιοθετώντας κοινή προσέγγιση σε θέματα ποντοπόρου ναυτιλίας και αποβλέποντας στην προώθηση της ανάπτυξης, στη διευκόλυνση του διεθνούς εμπορίου και στην απελευθέρωση των θαλάσσιων μεταφορών σε συνάρτηση με την υιοθέτηση και εφαρμογή αποτελεσματικών διεθνών κανόνων. Επιπρόσθετα, ευχαρίστησε την ελληνική ναυτιλιακή διοίκηση για την υφιστάμενη αναβαθμισμένη συνεργασία με τον Αναγνωρισμένο Κινεζικό Νηογνώμονα (China Classification Society) ως επιστέγασμα των εποικοδομητικών διμερών ναυτιλιακών σχέσεων. Τέλος, απηύθυνε πρόσκληση προς τον κ. ΥΝΑΝΠ για πραγματοποίηση επίσημης επίσκεψης στην Κίνα.
Επίσης αναφέρθηκε στη γεωστρατηγική επιλογή της κινεζικής κυβέρνησης για ενίσχυση της διμερούς οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας των δύο χωρών στη βάση του υφιστάμενου, εκτενούς θεσμικού πλαισίου ναυτιλιακής συνεργασίας μεταξύ τους.
Οι ελληνικό όροι
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης, όσον αφορά τις ελληνικές θέσεις ανέφερε ότι αυτές αφορούν πρώτον την αύξηση των μόνιμων και σταθερών θέσεων απασχόλησης, δεύτερον την προστιθέμενη αξία των επενδύσεων στην τοπική και εθνική οικονομία, και τρίτον την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου με σεβασμό στην περιβαλλοντική νομοθεσία, και την επιδίωξη αρμονικών σχέσεων μεταξύ του λιμένα και του αστικού ιστού που το περιβάλλει.
Επιπρόσθετα, ο κ. Κουβέλης τόνισε ότι η θεσμική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών στον εμπορικό και οικονομικό τομέα, με αμοιβαίο σεβασμό και επ' ωφελεία των δύο χωρών, αποτελεί κυβερνητική επιλογή ως μέσο ενδυνάμωσης της ελληνικής οικονομίας. Τέλος, καλωσόρισε την υπογραφή της «Δήλωσης Προθέσεων» ως όχημα περαιτέρω ενδυνάμωσης του θεσμικού πλαισίου της διμερούς ναυτιλιακής συνεργασίας.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε σε θετικό κλίμα και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να συνεχίσουν τον διάλογό τους επί ευρέος πλαισίου θεμάτων που άπτονται της ναυτιλιακής και λιμενικής συνεργασίας. Κατέγραψαν επίσης τη συμφωνία τους για ενίσχυση της στρατηγικής τους συνεργασίας σε διμερές επίπεδο, σε επίπεδο Ε.Ε.-Κίνας και στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών και ιδίως του ΙΜΟ.
Το σχέδιο
Το επενδυτικό σχέδιο της Cosco για το λιμάνι του Πειραιά περιλαμβάνει επενδύσεις που φτάνουν τα 550 εκατ. ευρώ. Οι υποχρεωτικές θα γίνουν σε δύο φάσεις (πενταετίας και δεκαετίας), ενώ υπάρχει και μια σειρά επενδύσεων που αποτελούν πρωτοβουλία των Κινέζων. Τα ζητήματα στα οποία υπάρχει ακόμα ζήτημα συνεννόησης ανάμεσα στην Cosco και το ελληνικό Δημόσιο αφορούν την ανάπτυξη logistic center στη χερσαία ζώνη του λιμανιού στο Κερατσίνι σε έκταση 120 στρεμμάτων και την κατασκευή mall δίπλα στη νέα βάση κρουαζιέρας. Υπό συζήτηση είναι ακόμα και η ανάπτυξη τεσσάρων ξενοδοχείων περιμετρικά του επιβατικού λιμανιού.