Η ανάληψη από την J&P-Άβαξ της υποχρέωσης να ολοκληρώσει έργα που έχει αναλάβει από κοινού με την J&P Overseas Limited στο εξωτερικό θεωρείται ως ένα πιθανό σενάριο, συνεπεία των εξελίξεων στην τελευταία, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί αλλαγές στη μετοχική διάρθρωση της ελληνικής κατασκευαστικής, εξαιτίας των προβλημάτων στη «συγγενική» της εταιρεία.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Η ανάληψη από την J&P-Άβαξ της υποχρέωσης να ολοκληρώσει έργα που έχει αναλάβει από κοινού με την J&P Overseas Limited στο εξωτερικό θεωρείται ως ένα πιθανό σενάριο, συνεπεία των εξελίξεων στην τελευταία, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί αλλαγές στη μετοχική διάρθρωση της ελληνικής κατασκευαστικής, εξαιτίας των προβλημάτων στη «συγγενική» της εταιρεία.
Ο εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας Χρήστος Ιωάννου, ο οποίος κατέχει τη θέση αντικαταστάτη-μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Overseas, ενημέρωσε και επίσημα με σχετική ανακοίνωση ότι η τελευταία κατέθεσε χθες στα δικαστήρια της έδρας της στο Γκέρνσεϊ (βρετανικό νησί στα ανοιχτά της Νορμανδίας) αίτηση για υπαγωγή της σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα ελλείμματα και τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει. Πληροφορίες που δημοσιεύει ο κυπριακός Τύπος αναφέρουν ότι παράλληλα αναζητείται χρηματοδότηση από πιστωτικά ιδρύματα και τα επόμενα 24ωρα είναι κρίσιμα.
Σύμφωνα, πάντως, με τη διοίκηση της J&P-Άβαξ «η προαναφερόμενη εξέλιξη δεν αναμένεται να επηρεάσει ουσιωδώς τις υφιστάμενες εργασίες και μελλοντικές προοπτικές της».
Σε κοινοπραξία με την Overseas, η J&P-Άβαξ κατασκευάζει από το 2014 δύο μεγάλα έργα οδοποιίας στο Κατάρ (συνολικής αξίας 1,025 δισ. ευρώ) που ολοκληρώνονται (ποσοστό της ελληνικής εταιρείας 25%), καθώς και ένα μεγάλο αθλητικό στάδιο εν όψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου ποδοσφαίρου που θα γίνει το 2022 στην προαναφερόμενη χώρα. Επίσης, στην Ιορδανία ολοκληρώνουν έργο επέκτασης αεροδρομίου. Με ενδιαφέρον αναμένεται αν η ελληνική κατασκευαστική θα αναλάβει, έπειτα από τις προαναφερόμενες εξελίξεις στην Overseas, την αποπεράτωση των έργων αυτών, καθώς και τι θα σημαίνει για τα χρηματοοικονομικά της δεδομένα.
Επίσης, όπως συζητείται μεταξύ στελεχών της ελληνικής κατασκευαστικής αγοράς, ενδεχόμενη απουσία της Overseas από το σκηνικό μπορεί να σημαίνει περισσότερα έργα για την J&P-Άβαξ στο εξωτερικό, δεδομένου ότι έως σήμερα τα μεγάλα έργα στις ξένες αγορές συνήθως τα διεκδικούσε η πρώτη.
Ως προς τις προαναφερόμενες «συγγενικές» σχέσεις, στην J&P Overseas Limited συμμετέχουν οι οικογένειες Ιωάννου και Παρασκευαΐδη, οι οποίες επίσης από κοινού ελέγχουν την J&P Investments, τον μεγαλύτερο σήμερα μέτοχο της J&P-Άβαξ με ποσοστό περίπου 45%. Το ποσοστό της J&P Investments στην ελληνική κατασκευαστική εκτιμάται ότι θα περιοριστεί σε 28% όταν ολοκληρωθεί η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της J&P-Άβαξ κατά 20 εκατ. ευρώ (με τιμή 0,45 ευρώ ανά μετοχή και δικαίωμα προτίμησης σε όλους τους μετόχους της), η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου. Αυτό θα συμβεί γιατί, σύμφωνα με πληροφορίες, σε αυτήν δεν θα συμμετέχει η J&P Investments και το ποσοστό που της αναλογεί θα το καλύψει η οικογένεια Ιωάννου, η οποία έτσι θα φθάσει να ελέγχει άμεσα περίπου το 26% της ελληνικής κατασκευαστικής εταιρείας (από περίπου 3,4%). Το Ενημερωτικό Δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου εκτιμάται ότι θα κατατεθεί προς έγκριση στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εντός του Οκτωβρίου.
Η στάση αυτή της οικογένειας Ιωάννου ερμηνεύεται ως πρόθεσή της να στηρίξει την J&P-Άβαξ, προκειμένου να συνεχίσει απρόσκοπτα τη δραστηριότητά της σε μια δύσκολη συγκυρία για τις κατασκευές στην Ελλάδα. Να σημειωθεί ότι η κρίση στην J&P Overseas διαρκεί χρόνια και ξεκίνησε από προβλήματα που αντιμετώπισε εσωτερικά η οικογένεια Παρασκευαΐδη, μέλη της οποίας, μάλιστα, προσέφυγαν στα δικαστήρια για την επίλυση των σοβαρών διαφωνιών τους.
Στο 1,1 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο
Με βάση τα στοιχεία εξαμήνου η J&P-Άβαξ έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων 1,1 δισ. ευρώ, έναντι 1,3 δισ. στο τέλος του 2017, με τα έργα στην εγχώρια αγορά να αντιπροσωπεύουν ποσοστό 36% και τα διεθνή ποσοστό 64%. Η εταιρεία, μεταξύ άλλων, πραγματοποιεί προσπάθεια να επεκταθεί περαιτέρω στη δύσκολη αγορά του Ιράκ, όπου εκτελεί σύμβαση αξίας περίπου 400 εκατ. δολαρίων με τον ιδιωτικό όμιλο Mass Global Holdings, η οποία αφορά τη μελέτη, κατασκευή και θέση σε λειτουργία ενός σταθμού ενέργειας ισχύος 1.500 MW στα περίχωρα της Βαγδάτης.
Φέτος υπέγραψε ακόμα μια σύμβαση στο Ιράκ, αξίας περίπου 69 εκατ. ευρώ και διάρκειας 24 μηνών, με την κοινοπραξία Basrah Gas, στην οποία μετέχουν οι South Gas Company of Iraq, Shell Gas Iraq BV και Mitsubishi. Αφορά την εκβάθυνση του λιμένος στο Ουμ Κασρ και την αποκατάσταση των προβλητών 1 και 2 του τερματικού σταθμού, προκειμένου τα πολύ μεγάλα πλοία φόρτωσης υγραερίου (VLGCs) και τα πλοία συμπυκνωμένου φορτίου να προσεγγίζουν τις προβλήτες σε κατάσταση πλήρους φόρτωσης χωρίς να είναι απαραίτητη η χρήση βοηθητικών φορτηγίδων.
Στην Ελλάδα, η J&P-Άβαξ διεκδικεί -σε κοινοπραξία με τις Ghella και Alstom Transport- το έργο της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και σύμφωνα με πληροφορίες θα συμμετέχει στον διαγωνισμό για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) σε συνεργασία με την εταιρεία Egis. Επίσης, συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την Εγνατία Οδό σε κοινοπραξία με τις Intertoll Capital Partners B.V. και Aberdeen European Infrastructure Partners II LP.