Αυστηρή προειδοποίηση προς όλους όσοι εμφανίζονται να «παίζουν» με την ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων και στέκονται υποκριτικά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος απηύθυνε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής.
Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Αυστηρή προειδοποίηση προς όλους όσοι εμφανίζονται να «παίζουν» με την ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων και στέκονται υποκριτικά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος απηύθυνε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής.
Στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης υπογράμμισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί καλύτερα από τη χώρα μας ο πλούτος της ναυτιλίας και τάχθηκε υπέρ της ανάπτυξης της ναυτιλίας με προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την αναγκαία κατάλληλη προπαρασκευή.
Αναλυτικότερα, με αφορμή την εισαγωγή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου από το 2020 σε παγκόσμιο επίπεδο, ο κ. Βενιάμης στηλίτευσε «την άδικη στάση, αλλά και υποκρισία σε διεθνές επίπεδο των νομοθετών έναντι της ναυτιλίας, όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από το επίκαιρο θέμα της συμμόρφωσης της ναυτιλίας από 1/1/2020 με τον νέο κανονισμό για χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο». «Πρόκειται για μία πραγματικά συνταρακτική τεχνολογική αλλαγή στη λειτουργία της ναυτιλίας, με προεκτάσεις οικονομικές και εμπορικές, αλλά κυρίως σχετικές με την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο χρόνος τρέχει και σε δεκαπέντε μήνες η παγκόσμια ναυτιλία θα κληθεί να εφαρμόσει έναν κανονισμό για τον οποίο δεν έχουν εξεταστεί εγκαίρως οι συνέπειές του και δεν έχουν διαμορφωθεί δικλίδες ασφαλείας για την αντιμετώπισή τους» σημείωσε ο κ. Βενιάμης. Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι τέσσερα μεγάλα νηολόγια, που εκπροσωπούν σχεδόν το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με συμμάχους τους οργανισμούς της διεθνούς ναυτιλίας, ανέδειξαν τα σοβαρά θέματα ασφαλείας που ανακύπτουν από την αναμενόμενη χρήση των νέων καυσίμων.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έδωσε συγχαρητήρια στον ΙΜΟ, που, αν και καθυστερημένα, είχε το πολιτικό θάρρος να αναγνωρίσει τα κενά της νομοθετικής του πρόβλεψης και να δεχτεί να εξετάσει το θέμα, ενώ επιτέθηκε κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «με τους διαχρονικά υψηλούς στόχους της θα είχε επιληφθεί του θέματος της ασφάλειας. Δεν συνέβη, αλλά ας ελπίσουμε ότι τώρα τουλάχιστον θα αναγνωρίσει το πρόβλημα που διαφαίνεται».
Επιπλέον, αποκάλυψε ότι εκατοντάδες πλοία αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα υπάρχοντα καύσιμα, αλλά κανείς δεν καταδικάζει τις εταιρείες πετρελαίου για την κακή ποιότητα καυσίμων που διαθέτουν στη ναυτιλία και έκανε λόγο για «δύο μέτρα και δύο σταθμά: υπερβολική αυστηρότητα στα πλοία, ανοχή για τις εταιρείες πετρελαίου». Ο κ. Βενιάμης επισήμανε ότι και μια πρόσφατη πρόταση των ίδιων προαναφερόμενων νηολογίων και οργανισμών της ναυτιλίας για μια περίοδο μελέτης των προβλημάτων εφαρμογής του νέου μέτρου, η λεγόμενη Experience Building Phase, που θα εξεταστεί σε λίγες εβδομάδες από τη MEPC, αντιμετωπίζεται με καχυποψία και αρνητισμό, ως δήθεν τακτική κωλυσιεργίας για τη μετάβαση στη νέα εποχή καυσίμων.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε και στην «πλήρη απουσία της φωνής των νηογνωμόνων από το πεδίο των αντιπαραθέσεων», κάνοντας λόγο για κατακριτέα και απαράδεκτη στάση. «Οι σύμβουλοι ασφαλείας της βιομηχανίας μας, οι ελεγκτές της ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων μας, τηρούν σιγήν ιχθύος για ένα τόσο σοβαρό θέμα που θα επηρεάσει την ασφάλεια των μηχανών των πλοίων. Τόσο ο IACS όσο και οι νηογνώμονες μέλη του καλούνται να τοποθετηθούν επισήμως επί των ερωτημάτων που εγείρονται» σημείωσε ο κ. Βενιάμης.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι όλοι οι φορείς της ναυτιλίας είναι, δεδηλωμένα, υπέρ της χρήσης αποθειωμένων καυσίμων, τα οποία όμως «απαιτούμε να μας τα παρέχει η πετρελαϊκή βιομηχανία. Αποθειωμένα καύσιμα, αλλά και συμβατά με τους διεθνείς κανονισμούς για τη λειτουργία των πλοίων μας και άρα ασφαλή» τόνισε.
«Τα θέματα ασφάλειας δεν μπορούν να επιλυθούν με έκδοση εγχειριδίων οδηγιών» ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του, υπογραμμίζοντας τα τεράστια θέματα ευθύνης και ασφαλιστικής κάλυψης των πλοίων από τυχόν αστοχίες στη χρήση των νέων καυσίμων.
Τέλος, αναφέρθηκε και στις σφοδρές αντιπαραθέσεις που διχάζουν την ίδια τη ναυτιλιακή κοινότητα, λόγω θεμάτων που άπτονται αμιγώς εμπορικών και οικονομικών παραμέτρων. Η εναλλακτική, στον κανόνα καύσης αποθειωμένου καυσίμου, μέθοδος αποθείωσης των αερίων εκπομπών των καυσίμων εν πλω μέσω της χρήσης scrubbers έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers.
Εκφράζοντας, όπως είπε, το αντιπροσωπευτικό όργανο της ελληνικής ναυτιλίας την ΕΕΕ, ο Θεόδωρος Βενιάμης απηύθυνε το ερώτημα αν έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά ποιο είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers. «Νομίζω», συνέχισε, «ότι η απάντηση είναι αρνητική».
Τέλος, κάλεσε την ελληνική πολιτεία να συνειδητοποιήσει την υπεροχή που της προσδίδει η μεγάλη ναυτιλία που εκπροσωπεί και να υψώσει τη φωνή της αναλόγως στα διεθνή ναυτιλιακά fora όπου συμμετέχει και κυρίως στον ΙΜΟ, διεκδικώντας ηγετικό ρόλο στη διαμόρφωση των εξελίξεων.
Αναξιοποίητος πλούτος
Στο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. Αναφερόμενος στο θέμα των καυσίμων, ο υπουργός είπε ότι η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, με κατάλληλη προπαρασκευή. «Η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας πρέπει να νοείται με ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα, για την προστασία της ζωής και της υγείας των ναυτικών μας» σημείωσε ο κ. Κουβέλης.
Ο υπουργός εστίασε και στα θέματα της ανάπτυξης, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη της χώρας πρέπει να υπάρξει, με αξιοποίηση και παρακολούθηση του διεθνούς περιβάλλοντος, θα πρέπει να είναι δίκαιη και να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του.
Για τη ναυτιλία είπε ότι «πρόκειται για έναν τεράστιο πλούτο, τον οποίο όμως δεν αξιοποιούμε στον βαθμό που οφείλουμε. Το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία. Και όμως ελάχιστα απ' αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Το τελευταίο διάστημα -οφείλω να είμαι ακριβής- γίνονται κάποια βήματα, αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα». «Οι ναυτικοί μας διαθέτουν, σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς ναυτικής κοινότητας, το υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης, ικανότητας και εμπειρίας. Και όμως πολλοί απ' αυτούς είναι άνεργοι. Για εμάς η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας ξεκινάει από την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των στελεχών μας. Δίνουμε δε ιδιαίτερο βάρος στο περιεχόμενο και στο επίπεδο των σπουδών στις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 το 80% των εκπαιδευτικών στις παραγωγικές σχολές του Εμπορικού Ναυτικού ήταν ωρομίσθιοι μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και με περιορισμένες τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας και του προϋπολογισμού του υπουργείου μας, κατά συνέπεια βέβαια, προχωρήσαμε -δειλό το βήμα, αλλά σημαντικό και ενδιαφέρον- σε 20 προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, ενώ τις επόμενες ημέρες, μετά τις εισηγήσεις των αρμόδιων εκλεκτορικών σωμάτων, θα προσληφθούν άλλοι 12 εκπαιδευτικοί. Προχωρήσαμε παράλληλα σε νομοθετική τροπολογία για το επόμενο διάστημα. Θα υπογραφεί σε αυτό το επόμενο διάστημα το νέο οργανόγραμμα με το οποίο αυξάνονται κατά 102 οι μόνιμες θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού και εν συνεχεία θα ακολουθήσουν και οι σχετικές προσλήψεις. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα προχωράμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να εκσυγχρονιστούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών» υπογράμμισε. «Η ανάπτυξη περνά μέσα από την υγιή επαναλειτουργία, αλλά και την ενίσχυση των ναυπηγείων που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία. Ένα θετικό βήμα είναι η επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές -επίσης σημαντικό- για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Δυστυχώς η χώρα μας στον τομέα της ναυπήγησης υποχώρησε παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε ένα εξαιρετικά εκπαιδευμένο και άξιο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό» σημείωσε.
Κριτική και προτάσεις
Μιλώντας στο Συνέδριο, ο τομεάρχης Ναυτιλίας και βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Πλακιωτάκης άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση, η οποία δεν προχώρησε σε κάποιες βελτιώσεις της όλης κατάστασης και ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το θέμα που δημιουργήθηκε με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων. Επίσης, αναφέρθηκε στις βασικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας και τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει όταν γίνει κυβέρνηση. Όπως είπε, η Ν.Δ. θέτει έξι προτεραιότητες για τη Ναυτιλία:
Στρατηγικό ευρω-όπλο
Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε και ο πρόεδρος της ECSA, της Ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος τόνισε -μεταξύ άλλων- ότι η Ευρώπη έχει ένα μόνο μεγάλο στρατηγικό όπλο, τον τεράστιο εμπορικό της στόλο, που αποτελεί το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας. «Τα νομοθετικά σώματα της Ευρώπης πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο της ναυτιλίας» υπογράμμισε ο κ. Λασκαρίδης και ζήτησε να σταματήσουν να σηκώνουν το δάκτυλο προς τη ναυτιλία σαν να φταίει αυτή για όλα τα προβλήματα του περιβάλλοντος. «Πρέπει λοιπόν αντί για να μας σηκώνει το δάχτυλο και να μας δακτυλοδείχνει η Ευρώπη να σταθεί στο πλευρό μας, να είναι πίσω μας, να μας υποστηρίξει ούτως ώστε η ναυτιλία να μπορέσει να συνεχίσει να εκτελεί αυτόν το σκοπό τον οποίο εκτελεί και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις τις οποίες έχει, οι οποίες είναι μεγάλες και πολλές. Είναι κυρίως η διάσταση μεταξύ στενά ερμηνευόμενης ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής και των διεθνών κανονισμών, πράγμα το οποίο αντανακλάται σε πολλά θέματα».
Ο πρόεδρος της ECSA εξήγησε ακόμη ότι «στην Ευρώπη η έννοια της ναυτιλίας έχει ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος διότι εκεί συμπεριλαμβάνεται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό όλο το πλέγμα των παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων -αυτό που λέμε εδώ ως cluster-, αλλά όχι μόνον αυτό. Συμπεριλαμβάνονται τα λιμάνια και κατά συνέπεια η λιμενική πολιτική, η ναυσιπλοΐα των ποταμών στην Ευρώπη, πάρα πολλές βιομηχανίες και βιοτεχνίες που έχουν σχέση με τη ναυτιλία. Δηλαδή υπάρχει μία πολύ ευρύτερη ερμηνεία και χρήση του όρου της ναυτιλίας. Αυτό έχει πολλά συγκεκριμένα αποτελέσματα είτε σε συνέδρια είτε σε πολιτικά θέματα είτε στο πώς προσεγγίζουμε τους πολιτικούς της Ευρώπης. Και καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας αυτή τη διαφορά. Τώρα γιατί συμβαίνει αυτό στην Ευρώπη; Ο απλούστατος λόγος είναι ότι το cluster έχει πολύ περισσότερη πολιτική δύναμη διότι αντιπροσωπεύει περισσότερους ψήφους. Επίσης υπάρχει μία μεγάλη διαφορά στην ερμηνεία, όχι τόσο στην ερμηνεία, αλλά κυρίως στην εκτίμηση της βαρύτητας και της σημασίας των διαφορετικών τομέων της ναυτιλίας μεταξύ Ευρώπης και ημών εδώ στην Ελλάδα».
Χαιρετισμό στο συνέδριο εκ μέρους του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος απηύθυνε ο αντιπρόεδρός του Γιώργος Αλεξανδράτος.
Βήμα προβληματισμού και συζήτησης
Τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου άνοιξε η πρόεδρος της «Ναυτεμπορικής», κ. Ειρήνη Αθανασιάδου, η οποία υπογράμμισε ότι πρόκειται για εκδήλωση-θεσμό για τον κλάδο, που διεξάγεται σε μία κρίσιμη περίοδο για την οικονομία και τη ναυτιλία. Επισήμανε δε ότι οι προκλήσεις είναι πολλές για τον ναυτιλιακό κλάδο και ευχήθηκε το συνέδριο της «Ν» να αποτελέσει ένα ουσιαστικό βήμα προβληματισμού και συζήτησης μεταξύ των κορυφαίων παραγόντων της οικονομίας.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις αλλάζουν τις εμπορικές ροές
Στο 1ο πάνελ, με θέμα «Οι διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις, το ελεύθερο εμπόριο, οι τάσεις προστατευτισμού και οι επιπτώσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία», συμμετείχαν ο Χάρης Βαφειάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Stealthgas, ο δρ Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corporation, ο Βασίλης Μουγής, συνιδρυτής της Doric Shipbrokers SA και ο Γιώργος Παγουλάτος, καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής και Οικονομίας στο Τμήμα Διεθνών & Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών - επισκέπτης καθηγητής στο Κολέγιο της Ευρώπης, Bruges, Βέλγιο. Τον συντονισμό είχε ο Αντώνης Παπαγιαννίδης, δικηγόρος-δημοσιογράφος.
Ο κ. Παγουλάτος αναφερόμενος στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ - Κίνας τόνισε ότι η Ευρώπη μπορεί να παρακάμψει τις ΗΠΑ με πόλους τη Ρωσία και την Κίνα. Η Κίνα, από την πλευρά της, πρόσθεσε, προσεγγίζει την Ευρώπη ικανοποιώντας κάποιες από τις απαιτήσεις της, ενώ η Ρωσία που έχει την Ευρώπη πρώτο εμπορικό εταίρο σπεύδει να καλύψει το κενό στην Ευρώπη και να μεγιστοποιήσει το πλεονέκτημα.
Ο κ. Μουγής σημείωσε ότι οι Κινέζοι χρησιμοποιούν άλλες πηγές για εισαγωγές, εισάγοντας για παράδειγμα σόγια από τη Βραζιλία, η οποία εισάγει σόγια από τις ΗΠΑ. «Το εμπόριο απλά αλλάζει ροές, αλλά καταγράφει αύξηση. Το ξηρό φορτίο ευνοείται προς το παρόν» τόνισε.
Από την πλευρά του ο κ. Κούστας υπογράμμισε ότι η οποιαδήποτε αναταραχή, μέχρι σήμερα, έχει ευνοήσει τη ναυτιλία και πρόσθεσε ότι ο πρόεδρος Τραμπ δεν ενδιαφέρεται να φέρει δουλειές στην Αμερική, διότι αν ήταν έτσι θα έβαζε δασμούς σε όλα τα προϊόντα, αλλά έχει εστιάσει στην αντιμετώπιση της Κίνας.
Τέλος, ο κ. Βαφειάς αναφέρθηκε στην πορεία των μεγάλων οικονομιών όπως της Κίνας και της Ρωσίας και συνδύασε τις εξελίξεις σε γεωπολιτικό επίπεδο με το περιβαλλοντικό ζήτημα. Επίσης, αναφέρθηκε στο εμπόριο του αερίου το οποίο αναπτύσσεται καθώς επιστρέφουν όλοι σε αυτό για οικονομικούς αλλά και περιβαλλοντικούς λόγους. Ακόμη έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για άλλη μια φορά για τις πολλές παραγγελίες πλοίων.
Τρεις προκλήσεις για τη ναυτιλιακή αγορά
Το σοβαρό θέμα των περιβαλλοντικών ρυθμίσεων, το ζήτημα της ψηφιοποίησης και ο μεγάλος ανταγωνισμός που δέχεται η ευρωπαϊκή και ελληνική ναυτιλία από την Ανατολή αποτέλεσαν τρεις ακόμη σημαντικές προκλήσεις, πέραν των γεωπολιτικών εξελίξεων, στις οποίες εστίασε χθες τις εργασίες του το 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν».
Ειδικότερα, το δεύτερο πάνελ, μετά από αυτό των γεωπολιτικών εξελίξεων, ξεκίνησε με ομιλία του προέδρου της Bimco Αναστάσιου Παπαγιανόπουλου, ο οποίος έδωσε έμφαση σε τρεις προτεραιότητες της ναυτιλιακής οργάνωσης που ηγείται. Στη σύμβαση για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος, στα καύσιμα μειωμένου θείου και στη μείωση των εκπομπών αέριων του θερμοκηπίου. Ειδικά για τη σύμβαση θαλάσσιου έρματος (ballast Waters Cοnvention) ανέφερε ότι παρατηρούνται σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή της. Ειδικότερα, σημείωσε ότι ο πλοιοκτήτης δεν είναι σίγουρος εάν το σύστημα που έχει εγκαταστήσει γίνεται αποδεκτό από όλες τις χώρες αφού ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός έχει εγκρίνει 60 συστήματα ενώ η αμερικανική ακτοφυλακή μόνο δέκα. Άρα, εκτίμησε, πρέπει να υπάρξει εναρμόνιση των διεθνών κανόνων με τον αμερικανικό.
«Πράσινες» ρυθμίσεις
Ακολούθησε συζήτηση με θέμα «Περιβαλλοντικές ρυθμίσεις: Η ναυτιλία αποτελεί μέρος της λύσης και όχι το πρόβλημα» στο πάνελ που συμμετείχαν ο Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής, Atlantic Bulk Carriers Management, ο Δημήτρης Ματθαίου, διευθύνων σύμβουλος, Arcadia Shipmanagement Co Ltd / Aegean Bulk Co Inc πρόεδρος, Green Award Foundation, ο Wayne Jones, Executive Board Member, MAN Energy Solutions SE, ο Γεώργιος Πολυχρονίου, συντονιστής διευθυντής Δραστηριοτήτων Στρατηγικής και Εταιρικής Ανάπτυξης, Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) Α.Ε. - Poseidon Med II Project Manager και ο Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Seanergy Maritime Holdings Corp.
Τον συντονισμό είχε ο δημοσιογράφος της «Ν» Αντώνης Τσιμπλάκης.
Ο κ. Ζαχαριάδης αναφερόμενος στα νέα καύσιμα μειωμένου θείου σημείωσε ότι δεν έχουν δοκιμασθεί. Υπογράμμισε ότι αναγκαστικά επειδή δεν υπάρχει η ποσότητα καθαρού ντίζελ που θα χρειαστεί η ναυτιλία θα πάμε σε μίγματα, για τα οποία όμως τίθενται θέματα ασφάλειας.
Ο κ. Ματθαίου σχολίασε μια οικονομοτεχνική μελέτη που έκανε στην εταιρεία για να εκτιμήσει εάν συμφέρει ή όχι η εγκατάσταση scrubbers και εκτίμησε ότι συμφέρει η εγκατάσταση σε πλοία suezmax ή capes ηλικίας μικρότερης των 10 ετών.
Ο Wayne Jones επεσήμανε ότι ο ντιζελοκινητήρας είναι ευέλικτος και μπορεί να κάψει πολλά καύσιμα, μέχρι και ζωικό λίπος.
Από την πλευρά της ΔΕΠΑ ο κ. Πολυχρονίου επισήμανε ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι μία δοκιμασμένη φιλική προς το περιβάλλον λύση και εκτίμησε ότι το 2021 με 2022 θα αρχίσουν οι πρώτες παραδόσεις LNG σε πλοία.
Ο κ. Τσαντάνης εκτίμησε ότι τελικά θα υπάρξουν μεγαλύτερες ποσότητες καυσίμων μειωμένου θείου από ό,τι εκτιμάται σήμερα και έκανε λόγο για τεχνητή έλλειψη.
Ψηφιακές εξελίξεις
Στο τρίτο πάνελ, με θέμα «Ψηφιακή επανάσταση και ναυτιλία», συμμετείχαν οι David Barrow, Director Innovation Marketing & Sales, Lloyd’s Register, Γιάννης Δράγνης, CEO, Goldenport Shipmanagement, Μιχάλης Κωνσταντινίδης, CEO, METIS Cyberspace Technology SA, δρ Ιωάννης Παυλής, Business and Product Development Director, OTESAT_MARITEL και δρ Κώστας Ρόκκος, Chairman-CEO, TST International (GR).
Συντονιστής ήταν ο διευθυντής της «Ν» Χρήστος Δόγας.
Ο κ. Barrow έδωσε έμφαση στο γεγονός ότι πρέπει να τύχει ιδιαίτερης αναγνώρισης η συμβολή της τεχνολογίας στην ενίσχυση της ασφάλειας των πληρωμάτων.
Ο κ. Δράγνης αναφέρθηκε με συγκεκριμένα παραδείγματα ποιες καινοτόμες εφαρμογές υλοποιεί ήδη η εταιρεία του για καλύτερο έλεγχο των πλοίων από τα γραφεία.
Ο κ. Κωνσταντινίδης εκτίμησε ότι η ναυτιλία βρίσκεται λόγω τεχνολογίας στην αυγή μιας νέας εποχής και το smart shipping είναι η τέταρτη επανάσταση που βιώνει ο κλάδος από την αρχή της ύπαρξής του.
Από την πλευρά του ο κ. Παυλής υπογράμμισε ότι η επανάσταση στις τηλεπικοινωνίες έχει κάνει το πλοίο μια νοητή προέκταση του ναυτιλιακού γραφείου. Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν την προσφορά επιπλέον υπηρεσιών, συμπλήρωσε.
Ακόμη ο κ. Ρόκκος, από την πλευρά του πλοιοκτήτη και αυτός όπως ο κ. Δράγνης, είπε ότι οι εφοπλιστές επενδύουν στη νέα τεχνολογία γιατί τους δίνει τη δυνατότητα να έχουν καλύτερο έλεγχο του πλοίου και των εξόδων.
Διεθνής ανταγωνισμός
Στην τέταρτη ενότητα, με θέμα «Η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ο διεθνής ανταγωνισμός: Θάρρος ή αλήθεια;», αρχικά πήρε τον λόγο ο Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, πρέσβης του ΙΜΟ στην Ελλάδα και πρόεδρος του ιδρύματος Ευγενίδου, ο οποίος σημείωσε, μεταξύ άλλων, ότι «η ευρωπαϊκή ναυτιλία, της οποίας η συνεισφορά δεν έχει πλήρως ακόμη αναγνωριστεί, ειδικά από τους ευρωπαϊκούς θεσμικούς εταίρους, καλείται να δράσει σε ένα διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον βαλλόμενη υπέρμετρα, ειδικά σε θέματα αντιμετώπισης ρύπων, περιβάλλοντος και διαχείρισης θαλάσσιου έρματος». Επίσης υπογράμμισε ότι η μεγαλύτερη απειλή προέρχεται από την Ανατολή και αυτό είναι ένα θέμα εύκολα αντιληπτό απ’ όλους.
Στη συνέχεια διεξήχθη συζήτηση στην οποία συμμετείχαν ο Γιάννης Κοτζιάς, xclusiv /πρόεδρος, Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, Γιώργος Σπ. Αλεξανδράτος, Β’ αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακό Επιμελητήριο Ελλάδος / γενικός διευθυντής, APOLLONIA LINES SA, Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, πρεσβευτής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα / πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Ιωάννης Θεοτοκάς, καθηγητής Διοίκησης Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων, Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Έντυ Βαλεντής, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος, Pyxis Tankers, Βασίλειος Μαντζαβίνος, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Τράπεζα UniCredit Bank AG και Σταμάτης Μπουρμπούλης, General Manager, Euronav Ship Management (Hellas) Ltd
Συντονιστής ήταν ο δημοσιογράφος της «Ν» Λάμπρος Καραγεώργος.
Ο κ. Κοτζιάς μιλώντας για την Κίνα σημείωσε ότι έχει αλλάξει το μοντέλο καθώς έχει προχωρήσει στην κατανάλωση και στις εξαγωγές, σε αντίθεση με το προηγούμενο μοντέλο που βασιζόταν στις εισαγωγές.
Ο κ. Αλεξανδράτος έδωσε ένα παράδειγμα για το πώς αναπτύσσεται η Κίνα και σημείωσε ότι το 2000 η Ελλάδα ήταν 11 εκατ. και το 2018 ήταν πάλι 11 εκατ., ενώ η Κίνα το 2000 ήταν 1,228 δισ. και το 2018 έφτασε στο 1,42 δισ., δηλαδή η Κίνα έφτιαξε 12 Ελλάδες σε 18 χρόνια.
Ο κ. Ευγενίδης εστίασε στις γερμανικές τράπεζες που έχασαν πολλά χρήματα από επιλεκτικές τοποθετήσεις σε containerships που αποδείχθηκαν ζημιογόνες και την «πλήρωσε» έτσι όλος ο κλάδος.
Από την πλευρά του ο κ. Θεοτοκάς είπε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η ελληνική ναυτιλία έρχεται αντιμέτωπη με άλλους μεγάλους στόλους και δυνάμεις και πάντα βγήκε νικήτρια και υπογράμμισε ότι οι ευκαιρίες είναι μπροστά.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Pyxis Tankers Έντυ Βαλεντής υπογράμμισε ότι δεν είναι μόνο η Κίνα, καθώς το παγκόσμιο εμπόριο στηρίζεται ακόμη στην Ινδία και άλλες μεγάλες οικονομίες και συμπλήρωσε ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα νέα διυλιστήρια που ανοίγουν στην Κίνα θα συμβάλουν στην αύξηση των εξαγωγών παραγώγων πετρελαίου από τη χώρα αυτή, γεγονός που αποτελεί ευκαιρία για την ελληνική ναυτιλία.
Ο τραπεζίτης κ. Ματζαβίνος αναφέρθηκε στο εποπτικό πλαίσιο των ευρωπαϊκών τραπεζών που προστατεύουν τους μετόχους και τους φορολογούμενους, αλλά δημιουργεί προσκόμματα στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας Παρ’ όλα αυτά σημείωσε ότι το 80% της παγκόσμιας χρηματοδότησης της ναυτιλίας προέρχεται από ευρωπαϊκές τράπεζες.
Ο κ. Μπουρμπούλης σημείωσε ότι η Κίνα ξεκίνησε σαν μια μεγάλη ευκαιρία και τώρα εμφανίζεται σαν μια μεγάλη απειλή, όμως η πραγματικότητα είναι ότι δημιουργεί κινδύνους και ευκαιρίες.