Επίθεση κατά όσων στέκονται υποκριτικά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος και εκφράζουν έναν έντονο αρνητισμό κατά τη ναυτιλίας, υπονομεύοντας ακόμη και τις συνθήκες ασφάλειας των πλοίων, εξαπέλυσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης, υπογράμμισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί καλύτερα από τη χώρα μας ο πλούτος της ναυτιλίας.
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη
Επίθεση κατά όσων στέκονται υποκριτικά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος και εκφράζουν έναν έντονο αρνητισμό κατά τη ναυτιλίας, υπονομεύοντας ακόμη και τις συνθήκες ασφάλειας των πλοίων, εξαπέλυσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης, υπογράμμισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί καλύτερα από τη χώρα μας ο πλούτος της ναυτιλίας.
Αναλυτικότερα, με αφορμή την εισαγωγή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου από το 2020 σε παγκόσμιο επίπεδο, ο κ. Βενιάμης στηλίτευσε «την άδικη στάση, αλλά και υποκρισία σε διεθνές επίπεδο, των νομοθετών έναντι της ναυτιλίας, όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από το επίκαιρο θέμα της συμμόρφωσης της ναυτιλίας από 1/1/2020 με τον νέο Κανονισμό για χρήση καυσίμων χαμηλής (0,5%) περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για μία πραγματικά συνταρακτική τεχνολογική αλλαγή στη λειτουργία της ναυτιλίας με προεκτάσεις οικονομικές και εμπορικές, αλλά κυρίως σχετικές με την ασφάλεια και προστασία του περιβάλλοντος. Ο χρόνος τρέχει και σε δεκαπέντε μήνες η παγκόσμια ναυτιλία θα κληθεί να εφαρμόσει έναν Κανονισμό για τον οποίο δεν έχουν εξετασθεί εγκαίρως οι συνέπειές του και δεν έχουν διαμορφωθεί δικλείδες ασφαλείας για την αντιμετώπισή τους» είπε ο κ. Βενιάμης.
Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι τέσσερα μεγάλα νηολόγια που εκπροσωπούν σχεδόν το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με συμμάχους τους οργανισμούς της διεθνούς ναυτιλίας, ανέδειξαν τα σοβαρά θέματα ασφαλείας που ανακύπτουν από την αναμενόμενη χρήση των νέων καυσίμων.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έδωσε συγχαρητήρια στον ΙΜΟ, που, αν και καθυστερημένα, είχε το πολιτικό θάρρος να αναγνωρίσει τα κενά της νομοθετικής του πρόβλεψης και να δεχθεί να εξετάσει το θέμα, ενώ επιτέθηκε κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «με τους διαχρονικά υψηλούς στόχους της θα είχε επιληφθεί του θέματος της ασφάλειας. Δεν συνέβη, αλλά ας ελπίσουμε ότι τώρα τουλάχιστον θα αναγνωρίσει το πρόβλημα που διαφαίνεται».
Επιπλέον, αποκάλυψε ότι εκατοντάδες πλοία αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα υπάρχοντα καύσιμα, αλλά κανείς δεν καταδικάζει τις εταιρείες πετρελαίου για την κακή ποιότητα καυσίμων που διαθέτουν στη ναυτιλία κι έκανε λόγο για «δύο μέτρα και δύο σταθμά. Υπερβολική αυστηρότητα στα πλοία, ανοχή για τις εταιρείες πετρελαίου». Ο κ. Βενιάμης επισήμανε ότι και μια πρόσφατη πρόταση των ίδιων προαναφερόμενων νηολογίων και οργανισμών της ναυτιλίας για μια περίοδο μελέτης των προβλημάτων εφαρμογής του νέου μέτρου, η λεγόμενη Experience Building Phase, που θα εξετασθεί σε λίγες εβδομάδες από την MEPC, αντιμετωπίζεται με καχυποψία και αρνητισμό, ως δήθεν τακτική κωλυσιεργίας για τη μετάβαση στη νέα εποχή καυσίμων.
Ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε και στην «πλήρη απουσία της φωνής των νηογνωμόνων από το πεδίο των αντιπαραθέσεων», κάνοντας λόγο για κατακριτέα και απαράδεκτη στάση. «Οι σύμβουλοι ασφαλείας της βιομηχανίας μας, οι ελεγκτές της ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων μας, τηρούν σιωπή ιχθύος για ένα τόσο σοβαρό θέμα που θα επηρεάσει την ασφάλεια των μηχανών των πλοίων. Τόσο ο IACS, όσο και οι νηογνώμονες μέλη του καλούνται να τοποθετηθούν επισήμως επί των ερωτημάτων που εγείρονται» σημείωσε ο κ. Βενιάμης.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι όλοι οι φορείς της ναυτιλίας είναι, δεδηλωμένα, υπέρ της χρήσης αποθειωμένων καυσίμων, τα οποία όμως «απαιτούμε να μας τα παρέχει η πετρελαϊκή βιομηχανία. Αποθειωμένα καύσιμα, αλλά και συμβατά με τους διεθνείς κανονισμούς για τη λειτουργία των πλοίων μας και άρα ασφαλή» είπε.
«Τα θέματα ασφάλειας δεν μπορούν να επιλυθούν με έκδοση εγχειριδίων οδηγιών» ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του, υπογραμμίζοντας τα τεράστια θέματα ευθύνης και ασφαλιστικής κάλυψης των πλοίων από τυχόν αστοχίες στη χρήση των νέων καυσίμων.
Τέλος, αναφέρθηκε και στις σφοδρές αντιπαραθέσεις που διχάζουν την ίδια τη ναυτιλιακή κοινότητα, λόγω θεμάτων που άπτονται αμιγώς εμπορικών και οικονομικών παραμέτρων. Η εναλλακτική, στον κανόνα καύσης αποθειωμένου καυσίμου, μέθοδος αποθείωσης των αερίων εκπομπών των καυσίμων εν πλω μέσω της χρήσης scrubbers έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers.
Εκφράζοντας, όπως, είπε το αντιπροσωπευτικό όργανο της ελληνικής ναυτιλίας την ΕΕΕ, ο Θεόδωρος Βενιάμης απηύθυνε το ερώτημα αν έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά ποιο είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers. «Νομίζω», συνέχισε, «ότι η απάντηση είναι αρνητική».
Τέλος, κάλεσε την ελληνική πολιτεία να συνειδητοποιήσει την υπεροχή που της προσδίδει η μεγάλη ναυτιλία που εκπροσωπεί και να υψώσει τη φωνή της αναλόγως στα διεθνή ναυτιλιακά fora που συμμετέχει και κυρίως στον ΙΜΟ, διεκδικώντας ηγετικό ρόλο στη διαμόρφωση των εξελίξεων.
Τι είπε ο Φώτης Κουβέλης
Στο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτης Κουβέλης. Αναφερόμενος στο θέμα των καυσίμων, ο υπουργός είπε ότι η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, με κατάλληλη προπαρασκευή. «Η ανάπτυξη στον χώρο της Ναυτιλίας πρέπει να νοείται με ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα, για την προστασία της ζωής και της υγείας των ναυτικών μας» σημείωσε ο κ. Κουβέλης.
Ο υπουργός εστίασε και στα θέματα της ανάπτυξης, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη της χώρας πρέπει να υπάρξει, με αξιοποίηση και παρακολούθηση του διεθνούς περιβάλλοντος, θα πρέπει να είναι δίκαιη και να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του.
Για τη ναυτιλία είπε ότι αποτελεί έναν πλούτο, ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και μοχλό ανάπτυξης που δεν αξιοποιείται στον βαθμό που χρειάζεται.
Παράλληλα, επισήμανε ότι οι ναυτικοί μας, ενώ διαθέτουν το υψηλότερο επίπεδο ικανότητας και εμπειρίας σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς κοινότητας, πολλοί από αυτούς παραμένουν άνεργοι, παρά το γεγονός ότι το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας παγκοσμίως ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία και τα οποία ελάχιστα από αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο.
Πρόσθεσε, τέλος, ότι το τελευταίο διάστημα γίνονται κάποια βήματα, αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα.
Χαιρετισμό στο συνέδριο εκ μέρους του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος απηύθυνε ο αντιπρόεδρος του, Γιώργος Αλεξανδράτος.
Μιλώντας στο Συνέδριο, ο τομεάρχης ναυτιλίας και βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Πλακιωτάκης, άσκησε κριτή στην ακολουθουμένη κυβερνητική πολιτική η οποία δεν προχώρησε σε κάποιες βελτιώσεις τής όλης κατάστασης και ανέφερε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα το θέμα που δημιουργήθηκε με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων.
Επίσης, αναφέρθηκε στις βασικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας και τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει όταν γίνει κυβέρνηση. Όπως είπε, η Ν.Δ. θέτει έξι προτεραιότητες για τη Ναυτιλία:
- Να διαμορφώσει ένα φιλικότερο προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
- Την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία. Παράλληλα, η παροχή κινήτρων για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, καθώς και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά από το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου.
- Τη νεκρανάσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
- Την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών τους, ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητά τους, καθώς και η συνδεσιμότητά τους με τη νησιωτική Ελλάδα.
- Την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με την παράλληλη λειτουργία ιδιωτικών Ακαδημιών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες φοίτησης και να σταματήσει η φυγή των νέων για σπουδές στις Ναυτικές Ακαδημίες γειτονικών χωρών, αλλά και για να ενθαρρυνθούν όλο και περισσότεροι νέοι να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.
- Την εξασφάλιση διαδικασιών ομαλής χρηματοδότησης του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο, όσο και μακροχρόνιο επίπεδο.
Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε και ο πρόεδρος της Ecsa, της Ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η Ευρώπη έχει ένα μόνο μεγάλο στρατηγικό όπλο, τον τεράστιο εμπορικό της στόλο, που αποτελεί το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Τα νομοθετικά σώματα της Ευρώπης πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο της ναυτιλίας, υπογράμμισε ο κ. Λασκαρίδης και ζήτησε να σταματήσουν να σηκώνουν το δάκτυλο προς τη ναυτιλία σαν να φταίει αυτή για όλα τα προβλήματα του περιβάλλοντος.
Η Ευρώπη πρέπει να σταθεί στο πλευρό της ναυτιλίας της, η οποία αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνιστικό από την Ανατολή υπογράμμισε ο κ. Λασκαρίδης.
Το 4ο ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής άνοιξε με χαιρετισμό της η πρόεδρος της Ναυτεμπορικής, κ. Ειρήνη Αθανασιάδη.